Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Internett virker bare på en maskin om gangen

Anbefalte innlegg

har kjøpt kabler og en Sharkoon 5-port Luminous switch 10/100.

jeg har to datamaskiner men internett virker bare på en datamaskin om gangen.

hjemme her jeg bor er det nødvendig med 2 datamaskiner med internett samtidig. noen som kan hjelpe?

har koblet alt riktig. :yes:

#EDIT av moderator - Endret opprinnelig emnefelt ("Nettverk. må ha hjelp med nettverk") til noe mer beskrivende#

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Hva med å nevne litt om hva slags internett tilkobling du har, hva som kobler opp mot nettet, og hva som skal dele nettet ditt?

Du har et funksjonelt nettverk på to maskiner, ikke sant? men internet funker bare på ei av dem.

En løsning er da å kjøre internettdeling på den ene, og kjør nettet igjenom deling på maskin 2..

Lenke til kommentar
Hei

Hva med å nevne litt om hva slags internett tilkobling du har, hva som kobler opp mot nettet, og hva som skal dele nettet ditt?

Du har et funksjonelt nettverk på to maskiner, ikke sant? men internet funker bare på ei av dem.

En løsning er da å kjøre internettdeling på den ene, og kjør nettet igjenom deling på maskin 2..

Online ADSL..... JEG VET at det er crappy..........

hvordan kjører jeg internettdeling og de andre tingene?

jeg her to datamaskiner. en bærbar dell som modern sitter og trykker på hele dagen. så har vi min da. brukes mest til spilling på nett og OVERKLOKKING.NO

Lenke til kommentar
Da du har online ADSL trenger du en router (det holder ikke med switch) for å kople flere PC'er til internett. Routeren må støtte PPPoE som Telenor benytter (de fleste routere gjør det)

Det gjør det da vitterlig. Jeg bruker en enkel switch, og RasPPPoE på den ene pcen. I tillegg bruker jeg et kjekt lite program som heter Proxy+ for å dele internetten, og setter opp meg selv som gateway på de andre pcene som er koblet til (når jeg har besøk og sånt). Da fungerer både LAN og internett :)

Lenke til kommentar

bruker du brukernavn og passord når du kobler opp internett?

Hvis det er tilfelle, så kobler du den kabelen som kommer fra ADSL modemet og skal gå inn i pcen, den setter du i uplink porten på en switch og så kobler du de to pcene i port 2 og 3.

Så går du inn i egenskaper på internettoppkoblinga di og tar på der det står internett deling eller noe sånnt som la andre personer koble til internett via min maskin husker ikke helt.

Så må den maskinen som ikke kobler direkte til internett, den må motta ipadresse automatisk.

En dhcp server er noe som deler ut ip adresser.

Lenke til kommentar
jeg har adsl modem og alle greiene.

jeg har ikke satt opp ett nettverk enda....noen som kan hjelpe? :wallbash:

Som folk allerede har forklart, du trenger en ruter som støtter PPPoe. Da legger du inn brukernavn og passord i ruteren, og denne vil sørge for at begge maskiner kan være på nett samtidig.

Du kan eventuelt bruke switchen du har, og aktivere deling av internettforbindelsen på den maskinen som kommer seg på nett i Windows XP. Søk på Google etter "Windows XP internet sharing" og les.

MVH Audun

Lenke til kommentar

Du har fått to ip adresser av ispen din. Ikke får å starte noe men synes de fleste er helt på jordet untatt en, bruk en pc som proxy (det er ikke alle isp som gir deg to adresser) ved hjelp av routing å remote accsess, bruk nat.

for om du får to adresser fra isp blir netteverket ditt på to segmenter, med andre ord du har ikke noe privat nettverk, da isp din kommer til å hindre mye av kommunikajonen pga hacking.

Å kjøpe seg en ruter evnt switch\ruter i ett for å få til dette er jo å kaste penger i søppla !

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Da må du ha nytt nettverskort, du kan se etter det grønne led lyset bak, du kan evnt prøve å pinge 127.0.0.1 som er deg selv, dette for å være sikker på at nettverkskortet ditt har tatt kvelden.

mmm koblet fra strømmen og satte den inn igjen..........

og nå virker det :yes:

Endret av slipknot_fan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...