Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

webserver, domene og nextgentel spørsmål

Anbefalte innlegg

Jeg har satt opp en webserver (apache), og registrert et domene, og jeg har nextgentel. tror det er netopia 3351 ruteren heter. Er det noe spesielt jeg må gjøre for å få tilgang utenfra? Jeg tror kanskje det, men er ikke hundre prosent sikker på hva jeg må gjøre med ruteren. Hvordan skal NAT-tabellen være for at jeg skal kunne komme innn på nettstedet mitt?

Hvordan må jeg gjøre hvis jeg skal forwarde en henvendelse fra internett gjennom min netopia 3351 ruter, og til min webserver? Noen som kan hjelpe?

-b-

Ingen som kan hjelpe? :hmm:

beklager hvis jeg virker utålmodig. Jeg er egentlig ikke det, det er bare det at jeg har sitti med dette problemet en hel dag...

Endret av bono_head
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det er apache som gjør det. Prøvde å endre i NAT tabellen til ruteren at den skulle oversette fra port 8080 ekstern adresse til lokal adresse 10.0.0.2, og da satt jeg også apacheserveren til å lytte på 8080, og da fikk jeg tilgang gjennom å skrive ip-adressen. Ikke domenenavnet, men kun ipadressen.

Forslag fra en meget frustrert "gentleman" mottas med takk.

-b-

Lenke til kommentar
Tror ikke det er apache som gjør  det. Prøvde å endre i NAT tabellen til ruteren at den skulle oversette fra port 8080 ekstern adresse til lokal adresse 10.0.0.2, og da satt jeg også apacheserveren til å lytte på 8080, og da fikk jeg tilgang gjennom å skrive ip-adressen. Ikke domenenavnet, men kun ipadressen.

Jeg regner med du skriver http://domene:8080/ når du prøver?

Og at du har restartet apache etter at du endret portinstillingene?

For enkelhetsskyld ville jeg holdt meg til port 80.

Dersom du i ruteren har rutet riktig port til riktig lokal IP, og har satt opp A records i sonefilen til domenet riktig (alle oppføringer skal være samme IP - din eksterne), så er egentlig alt riktig. Da må det skyldes lokale problemer som software firewalls eller lignende. Noe annet kan ikke jeg skjønne.

Har du prøvd å bruke domenet til andre ting enn webserveren? F.eks FTP, remote desktop eller lignende? Hvis ikke det heller fungerer kan du jo stryke apache som mulig årsak.

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar

Forstår det slik at du kommer inn på web serveren din ved å taste inn den eksterne IP adressen din i nettleseren?

Hvis så er tilfellet så må jo problemet ligge i domene navnet. Hvis du har satt opp forward til din Nextgentel IP adresse, så burde jo alt fungere. Men fra du lagrer endringer i domenet så kan det ta flere timer før endringene blir aktive.

Har du prøvd både med og uten WWW foran?

Endret av JoergenJonassen
Lenke til kommentar

Ja, jeg har sjekket at domenet peker mot min eksterne ip-adresse. For enkelthets skyld ønsker jeg å bruke port 80. Har vært på www.relativt.net og sjekket om jeg fant noe tilsvarende, uten stort hell. Hardware og internett generelt uten å finne noe. Har avinstallert firewallen uten at det hjalp. men jeg kan bruke hvsi jeg endrer i nattabellen til 8080 i stedet for 80, og lytter til port 8080 i webserveren.

Jeg skal prøve igjen i morgen, men nå skal jeg gå å legge meg. God natt!

Har sjekket at når jeg forwarder fra domenet mitt går det til den riktige ip-adressen (ser det ned i venstre hjørnet på mozilla). Men der får jeg feilmelding. Men jeg vet at serveren er oppe å går, og får kontakt på den interne adressen 10.0.0.2

Endret av bono_head
Lenke til kommentar
Heisann

Har du sjekket under "NAT Associations" at det pekes til riktig "Server List Name"?

Smeg out...

Hva mener du? Hvilken liste skal det pekes til?

sånn ser det ut i filtersettet mitt:

traf till avse mottaker port mottakerport

22 Ja 0.0.0.0/0 10.0.0.2/32 tcp any = 80

offelntlig tilgjengelig servere hos meg ser slik ut:

LAN ip porter

10.0.0.2 www-http tcp 80

Og det er ikke bare domene. Jeg kommer ikke inn via kun den eksterne ipadressen heller.

Endret av bono_head
Lenke til kommentar
Heisann

Har du sjekket under "NAT Associations" at det pekes til riktig "Server List Name"?

Smeg out...

Hva mener du? Hvilken liste skal det pekes til?

sånn ser det ut i filtersettet mitt:

traf till avse mottaker port mottakerport

22 Ja 0.0.0.0/0 10.0.0.2/32 tcp any = 80

offelntlig tilgjengelig servere hos meg ser slik ut:

LAN ip porter

10.0.0.2 www-http tcp 80

Og det er ikke bare domene. Jeg kommer ikke inn via kun den eksterne ipadressen heller.

Logg deg inn på routern din og velg følgende:

System Configuration | Network Address Translation (NAT) | NAT Associations

Under "Server List Name" skal navnet på "NAT Server List" stå.

Smeg out...

Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan huske hadde NGT som default satt en regel som gjorde at alle incoming porter under en eller annen port x (x<100 eller x<1000) til å bli avvist i filteroppsettet. Så når jeg f.eks. skulle sette opp FTP på port 21 så måtte jeg åpne porten i filteret også sette forwarding til riktig interne IP i NAT-tabellen. Det samme skulle gjelde for deg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...