Gå til innhold

Skjermkort/Spenning

jgh

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurte på hvordan det er med eldre skjermkort på nyere maskiner og omvendt; Prøvde meg med et Matrox g400 på en P-IV maskin, men da ble den helt død.

Er det forskjell på spenningen på litt eldre skjermkort??

Hvordan blir det da hvis du tar et nytt skjermkort på et gammelt hovedkort?? Brenner du skjermkortet.??, eller blir spenningen til skjermkortet satt automatisk.

Takk for alle svar-:)

JGH

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nyere AGP skjermkort kjører på 1,5v. PCI kort er jeg ikke helt sikker på hva spenning er på i bussen 3,3V??, så det er nok derfor at nyere/gamle skjermkort AGP/PCI ikke fungerer i nye/gamle PC'er.

[ Denne Melding var redigert av: t-bird på 2002-05-14 12:38 ]

Lenke til kommentar

Når det gjelder AGP finnes det for tiden 2xAGP og 4xAGP. (8xAGP kommer vel, eller har det kommet?)

2xAGP = 3V (eller var det 3,3V?)

4XAGP = 1,5V

De fleste hovedkort støtter begge "formatene", men noen hovedkort (tror det var til P4) støtter kun 4xAGP.

Gamle skjermkort har kanskje kun støtte for 2xAGP (dvs. 3V) og vil derfor ikke virke hvis hovedkortet kun støtter 4xAGP.

Jeg tror selv de nyeste skjermkortene støtter både 2xAGP og 4xAGP, men er ikke sikker.

Gå på hjemmesiden til hovedkortprodusent og skjermkortprodusent så vil du finne info om hvilke standarder utstyret støtter.

Angående PCI så er dette ikke brukt til nyere skjermkort og det finnes heller ikke flere forskjellige PCI versjoner såvitt jeg vet, så her fungerer både gammelt og nytt.

[ endret av John_^ den 2002-05-14 20:25 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...