Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Leiter etter ruter som kan motta trådlause signal

Anbefalte innlegg

Eg har i dag Internett pr. radiolink. Det vil seie at eg koblar meg til Internett via en usb-adapter som inneheld eit radiokort. Denne er vidare kobla til ei satelitt antenne på taket som sender og mottar signal til ei anna antenne et godt stykke unna.

MEN sidan eg no sit med planar om å kjøpe meg en bærbar pc i tillegg til den stasjonære pcen eg har så ville det vere greit å dele denne internettilkoblinga. Men då møter eg på eit problem. Dei ruterane eg har vore borti brukar vanlige nettverkskablar til å motta signal, og dette har jo eg ikkje muligheit til å få til. Så då er spørsmålet om det finst ein ruter som kan ta signal inn frå ei antenne med vanlig sma-tillkobling?

Eller er det mulig å sette opp deling av internettilkoblinga i maskina som dette er kobla til med i dag også koble ruteren til pcen med nettverkskort. Har litt problem med å sjå føre meg dette..... :hmm:

Uansett, hadde vore greit med tilbakemeldingar på mine to teoriar, og nye teoriar mottas med takk!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Du kan jo bruke ics og dele internett-tilkoblingen din ut på nettverkskortet. Så kobler du bare ap til dette. Bør funke greit, da fungerer pc`en din som router. Ulempen er at pc må være påslått da. Skaff deg en gammeldata som kan gjøre jobben og la den surre og gå 24/7...så kan du sette skriveren din på den også + masse annet nyttig.. ;)

Lenke til kommentar
Virkelig ingen som har synspunkt på dette altså?

omg! for en dialekt/skrivemåte :no::no::no::no::no:

:thumbup:

Øh... nynorsk? Om det er dårlig nynorsk vet jeg ikke, da jeg er svært dårlig i det selv. Uansett er det langt bedre skrevet enn den gjennomsnittlige posten her i gården.

Lenke til kommentar
Har du hørt med Internett-leverandøren, om de kan skaffe deg en router med trådløs mottaker?

Nettleverandøren har ikkje mulighet for å levere router med trådlaust mottak nei.

Visse andre utsagn i denne tråden held eg meg for god til å kommentere.... :mad:

Lenke til kommentar
Uhm.. vil det ikke funke med en trådløs ruter/accesspoint med innebygd switch og repeaterfunksjon?

Er jo det eg driv og spekulerar på men det er måten å koble det saman på som er problemet. Som det har blitt nevnt tidligare kan det vere ei løysing å ta signala inn slik som no via pcen, sette nettdeling på den og koble routeren til på eit vanlig netterkskort. I utgangspunktet skulle ein tru at det ville virke, men eg har aldri sett noko sånt i praksis.

Lenke til kommentar
En switch hadde sikkert funka, men sidan eg skal ha meg ei bærbar maskin i tillegg må eg jo ha trådløst nett i huset her, då er det vel router som er tingen?

_Trådløs_ router eller et aksesspunkt. Du kan godt bruke et aksesspunkt hvis du skal bruke ics, for da vil PC`en fungere som router. Eller du kan bruke switch+ap hvis du har behov for flere uttak for kabel, eller en router m/switch. Enklest er det å sette opp et ap bak router, min erfaring er at det av og til er litt strev å sette opp router bak router.

Når det er sagt finnes det enheter som kan kjøres som både ap og router, f.eks Asus WL500g. Når den kjøres i ap modus, skifter wan-porten funksjon til å bli en lan-port, og da har du tilsammen 5 lan-porter i tillegg til trådløs funksjon. Kan også kjøre den som gateway, men da må den stå som dhcp-klient.

Som du sikkert skjønner, det er mange måter å løse dette på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...