Gå til innhold

Kjempepopkorn med lavt trykk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da blir de vel for stor til å kunne spises i en bit! Og tenk på alt saltet som må på.

Du trenger vel ikke mer salt siden popkornet består av like mye "popkornmasse" om det blir poppet i høytrykk eller lavtrykk, det blir bare mer luft i popkornet. Når du putter det i munnen og tygger det vil et "megapopkorn" bli like stort som et "normalt" popkorn...

Jeg lurer på når kinoene får slike lavtrykksmaskiner

Håper de ikke begynner å bruke denne tekninkken. :no: Da vil de sikkert selge samme volum med popkorn til samme pris :ermm: Men siden popkorn poppet i undertrykk blir samme mengde popkorn som når man popper det normalt, bare med mer luft, vil det si at vi kommer til å betale like mye som før, men få mindre popkorn. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Men siden popkorn poppet i undertrykk blir samme mengde popkorn som når man popper det normalt, bare med mer luft, vil det si at vi kommer til å betale like mye som før, men få mindre popkorn. :thumbdown:

Forretningside. :hmm:

Du har nok rett i det der ja. Eventuelt at de tar ekstra pris for "nytt, kult kjempepopkorn".

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Det viser seg at popkorn får dobbel størresle dersom de poppes under lavt trykk.  Jeg lurer på når kinoene får slike lavtrykksmaskiner.  :)

2889271[/snapback]

Hmm... Hvor kan jeg finne en vakuumpumpe med mulighet for å få en varmekilde inn i kammeret hen? Gassbrenner er vel uaktuellt :p

hva skjer da hvis man lager popkort under vakum??

eller nesten vakum blir vel best med tanke på oppvarming...

2895166[/snapback]

Hva er problemet med vakuum og varme? Greit nok at "lufta" i seg selv ikke leder, men strålevarme og varme ledet igjennom div. faste materialer fungerer jo like fint...

Lenke til kommentar
men er det forskjell hvis man popper popkorn inn i micro eller i/på ovnen?

fordi du kan bruke 3 typer av varme, "conduction, convection, radiation"...

esa

6248602[/snapback]

Genialt, takker! Da er problem nr.1 løst - hvordan man skal få varmet opp disse kornene :p Mikrobølger :) Krever null utstyr inne i kammeret (bare en løs magnetron :whistle: )

Lenke til kommentar

Jeg opplever samme effekten når jeg popper korn hjemme i kjela:

Ha et lag soyaolje i en kjele, sett kjelen på plata på full effekt.

Temperaturen på olja sjekkes med en fyrstikk; dytt tre-enden (ikke svovelenden) av fyrstikken i olja, jo mer det bruser rundt enden jo høyere temperatur, en fyrstikk per temp-sjekk. Olja pleier å være varm nok når det bruser i diameter tredobbel så stor som fyrstikken.

Jo varmere olje, jo mindre popkorn. Eller: Jo raskere kornet blir varmet opp, jo mindre popkorn.

Lenke til kommentar

Noen som har et bilde av disse monsterpopkornene?

Må da være utrolig frustrerende å putte et svært popcorn inn i munnen, men som blir til ingenting når du begynner å tygge det. (Nesten som sukkerspinn.)

Lenke til kommentar
Jeg opplever samme effekten når jeg popper korn hjemme i kjela:

Ha et lag soyaolje i en kjele, sett kjelen på plata på full effekt.

Temperaturen på olja sjekkes med en fyrstikk; dytt tre-enden (ikke svovelenden) av fyrstikken i olja, jo mer det bruser rundt enden jo høyere temperatur, en fyrstikk per temp-sjekk. Olja pleier å være varm nok når det bruser i diameter tredobbel så stor som fyrstikken.

Jo varmere olje, jo mindre popkorn. Eller: Jo raskere kornet blir varmet opp, jo mindre popkorn.

6258008[/snapback]

Men dette er jo som å lage vanlig popcorn.

Løsningen må da være å ha lite varme på, og bruke lang tid på å "poppe" de

Lenke til kommentar
men er det forskjell hvis man popper popkorn inn i micro eller i/på ovnen?

fordi du kan bruke 3 typer av varme, "conduction, convection, radiation"...

esa

6248602[/snapback]

Genialt, takker! Da er problem nr.1 løst - hvordan man skal få varmet opp disse kornene :p Mikrobølger :) Krever null utstyr inne i kammeret (bare en løs magnetron :whistle: )

6253750[/snapback]

lol :thumbup:

men er det forskjell hvis man popper popkorn inn i micro eller i/på ovnen??

esa

Lenke til kommentar
Men dette er jo som å lage vanlig popcorn.
Ja. Har jeg gitt inntrykk av noe annet?

Løsningen må da være å ha lite varme på, og bruke lang tid på å "poppe" de
Trenger ikke mindre varme, bare en legger i maisen FØR oljen blir varm nok til å poppe korna. Da blir korna varmet opp til "poppe-varme" over lengre tid.

Det er slik jeg gjør det, og slik jeg forklarte det.

Lenke til kommentar
hva skjer da hvis man lager popkort under vakum??

2895166[/snapback]

Jeg vet ikke hvilket trykk de brukte her, men la oss si de brukte 1/3 atmosfære. Da burde popkornene bli ca 3 ganger så store. Ved lavere trykk bør de bli ennå større. Men det er spørs om det ikke finnes grenser for hvor lavt trykk det er praktisk å bruke. Kanskje popkornene blir så luftige ved f.eks 1/20 atmosfære at de ikke har styrke til å opprettholde formen og kollapser når den serveres til gjestene i normalt atmosfæretrykk? Nesten som sukkerspinn eller som krem fra kremfløte som har stått litt for lenge.

Men hvis den holder formen selv ved veldig lave trykk så bør det være mulig å få de til å eksplodere uten varmetilførsel i det hele tatt. Man trenger bare å pumpe nok vakuum til at trykket i beholderen blir lavere enn damptrykket av vann ved romtemperatur. Altså slik at kokepunktet til vann senkes til under romtemperatur.

Håper de ikke begynner å bruke denne tekninkken.  :no:  Da vil de sikkert selge samme volum med popkorn til samme pris :ermm:  Men siden popkorn poppet i undertrykk blir samme mengde popkorn som når man popper det normalt, bare med mer luft, vil det si at vi kommer til å betale like mye som før, men få mindre popkorn. :thumbdown:

2924029[/snapback]

Det høres ut som en forettningside som kunne gitt dollartegn i øynene på en hver kinosjef og snacksprodusent. Da tenker jeg litt på FrenchFries som koster 14 kroner per 100 gram versus en pose rå popkorn kom koster 6,90 for 500 gram.

PS. Med det samme vi er inne på popkorn og mye for pengene så har jeg en liten oppskrift på svært billig og bra popkorn: Hjemmelaget mikropop. Ta 1 desiliter rå popkorn (koster ca 6,90 per halvkilo og selges i nesten alle dagligvarebutikker), bland med 1 spisesje flytende margarin og 1 tesje salt. Putt det i en ildfast glassbolle med lokk (evt. et lag papir kan fungere som lokk) og sett det hele i mikroen: 800W i ca 5 minutter, 1000W i ca 4 minutter eller 1200W i ca 3 minutter. Pris: ca 1 krone per bolle med popkorn. Tisvarende koster 1 pose med ferdigpopkorn i butikken ca 15 kroner, eller 1 pose med mikropopkorn ca 5-6 kroner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...