Gå til innhold

Automatisk utrulling av OS

BBC

Anbefalte innlegg

Til de av dere som drifter større maskinparker/nettverk og evt. har ansvar for innstallering av OS (hovedsaklig Windows):

Hvilke metoder/rutiner benytter dere for utrulling av OS til flere maskiner? Noen alternativer jeg tenker meg;

* Ghostede imager? Manuelt eller over nettverk? Hvordan takles forskjellig maskinvare-oppsett?

* Manuell innstallasjon?

* Egenutviklet programvare?

* Komersiell programvare?

* Integrerte funksjoner i Windows?

...

Hva med annen programvare - hvordan ruller dere ut dette?

Skriv gjerne hvor mange maskiner dere drifter og hvilket OS.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ca 150 Klienter med W2K Pro.

For å kjøre ut OS'et bruker jeg Ghost 7.5 Enterprise, med enterprise Consolle.

Ved endring av software endres Image for så å kjøres ut med Ghost igjen.

På W2K i Active Directory kan man Bruke Windows installer med MSI filer for å kjøre ut software etter behov. Da vil software installeres etter behov.

G.

Lenke til kommentar

Setter opp en Maskin (av hver type) slik vi ønsker den, og deretter bruker jeg sysprep, i kombinasjon med Ghost og answer filer. Ghost filene ligger selvfølgelig på en av Windows 2000 Serverne.

Bruker forøvrig Ghost 7.5 Enterprise (sjef program).

[ Denne Melding var redigert av: xoop på 2002-05-14 22:21 ]

Lenke til kommentar

Bruker Novell Zenwork.

Har 1 maskin av kvar type som er på bruket til og lage diskbilda på. Så lagres bilda på servern.

Du kan installere ein Zen partisjon på harddisken 15-25 mb der info om maksina blir lagra. F.eks navnet på den.

Når du endrer navn på maskina så blir det oppdatert i zen partisjonen. Ved eventuell seinere diskbildenedlastinger så blir navnet på datamakskina overført fra zen partisjonen til windows'n igjen.

Du kan og ha ein bootbar zen partisjon på makina som sjekker opp mot proxy (server) om det er ein jobb og gjere. Ein jobb er f.eks og laste ned nytt diskbilde. Disse jobbene starter du fra Console1.

Har brukt det ein del på jobben, og er veldig praktisk.

Du kan og ha ein PXE boot, som booter fra nettverket og sjekker om det er jobber og gjere.

Spessielt om du har novell nettverk fra før da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...