Gå til innhold

Har min Duron dødd ??

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte en dag jeg skule klokke min Duron 800et par Mhz...jeg stitle inn Bussen til fra 100 Mhz --> 112 Mhz.

Dette funket fint.

MEN, når jeg har overklokket den (bare så lite som 1 Mhz på bussen) så funker ikke Unreal tournament på pc`en.

Da kom jeg på en god idè(dårlig?).

Hvorfor ikke sette Vcore opp(eller ned?) til 1.45 volt.

Så gjorde jeg det og THE END.

Den kom seg ikke inn i biosen så da lurer jeg på :

har jeg gitt min duron altfor mye volt på vcore eller har den fått for lite volt ??

Jeg vet rett og slett ikke hvor mye den SKAL stå på..men jeg har hørt at folk har fått den til å være på over 2 volt.

så...noen som vet hva som er galt og hvor ,ye man fikser det ?

har forresten bestilt nytt HK + CPU+ DDR minne + CPU vifte til 3300,- så...jeg håper (på en måte) at den ikke funker mer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man gir CPU'en høyere spenning for å oppnå stabilitet når man overklokker. Sette ned spenningen når man øker klokkehastigheten er litt bakvendt. Men ofte gir hovedkort litt høyere spenning enn det som står i BIOS. Så hvis du setter den til 1,6V gir den egentlig 1,65V. Jo mer spenning, jo varmere blir prosessoren. Så derfor kan det være et poeng å prøve å sette ned spenning (men dette er fordi den kanskje er litt høyere enn det den strengt tatt trenger..)

Tror ikke PC'en din er død. Har du hørt om Reset CMOS jumperen? Det er en jumper ganske nærme klokkebatteriet på hovedkortet. Les i manualen til hovedkortet ditt for å finne ut hvor den er.. Først skrur man av pc'en, napper ut ledninger, jorder seg (det gjør JEG i hvert fall), flytter jumperen over i noen sekunder, og flytt den tilbake. Start opp maskinen. Woila! :smile:

Lenke til kommentar

Jeg prøvde først å ta ut batteriet(BIOS batteriet) og telle til 60 for så å sette et inn igjen.

det funkte ikke.

Tok av den jumperen mens pc`en var av i flere minutter for så å sette den inn.

Det funket heller ikke.

Det neste blir vel å holde inne insert knappen mens den restarter.

Håper det funker ihvertfall.

En kompis sa jeg kunne holde inne HOME-knappen, men det virket ikke på min pc.

Men..hvis jeg har vært uheldig å sette volten til en lavere verdi enn den egentlig skal ha, vil ikke dette resultere i at CPU`en ikke starter i det hele tatt ??

(Må snart endre på Profilen, ettersom det venter en 1.53Ghz:O CPU med nytt hovedkort og DDR-Minne i posten :grin: )

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-14 21:43, Ozelot skrev:

Men..hvis jeg har vært uheldig å sette volten til en lavere verdi enn den egentlig skal ha, vil ikke dette resultere i at CPU`en ikke starter i det hele tatt ??

Nei, men den startet tydeligvis ikke når den fortsatt var innstillt på for lav spenning. Men det som skjer når man reset'er CMOS er at alle BIOS innstillinger går til failsafe. Altså blir spenningen stillt til 'normal'.

Lenke til kommentar

Du har jo resetta bios så det må ha med cpu og gjøre. Sjekka du tempen før den "slokka"? Hvor mye var spennings økningen på? Er det snakk om 0,05 eller noe sånt noe så skal det ikke akkurat ta knekken på den. snakker vi om 0,1 økning så kanskje... Men tviler sterkt på at den ble ødelagt på grunn av det. Hvor mye har du vært oppi med den? Kanskje det er en følge av elektromigrasjon?

Skaff flere opplysninger!

Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at den er død. Har du lest i manualen til hovedkortet ditt? der finner du ut hvordan du virkelig resetter cmos. Tror ikke du har fått resetta den.

Som en annen sa her, så tviler jeg på at den er blitt for varm siden default vcore på duron er 1.6-1.65 alt etter hvor mye hovedkortet gir, men den skal stå på 1.6 og du tok den ned til 1.4 og da er det altså mindre spenning og selvfølgelig mindre varme, så glem den ide'en(correct me if I'm wrong)

Uansett så burde du kanskje prøve med en annen cpu, prøv å lån en av en kamerat for testing eller.no

Mvh. Daniel Risbakken

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-14 21:43, Ozelot skrev:

Jeg prøvde først å ta ut batteriet(BIOS batteriet) og telle til 60 for så å sette et inn igjen.

det funkte ikke.

Tok av den jumperen mens pc`en var av i flere minutter for så å sette den inn.

Det funket heller ikke.

Det neste blir vel å holde inne insert knappen mens den restarter.

Håper det funker ihvertfall.

En kompis sa jeg kunne holde inne HOME-knappen, men det virket ikke på min pc.

(Må snart endre på Profilen, ettersom det venter en 1.53Ghz:O CPU med nytt hovedkort og DDR-Minne i posten
:grin:
)

Batteriet er for dato og klokken,Du må discharge cmos, etter du har gjort d så kommer du sikkert inn i bios.

Kjetil

Lenke til kommentar

Ja gjør som argon264 sier .

Flytt jumper i 5-10 sek mens maskin er av.

Det skulle gjøre susen :smile:

det nytter ikke bare og ta av jumper og så sette den på igjen , du MÅ flytte den i posisjon clear Cmos i noen sek får deretter og flytte den tilbake til der den i utgangspunktet satt .

[ Denne Melding var redigert av: Lappin på 2002-05-15 01:07 ]

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja, etter å ha fått mail om hvordan min Duron hadde det, så tenkte jeg at jeg skulle fortelle resten av min historie om min Duron 800:

Etter som jeg husker selv, så skal jeg ha satt opp Mhz på FSB`en mens jeg satte ned volten på Vcore.

(Dette viser hvilken expert jeg er på slike ting)

Ja, når jeg hadde restarta pc`en og hold inne

INSERT-knappen mens jeg restarta, detta funka :smile:

Jaja, men nå er den tiden over.

Samme kveld gikk ned til en kompis av meg og bestilte nytt utstyr(Det verta veldi veldi dyrt).

Så nå ligger den duron jeg hadde på et hovedkort i sveio en plass.

Dagens Tips:

Ikke fuck med Vcore, ellers fucker den bare med deg!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...