XanderX Skrevet 2. oktober 2004 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2004 (endret) hva er forskjellden på 8 mb cache og 16 mb cache #EDIT av moderator - Endret emnefeltet til noe mer beskrivende# Endret 2. oktober 2004 av Afseth Lenke til kommentar
Lættis Skrevet 2. oktober 2004 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2004 Forskjellen er at du har dobbelt så stor plass for å mellomlagre data som skal til og fra hardisken på en harddisk med 16MB cache. Lenke til kommentar
Sire Skrevet 2. oktober 2004 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2004 (endret) Søk på google.com med dette: "8 MB" "16 MB" cache difference Kanskje du får opp noen erfaringer om emnet. Endret 2. oktober 2004 av Sire Lenke til kommentar
Revox Skrevet 2. oktober 2004 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2004 Med andre ord den disken har 16mb som kan overføres med 100mb/s eller 133 ut ifra hvilken disk det er snakk om. Det som menes med ATA100/133 Hva den kan overføre i buffered read. Så mere cache er bare fint det. Men til større ting har det null å si. Lenke til kommentar
PumpAction Skrevet 2. oktober 2004 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2004 nå finnes det hdd med 8 mb cache og 16 mb cache.Hva er forskjelden???? Vel, 16Mb cache disker har 8 Mb mer cache en 8Mb Versjonen. Cache er hurtigminne hvor data lagres når den kommer fra bussen (sata/pata) før den blir skrevet til plattene i disken. Mere er bedre Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 2. oktober 2004 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2004 Å herregud... nå har jeg fjernet mange usaklige fjortissinnlegg som klager på trådstarters skrivefeil. SLUTT MED DET! Ellers vanker det advarsler i hytt og pine. Lenke til kommentar
Killer-B Skrevet 2. oktober 2004 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2004 Da er det vel greit at vi klager på dine i stedet, eller hva? Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 2. oktober 2004 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2004 (endret) Da er det vel greit at vi klager på dine i stedet, eller hva? Har du sett.. to ukers ferie. Te-skje for de som ikke har skjønt det nå: ikke mer off-topic-prat. Endret 2. oktober 2004 av psilocybe Lenke til kommentar
rlz Skrevet 2. oktober 2004 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2004 Ehm, Afseth har da ikke skrivefeil? Lenke til kommentar
frentix Skrevet 3. oktober 2004 Rapporter Del Skrevet 3. oktober 2004 Forskjellen er at de er en del dyrere og yter litegrann bedre ... kort sagt. Lenke til kommentar
XanderX Skrevet 3. oktober 2004 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. oktober 2004 så hva skal jeg velge.. En med 8 mb cache eller 16 mb cache??? For jeg vet ikke om jeg skal kjøpe en 300 gb hdd med 16 mb cache eller 2 200 gb hdd med 8 mb cache.. Det blir enten denne http://komplett.no/k/ki.asp?sku=302257&cks=PRL eller denne http://komplett.no/k/ki.asp?sku=301644&cks=PRL. Kan noen hjelpe meg til å velge det beste,men jeg kan få forslag til andre hdd også. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 3. oktober 2004 Rapporter Del Skrevet 3. oktober 2004 (endret) Det spørs jo på hva som er viktigst for deg, ytelse eller lagringsplass. 16MB cache yter vel litt bedre. Men jeg tror jeg ville gått for 2x200GB, mer lagringsplass for pengene og yter ikke så mye dårligere tror jeg. (ingen merkbar forskjell i det daglige) Og hvis en disk går så mister du ikke all data, men kun halvparten. EDIT: men jeg ville ikke valgt den Maxtor disken, da ville jeg heller tatt denne Endret 3. oktober 2004 av NorthWave Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 3. oktober 2004 Rapporter Del Skrevet 3. oktober 2004 Om jeg ikke tar helt feil så vil større cache på HD'er være til fordel om man ofte akksesserer småfiler, slik som i OS, eller det at HD'en kan få beskjed om at de dataene der skal jeg ha neste gang. Da kan disken kjøre de data inn i cache, for cache minnet er utrolig mye raskere enn selve disken er å fysisk hente og levere data. Så fordelen med større cache har du om disken og filler aksesseres ofte. Slik som Systemdisken til Windows, da windows består av masse små filer. Samt om systemet støtter "kø" system som gjør at data kan lastes inn i cahce før CPU ber om å få de dataene. Om du bare skal bruke diskene som lagringsplass så ville jeg nok valgt 2x 200GB istedenfor 1x 300GB. Men har du lite plass i kabinetett så kan større disker være en fordel. Lenke til kommentar
thoering Skrevet 3. oktober 2004 Rapporter Del Skrevet 3. oktober 2004 Det spørs hva som er viktigst, som Northwave sa. 400GB, eller 300GB som yter marginalt bedre. Jeg ville gått for det første. En annen ting man også burde ta med i betraktningen er at Maxtor sine harddisker er blant de kjappeste, men også mest bråkete. Så er støynivå viktig, kan du vurdere Seagate eller Samsung. Hvis ikke, kjør på med WD eller Maxtor, sistnevnte er kjappest! :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå