Gå til innhold

Ny PC, funka i går. Ikke idag *dusør* UPDATE!


Anbefalte innlegg

Den som får PCen til å gå som normalt idag får 50 kr i dusør over nettbank!

 

Bygde PCen i går, funka helt fint. Slo den av i 3 tiden i natt og gikk å la meg.

 

Idag når jeg stod opp så hører jeg en svak "strømlyd" hvis dere skjønner hva jeg mener, sånn "drrrrrrr" svakt fra et eller annet sted i maskinen. Jeg har funnet ut at det kan være fra CPU'en eller PSU'en høres det ut som.

 

PSUen 3 år gammel i forhold til de andre helt nye komponentene.

 

Så jeg får ikke startet den. Ingen reaksjon. Eneste som skjer er når jeg tar på bryteren bak kabinettet hører jeg denne lyden. Ellers vil ingenting annet skje.

 

HW:

EpoX 8KDA3+

AMD64 3200+

Gainward GeForce 6800 Powerpack Gold Edition Ultra/2100

Coirsair 1024mb ddr 3200

3 hardisker

1 cd brenner

totalt 9 vifter

 

PSUen fulgte med det hightower kabinettet som jeg bruker til denne maskinen.

 

Hva tror dere at det kan være? Hva bør jeg gjøre?

Endret av Naitsan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde et Hq08 kabinett. I den var det en strømforsyning på 300w som bråka forferdelig (ble byttet ut). HQ kabinettene var vel de som fulgte etter HX kabinettene, vil tippe du har en psu på 300w. Tror du skal handle deg ei ny, kraftigere, mer stillegående psu. Får håpe ingen andre komponenter har tatt skade, burde gått bra da.

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Pengene klarer jeg meg uten :D

 

Når du bygde maskinen i går. Skrudde du den av flere ganger da, eller var nattens avstengning den eneste?

 

Eneste tipset jeg kan gi er å strippe maskinen ned til minimum (hovedkort, skjermkort, 1 minnebrikke, 1 harddisk, og CD-ROm og det andre du trenger mus og tastatur) og ta det derfra.

 

Får du ingen reaksjon på dette kan du begynne å bytte ut ting. Sett feks inn den andre minnebrikken om du har to. Prøv med en annen PSU.. Fortsett slik, men bytt ut en og en ting av gangen, så finner du ut av det.

Mulig at noe døde i går.. statisk elektrisitet er en sjelden sykdom, men den dreper noen få. Hvor monterte du delene? (tenker på gikk du med ullsokker på vegg til vegg teppe og slikt).

Lenke til kommentar
Pengene klarer jeg meg uten :D

 

Når du bygde maskinen i går. Skrudde du den av flere ganger da, eller var nattens avstengning den eneste?

 

Eneste tipset jeg kan gi er å strippe maskinen ned til minimum (hovedkort, skjermkort, 1 minnebrikke, 1 harddisk, og CD-ROm og det andre du trenger mus og tastatur) og ta det derfra.

 

Får du ingen reaksjon på dette kan du begynne å bytte ut ting. Sett feks inn den andre minnebrikken om du har to. Prøv med en annen PSU.. Fortsett slik, men bytt ut en og en ting av gangen, så finner du ut av det.

Mulig at noe døde i går.. statisk elektrisitet er en sjelden sykdom, men den dreper noen få. Hvor monterte du delene? (tenker på gikk du med ullsokker på vegg til vegg teppe og slikt).

Ja, jeg slo av og på maskinen gjentatte ganger i går.

Men i natt så stilte jeg opp ytelsen på skjermkortet litt (med et program som fulgte med, dvs at jeg kunne stille opp ytelsen uten å miste garantien). Var ikke mye, bare litt.

 

Men maskinen spillte som bare det den, og jeg slo den av som normalt.

 

Men idag vil den ikke starte.

 

Edit:

 

Jeg har prøvd å ta ut strømforsyningen til hele hovedkortet, men ingenting skjedde.

 

Og delene ble vel ikke ødelagte under monteringen, fordi pcen gikk som ei klokke intill idag..

Endret av Naitsan
Lenke til kommentar

EpoX :hmm: Sjekk kondensatorene på hovedkortet. hadde 3 som "Blåste toppen" på mitt 8RDA+

 

Du får bare prøve å koble fra alt som ikke er absolutt nødvendig og boote.

 

Hadde en sånn PC engang, ville ingenting plutselig så jeg lot den stå til jeg fikk en kamerat bortover til å se på den enste dag, vi slo den på og den startet helt fint. Må ha vært et lite spøkelse i den strømforskyningen eller noe hehe

Lenke til kommentar

Fekk inn ein pc her til meg som ingen skjønte ka som var gale med. Samme symtom som du har. Dei hadde prøvd alt og eg prøvde alt. Skjekka ram, psu, cpu, skjermkort,alle kabler etc.

Og merkelig nok så blei problemet løyst ved å koble fra høgtaleren i kabinettet. Om den var gåen og evt kortslutta eit eller anna er usikkert. Men problemet vart ivertfall løyst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...