Theo343 Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 (endret) Dette er en fil/multi server jeg skal sette opp med: Server P4 800FSB NW-C 1 AGP/PCI lavforbruk skjermkort. 1-2 DDR minne (senere kanskje 4) 6 data disker og 1 OS disk 1 PCI Raid kontroller 1 DVD/CD brenner og floppy et sted mellom 3-6 vifter(chassi og diskkjøling) 1 USB2.0 ekstern disk (samt lett overklokking av CPU med zalman kjøler) Forbruk Totalt kom jeg frem til ca. 396W forbruk i denne maskinen. Jeg lurer på hva slags powersupply jeg skal kjøpe. Jeg ønsker å gjøre maskinen så stillegående som mulig, men også å holde kostnaden så lav som mulig. For at en PSU skal være nogenlunde stillegående er selvfølgelig kvaliteten viktig og viftesystemene, men også hvor høy belastningen er. De fleste PSU'er har en grense på rundt 60% belastning hvor den begynner å måtte kjøle mer aktivt etc. PSU/belastning% 550w/72% 520w/76.15% 500w/79.2% 480w/82.5% 420w/94.2% 400w/99% Disse tallen virker jo ikke så veldig oppløftende og når man går så høyt opp i effekt som 550-600w på en PSU så koster den også virkelig flesk. Dual PSU? Hadde det heller vært en ide å kjøpe 2 stk 400W og et kabinett som støtter Dual PSU? Dette gir meg en totaleffekt på 800W som utgjør 49.5% maksbelastning. Da kan jeg få 2 stk NorthQ 4001 Silent 400w til en samlet pris for 750,- hvor en 550/&560w til sammenligning koster 1200,- og en 600W ca. 1800,-. Kabinett for Dual PSU? Hvilke kabinetter har evt. innebygd støtte for dobbel PSU slik at man får strømbryter og uttak i bakkant etc? Alternativet måtte vært å kjøpt et romslig midikabinett og moddet toppen på kassa slik at 120MM viften på PSU dro kaldluft dra toppen, og at det PSU'et som blir "hengende" i bakkant av det som dytter luft ut bak, får dratt exhaust lufta ut via en hjemmelaget kanal mot en 80mm vifte bak. Andre ideer? Alt jeg lager av kjøleløsninger skal være så stillegående som mulig og jeg vil bruke seagate barracuda disker for å holde diskstøyen i sjakk med gummioppheng etc. Endret 3. oktober 2004 av Theo343 Lenke til kommentar
.V. Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 Har ett lignende oppsett på min egen filserver, men med kun 6 disker. Hadde opprinnelig en Aopen 240w(egentlig fortron), men den knelte da jeg satt i disk nr. 5, så nå koser den seg med en 480w Enermax. Med så mange disker må du uansett ha MYE kjøling og i de fleste kabinett er det ikke så helt enkelt å kjøle 7 disker med digre 120mm vifter. dermed må du nok ha en del 80mm vifter. Da tror jeg neppe du hører noe særlig til psuen... Har hørt mye bra om NorthQ, de skal visst være veldig støysvake. Hvis du har plass så er det nok ikke så dumt å kjøpe 2 stk 400w. Lenke til kommentar
cowai Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 http://www.databutikken.com/no/datasheet.p...rtId=ASP520WBLA http://www.databutikken.com/no/datasheet.p...Id=ASP500WPLBLA http://www.databutikken.com/no/datasheet.p...rtId=ASP520WBLU De er gode og stabile..... Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 3. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2004 (endret) Vil det ikke funke å 2-3 120mm vifter foran diskene? Modde det til selv? Gir de for dårlig luftflyt? det du mener? Ønsker egentlig ikke lufftrykk på diskene men å bevege varmluften vekk slik at ikke luften står stille, men såpass effektiv at de ikke blir for varme. Så jeg tenkte på støysvake vifter. Endret 3. oktober 2004 av Theo343 Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 FS 400watt burde holde. Men selv ville jeg ha tatt en titt på Aspire sinde psu`er. De kan fåes hos: www.databutikken.com www.mamoz.no Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 3. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2004 Ja Cowai linka opp 3 sider som jeg kikka på. Men vil det holde med 500W???? Diskene skal kjøre i Raid5 og det betyr at 6 disker jobber omtrent hver gang det er diskaksess. Den 7. er OS disk. Lenke til kommentar
jingt Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 520w har jeg. hører den nesten ikke. ikke inni noen kabinett ennå. kortslutta atx kontakten. syns egentlig den bråker mindre når viftehastigheten er satt på middels enn det svakeste på grunn av at den skrangler på laveste Lenke til kommentar
.V. Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 (endret) Det jeg mente var at de færreste kabinetter lar deg sette i en haug med 120mm-vifter sånn helt uten videre, da er det ofte enklere å bare sette på noen 80mm-vifter. Disker trenger ikke så enormt med kjøling da, selv har jeg 1stk 80mm per 3 disker, du må bare passe på at det kommer litt luft på alle diskene. Endret 4. oktober 2004 av E-Ton Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 500-520watt holder i massevis! kjørte en Vapo samt en maskin med 1dvd 1brenner 3hdd og en kraftig overklokket cpu. Det var forresten en 520watt aspire. Lenke til kommentar
apwr Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 CoolerMaster CM Stacker har støtte for dobbel PSU! Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 5. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2004 CoolerMaster CM Stacker har støtte for dobbel PSU! Men koster altfor mye... Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 5. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2004 Det jeg mente var at de færreste kabinetter lar deg sette i en haug med 120mm-vifter sånn helt uten videre, da er det ofte enklere å bare sette på noen 80mm-vifter. Disker trenger ikke så enormt med kjøling da, selv har jeg 1stk 80mm per 3 disker, du må bare passe på at det kommer litt luft på alle diskene. Jepps og det er letter å modde til et kabinett med 80mm foran 5,25" enn 120mm da man kan bruke plasten i dekslene til å feste vifta.. Jeg går nok for helmod av et gammel Aopen midi kanbinett hvor jeg skjærer hull der jeg vil ha vifter.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå