Gå til innhold

Hva er forskjellen på 8 MB og 16 MB cache


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

så hva skal jeg velge..

En med 8 mb cache eller 16 mb cache???

For jeg vet ikke om jeg skal kjøpe en 300 gb hdd med 16 mb cache eller 2 200 gb hdd med 8 mb cache..

Det blir enten denne http://komplett.no/k/ki.asp?sku=302257&cks=PRL eller denne http://komplett.no/k/ki.asp?sku=301644&cks=PRL. Kan noen hjelpe meg til å velge det beste,men jeg kan få forslag til andre hdd også.

Lenke til kommentar

Det spørs jo på hva som er viktigst for deg, ytelse eller lagringsplass.

16MB cache yter vel litt bedre.

 

Men jeg tror jeg ville gått for 2x200GB, mer lagringsplass for pengene og yter ikke så mye dårligere tror jeg. (ingen merkbar forskjell i det daglige) Og hvis en disk går så mister du ikke all data, men kun halvparten.

 

EDIT: men jeg ville ikke valgt den Maxtor disken, da ville jeg heller tatt denne

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Om jeg ikke tar helt feil så vil større cache på HD'er være til fordel om man ofte akksesserer småfiler, slik som i OS, eller det at HD'en kan få beskjed om at de dataene der skal jeg ha neste gang. Da kan disken kjøre de data inn i cache, for cache minnet er utrolig mye raskere enn selve disken er å fysisk hente og levere data.

 

Så fordelen med større cache har du om disken og filler aksesseres ofte. Slik som Systemdisken til Windows, da windows består av masse små filer. Samt om systemet støtter "kø" system som gjør at data kan lastes inn i cahce før CPU ber om å få de dataene.

 

Om du bare skal bruke diskene som lagringsplass så ville jeg nok valgt 2x 200GB istedenfor 1x 300GB. Men har du lite plass i kabinetett så kan større disker være en fordel. :)

Lenke til kommentar

Det spørs hva som er viktigst, som Northwave sa. 400GB, eller 300GB som yter marginalt bedre. Jeg ville gått for det første. En annen ting man også burde ta med i betraktningen er at Maxtor sine harddisker er blant de kjappeste, men også mest bråkete. Så er støynivå viktig, kan du vurdere Seagate eller Samsung. Hvis ikke, kjør på med WD eller Maxtor, sistnevnte er kjappest! :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...