Hagforce Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 Hei. Jeg lurer på om det er mulig å bruke php ometrent slik som med frames. DVS at jeg har en side (index.php) som inneholder banner, meny, footer osv. Og at jeg har innholds filer (innhold.html) som skal inn i hovedfeltet på index.php. Hvordan skriver jeg en php streng som veksler mellom forskjellige innholds filer? Og hvordan bruker jeg denne strengen i en meny i stedet for href Er det noen plass jeg finner kontaktskjema i php (noe lignende som fp skjemaene) som sender direkte på mail. Bør inneholde fra,firma,adresse,telefon,mobil,fax og melding. Takker for all hjelp på forhånd Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 Prøv denne: http://www.polyspaston.com/freeform.html (gratis oppset av kontaktskjema) hvis du ikke er sikker på php.. Har ikke testet det vel og merke, men burde funke sånn som du vil. Btw; Det finnes et utall av slike oppsett på nettet. Prøv hotscripts.com også.. Lenke til kommentar
Hagforce Skrevet 3. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2004 Takker for linken! Var akkurat det jeg var ute etter! Vet du hvordan jeg gjør det med menyen også Lenke til kommentar
???????? Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 Hva mener du med: Hvordan skriver jeg en php streng som veksler mellom forskjellige innholds filer?Og hvordan bruker jeg denne strengen i en meny i stedet for href Du kan ikke bruke PHP for å bytte ut <a href... Da trenger du f.eks. JS, VB, Java eller Flash. Hvis du mener at du ønsker f.eks. en fast topp og bunn på siden, men ønsker å bytte ut innholdet kan du gjøre dette med include(). Lenke til kommentar
robgar Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 (endret) du kan bruke et vanlig include script, som går på dynamiske linker. (Eksempel: (Veldig enkelt)) Index.php eller hva filen heter. <? $side = $_GET['side']; if(!empty($side)) { $include_streng = $side.".php"; if (file_exists($include_streng)) { include($include_streng); } else { echo "Siden finnes ikke"; } } I linkene skriver du: <a href="<? print $_SERVER['PHP_SELF']; ?>?side=side1"> Side 1 </a> eller: <a href ="index.php?side=side1"> Side 1 </a> Endret 3. oktober 2004 av robgar Lenke til kommentar
Hagforce Skrevet 3. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2004 Jeg tror det er akkurat det jeg er ute etter menyen min i dag er slik <area href="index.php" shape="rect" coords="19, 42, 86, 59"> <area href="om.php" shape="rect" coords="21, 77, 81, 92"> <area href="linker.php" shape="rect" coords="21, 111, 76, 129"> <area href="info.php" shape="rect" coords="19, 147, 73, 161"> index.php er slik <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd"> <html> <head> <title>Min hjemmeside</title> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="side.css" /> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="tekst.css" /> <head> <body> <div id="side"> <div id="top"> <?php include("side/topp.html"); ?> </div> <div id="meny"> <?php include("side/meny.html"); ?> </div> <div id="hovedfelt"> <?php include("innhold/hovedside.html"); ?> </div> <div id="bord"> </div> <div id="nyheter"> <?php include("innhold/nyheter.html"); ?> </div> <div id="bord2"> </div> <div id="bunn"> <?php include("side/bunn.html"); ?> </div> </div> </body> </html> Det er i hovedfeltet jeg vil bytte innhold, resten skal være slik det er. Lar det seg gjøre, prøvde med koden din, men fikk det ikke til Trenger vel antageligvis teskje prinsippet Lenke til kommentar
TorS Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 Det lar seg gjøre å bytte ut innholdet i hovedramma, men du må laste hele siden på nytt... Du sender da en variabel gjennom linken som f.eks. index.php?side=hovedside, og bruker den til å inkludere en side. Du kan f.eks. bytte ut koden din som ser sånn ut: <?php include("innhold/hovedside.html"); ?> Med denne: <?php include("innhold/$_GET[side].html"); ?> Du bør helst sjekke om $_GET['side'] bare inneholder bokstaver, eller at den er en fil i mappa di, men jeg vet ikke hvor mye du kan om dette, så jeg sier ikke noe mer om det nå Lenke til kommentar
robgar Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 Det er i hovedfeltet jeg vil bytte innhold, resten skal være slik det er. Lar det seg gjøre, prøvde med koden din, men fikk det ikke til Trenger vel antageligvis teskje prinsippet Slik kanskje? <area href="index.php?side=startside" shape="rect" coords="19, 42, 86, 59"> <area href="index.php?side=om" shape="rect" coords="21, 77, 81, 92"> <area href="index.php?side=linker" shape="rect" coords="21, 111, 76, 129"> <area href="index.php?side=info" shape="rect" coords="19, 147, 73, 161"> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd"> <html> <head> <title>Min hjemmeside</title> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="side.css" /> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="tekst.css" /> <head> <body> <div id="side"> <div id="top"> <?php include("side/topp.html"); ?> </div> <div id="meny"> <?php include("side/meny.html"); ?> </div> <div id="hovedfelt"> <? $side = $_GET['side']; if(!empty($side)) { $include_streng = $side.".php"; if (file_exists($include_streng)) { include($include_streng); } else { echo "Siden finnes ikke"; } } ?> </div> <div id="bord"> </div> <div id="nyheter"> <?php include("innhold/nyheter.html"); ?> </div> <div id="bord2"> </div> <div id="bunn"> <?php include("side/bunn.html"); ?> </div> </div> </body> </html> Lenke til kommentar
Hagforce Skrevet 4. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2004 takker robgar Jeg får ikke prøvd koden før jeg kommer hjem. Men kan det være at jeg skrev <area href="index.php?side=innhold/om.php" shape="rect" coords="21, 77, 81, 92"> som gjorde at det ble feil i utgangspunktet. kan jeg skrive <area href="index.php?side=innhold/om" shape="rect" coords="21, 77, 81, 92"> eller må fila ligge i rota slik <area href="index.php?side=om" shape="rect" coords="21, 77, 81, 92"> Får prøve senere i dag Lenke til kommentar
robgar Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 (endret) takker robgar Jeg får ikke prøvd koden før jeg kommer hjem. Men kan det være at jeg skrev <area href="index.php?side=innhold/om.php" shape="rect" coords="21, 77, 81, 92"> som gjorde at det ble feil i utgangspunktet. kan jeg skrive <area href="index.php?side=innhold/om" shape="rect" coords="21, 77, 81, 92"> eller må fila ligge i rota slik <area href="index.php?side=om" shape="rect" coords="21, 77, 81, 92"> Får prøve senere i dag Du kan enten legge inn addressen til filen om.php i scriptet slik: <? $side = $_GET['side']; if(!empty($side)) { $include_streng = $side.".php"; if ($side == "om") { $include_streng = "innhold/".$side.".php"; } if (file_exists($include_streng)) { include($include_streng); } else { echo "Siden finnes ikke"; } } ?> Eller du kan gjøre slik som du sa ja : <area href="index.php?side=innhold/om" shape="rect" coords="21, 77, 81, 92"> Men det skriptet jeg ga, legger til.php automatisk på alle filene. Endret 4. oktober 2004 av robgar Lenke til kommentar
Hagforce Skrevet 4. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2004 Funker helt perfekt :!: Akkurat slik jeg mente. Takker så meget robgar for meget god hjelp. Lenke til kommentar
robgar Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 Værsågod , beklager for sene svar. Lenke til kommentar
Hagforce Skrevet 5. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2004 robgar Går det an å sette inn i scriptet at den laster en innholds side som default. Nå er innholds feltet blank til en trykker på en meny knapp. Lenke til kommentar
robgar Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 (endret) robgar Går det an å sette inn i scriptet at den laster en innholds side som default. Nå er innholds feltet blank til en trykker på en meny knapp. selfølgelig: <? $side = $_GET['side']; if(!empty($side)) { $include_streng = $side.".php"; if ($side == "om") { $include_streng = "innhold/".$side.".php"; } if (file_exists($include_streng)) { include($include_streng); } else { echo "Siden finnes ikke"; } } elseif (empty($side)) { include ("default.php"); } ?> Endret 5. oktober 2004 av robgar Lenke til kommentar
Hagforce Skrevet 5. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2004 (endret) :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: Takker for min nye php meny som har gjort hverdagen lettere! robgar Endret 5. oktober 2004 av Hagforce Lenke til kommentar
undhmag Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 Hei. Eg er en totalt newbie innen php. Men eg har brukt dette include scriptet, men eg får en feilmelding: "Notice: Undefined index: side in index.php on line 29" Kan noen hjelpe meg? Alt ser ut til å fungere fint med menyen, men denne feilmeldingen går ikke vekk. Det må vær en enkel feil, men eg klarer ikke se den Her er min index.php: <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "DTD/xhtml1-transitional.dtd"> <html> <head> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="side.css"> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="cssmenus-messy.css"> <title>Min Hjemmeside</title> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" /> </head> <body> id="sectionone"> <div id="side"> <div id="banner"> <?php include("side/banner.php"); ?> </div> <div id="leftcontent"> <?php include("side/leftcontent.php"); ?> </div> <div id="centercontent"> <? $side = $_GET['side']; if(!empty($side)) { $include_streng = $side.".php"; if (file_exists($include_streng)) { include($include_streng); } else { echo "Siden finnes ikke"; } } elseif (empty($side)) { include ("side/centercontent.php"); } ?> </div> <div id="rightcontent_ramme"> <?php include("side/rightcontent_ramme.php"); ?> </div> <div id="leftmenu"> <?php include("side/leftmenu.php"); ?> </div> <div id="rightcontent"> <?php include("side/rightcontent.php"); ?> </div> <div id="rightcontent_ads"> <?php include("side/rightcontent_ads.php"); ?> </div> <div id="rightcontent_bil"> <?php include("side/rightcontent_bil.php"); ?> </div> </div> </body> </html> Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 <?php Mulig hosten din har skått av quicktags. Ser også at du mangler en "<div " her: id="sectionone"> regner jeg med Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå