Gå til innhold

Harddisker funker ikke skikkelig

Anbefalte innlegg

For ca. 1 måned siden kjøpte jeg meg 2 200GB Seagate S-ATA disker med målet for øye å øke lagringsplassen og få en 7200RPM systemdisk. Siden jeg ikke trengte ny systemdisk med en gang, ventet jeg med å ta i bruk begge med en gang. Det jeg gjorde var å formatere den ene disken til en stor og vennlig partisjon og la over filer jeg skulle ta vare på, for å være klar til den nye systemdisken.

Når jeg var ferdig å formatere fikk jeg faktisk meldingen "MACHINE_CHECK_EXCEPTION", så jeg restartet og kjørte opp en Quick Format, og disken fungerte flott.

Etterhvert la jeg merke til et problem disken hadde, den begynte å lage pipelyder, og når dem kom, stoppet PCen opp i noen sekunder. Hva dette er lurer jeg på, for til tider piper den så ofte at jeg ikke får brukt PCen og må koble disken fra PCen.

I går tenkte jeg at jeg skulle prøve å sette den nye systemdisken igang, og gjett hva, samme problem! Den stoppet opp under installasjon av Windows XP, men den fikk jeg igang ved litt flytting på disken (lå på gulvet, med lokket mot gulvet). Jeg kom etterhvert inn i XP og fikk satt opp de innstillinger jeg skulle ha. Når jeg skulle restarte for å legge inn drivere (fra en annen Seagate 160GB S-ATA disk), klarte jeg ikke å få XP til å starte. Jeg prøvde å bytte kontroller og bare ha denne ene disken tilkoblet, men ingenting nyttet. Det endte med at jeg innstallerte XP på min tidligere systemdisk: Seagate 40GB P-ATA (5400 RPM), noe som har fungert flott i mer enn 9 timer nå.

Problemet oppstår hver gang jeg kobler til en av 200GB diskene.

Kan legge til at diskene blir rimelig varme etterhvert, jeg vil si litt over 40 grader.

Noen som vet hva problemet kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...