Gå til innhold

9800 SE kort

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo normalt at kortet får prikker og striper (artifacts) om du har klokket det for mye, og du trenger jo ikke sattse på et nytt skjermkort av den grunn.

Men nå er ikke 9800 SE heller ikke dagens beste kort, men om du er bestemt på å bytte skjermkort ville jeg valgt noe som er bedre en 9800 Pro slik at du går et godt steg fremover mens du først oppgraderer.

Lenke til kommentar

mitt PowerColor R9800SE har jeg klokket til 412/366 MHz med den kjøleløsningen som stod på da jeg kjøpte det(i tillegg til en 80mm vifte som blåser kald luft mot kortet.) Dette var max clock før det begynte å lage artifacts. Jeg har forresten flasha om biosen til en PowerColor R9800 non-pro bios

Edit: Default clock på PowerColor 9800 non-pro biosen var oppgitt til 380/350 Mhz i AtiTool (overklokkingsprogram)

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
joa, men det stod jo at clock ratesa skulle være omtrent 378/675 MHz

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123179&view=detailed

så får jeg artifacts når jeg klokker på 350 mhz.... hva kan jeg gjøre med det da?

Hvis du har 128bit versjonen, så kan du tenke på å kjøpe nytt kort. Den har mye dårligere ytelse enn 256bit'en.

Jeg har klokka min 9800SE AIW til 445Mhz core (vannkjøling da :p ) og 670Mhz på minnet. Siden du ikke klarte å klokke mere enn det du gjorde, kan det tyde på at du har 128bit versjonen ja..

Lenke til kommentar
Det er jo normalt at kortet får prikker og striper (artifacts) om du har klokket det for mye, og du trenger jo ikke sattse på et nytt skjermkort av den grunn.

Men nå er ikke 9800 SE heller ikke dagens beste kort, men om du er bestemt på å bytte skjermkort ville jeg valgt noe som er bedre en 9800 Pro slik at du går et godt steg fremover mens du først oppgraderer.

forskjellen er for liten(mener jeg) til å bytte fra 9800se til 9800pro. du bør heller vente et halv år å kjøpe x800 når det har synki i pris! men vil du absolutt har 9800 gå for xt!

Lenke til kommentar

jeg fortalte jo ikke at problemet var at jeg fikk FPS drops jeg spiller i 125 fps men den dropper ned til 60 i når jeg møter på mange folk og i større maps detter den helt ned til 40 fps

jeg har xp 2600 + og 700 mb ram så et nytt skjermkort kunne gitt meg mye bedre ytelse vell?

Lenke til kommentar
forskjellen er for liten(mener jeg) til å bytte fra 9800se til 9800pro. du bør heller vente et halv år å kjøpe x800 når det har synki i pris! men vil du absolutt har 9800 gå for xt!

9800xt er vel ett av de dårligere kjøpene man kan gjøre i dag. De er overpriset og yter ikke så veldig mye bedre enn 9800 Pro (5% eller så)

Forskjellen mellom 9800SE og 9800 pro er derimot stor så det vil være svært merkbart med en oppgradering.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har nettopp åpnet fire pipelines i 9800se-kortet mitt, så det nå oppfører seg ca som et 9800pro-kort. Eller ihvertfall som et 9800.

Brukte kun en softmod, la inn ny driver og sjekket resultatet med ATItool:

351 Mhz GPU og 324 Mhz klokkehastighet - og (hihihi) 8 pipelines.

For ca 1050 kr. :whistle::cool:

Så om du har "rett" type 9800se kan du vel gjøre det du og?

Du skjønner, noen av 9800se-kortene er rett og slett 9800pro-kort som har feilet i test eller noe slikt - de finner av og til på å stenge 4 av 8 pipelines på kortene sine... :hmm: Tror jeg...

Lar noen som er mindre n00bish forklare jeg, men uansett det var en veldig enkel mod.

Men du kan ihvertfall begynne med å laste ned ATItool @:

http://www.atitool.techpowerup.com

Etterpå - om du ser i menyen til venstre på den siden ser du "softmods" - følg instruksjoner og last ned rett fil.

Endret av solatho
Lenke til kommentar
joa, men det stod jo at clock ratesa skulle være omtrent 378/675 MHz

Det er for 9800Pro.

9800SE er vel 325/600 eller noe.

Det stemmer forsåvidt det du sier der, men alle 9800SE kort skal bli levert kjørende på pro-hastigheter. Så jeg ville reklamert på det!

Og fått et nytt..

Hadde det vært 9800 non pro, ville det vært 325/290 ca.

som andre her sier, mangler det jo 4 pixel pipelines, og mange av kortene har vel 4 fullt fungerende ekstra.

Håper dette klarnet opp litt ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...