AndersT2 Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 Min bror har en WD Raptor på 74 GB, og den støyer noe utrolig, spesielt sammenlignet med WD ene mine på 7200 RPM, og Seagate Barrecuda på 7200 RMP. Og støyen virker ikke som det er kabinettet, men selve motoren, og alle såkalte støydempene gadgets til harddisker snakker bare om forplantnings støy til kabinettet. Vil noen av disse dempe lyden, for jeg tenker på å skaffe en selv, pga ytelsen, når jeg skaffer nytt system etter nyttår, men ytelsen er ikke så mye bedre at den er vært støyen. Når jeg kjøper den, vil den sitte i et Lian Li PC70 kabinett. Lenke til kommentar
ColaBoy Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 Hei, er du/dere helt sikre på at støyen kommer fra selve disken og ikke eventuelle vibrasjoner som forplanter seg fra den? Har selv en Raptor disk og den er merbart stillere en min WDC 250GB disk, har også både lest og hørt om folk som har denne Raptor modellen. Hvor alle er enige om at den er "veldig" stille. Hvis du ønsker en stillest mulig burk, så må du nok gå for en Seagate eller Samsung disk. Lenke til kommentar
Erik J. Nilsen Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 (endret) Har flere Raptor disker selv, og alle støyer veldig i bruk - kan sammenlignes med stillegående SCSI-disker. Grunnen til støyen er nok ikke vibrasjonen men rett og slett hviningen som kommer av 10K disker. Du kan selvfølgelig støydempe dem, men da blir kjøling et stort problem. Vannkjøling maybe? Endret 3. oktober 2004 av Pritorian Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 3. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2004 da har du hørt på feil disk, garantert. Brodern satt i gang en test av hver enkelt disk, han har også den WD 250 GB disken, og Raptoren ga dobbelt så mye lyd, og det var ikke i fra rasling i kabinettet. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 3. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2004 Har flere Raptor disker selv, og alle støyer veldig i bruk - kan sammenlignes med stillegående SCSI-disker. Grunnen til støyen er nok ikke vibrasjonen men rett og slett hviningen som kommer av 10K disker. Du kan selvfølgelig støydempe dem, men da blir kjøling et stort problem. Vannkjøling maybe? Det er det jeg mener, at det er selve motoren i Raptoren som lager lyd, og ikke skrangling som forplanter seg til kabinettet. Og siden de fleste av disse støydempende dingsebomsene skriver at de demper forplantningen av støy til kabinettet, så vil vel ikke dette hjelpe noe på Raptoren? Lenke til kommentar
Apathy Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 Vel, Raptorene mine støyet den første tiden, men gav seg etterhvert. Jeg sitter med maskinen rett foran meg, og kjører ofte maskinen uten vifter (klokker ned med 8rdaVcore når jeg ser på film ol) og selv med Raptorene 50cm fra snuften min i åpent kabinett, kan jeg ikke si jeg legger mer merke til de enn andre disker jeg har hatt i lignende situasjoner (slik systemet mitt er satt opp nå har jeg en Barracuda IV 80GB som jeg hører over de to Raptorene). Slik sitter jeg og om du ser rett over den blanke radiatoren i bunnen av kabinettet, ser du to Raptor disker og en Barracuda disk bak den 90mm viften. Stusset veldig over støyen den første tiden, men mye av raslingen gav seg etter noen uker. Lenke til kommentar
Evil Eye Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Har også 2x 74 GB Raptor. Er enig med AveMORphine, raslingen som er der i når de er nye, gir seg etterhvert. Har dog mine i Zalman passivekjølere med gummi oppheng, men allikevel må jeg nevne at Waterchill'en på 7volt bråker mest på data'n med unntak av de optiske drevene i det de spinner opp. Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Tror ikke de skal støye så mye nei. Har selv 36'giga-versjonen monert i strikk-ramme, og den hviningen eksisterer kun i det man slår på maskinen. Har også en WD 250gb som faktisk bråker mer på idle'ing. Skrivestøyen er omtrent som på alle andre disker. Litt knitring, men ikke mye. Ettersom 74'giga-versjonen skal være mer stillegående enn den jeg har, har jeg ingen som helst problem med å anbefale den. Bare så det er sagt, jeg er ikke spes glad i støy. Kjøpte 2 80mm'ere oppgitt til 23 db, måtte ned på 7V med begge. Likevel er Raptor'en umulig å høre. Lenke til kommentar
svingstang Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 synes nå 74 GB raptoren min er meget stille jeg... har også WD og Maxtor i systemet mitt... og disse bråker mer synes nå jeg... Lenke til kommentar
Erik J. Nilsen Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Mulig mine bråker litt ekstra da de står på høykant, aldri testet dem liggende Lenke til kommentar
friskies Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 Jeg kjøpte netopp en raptor74, og var sikker på at den kom til å ha en høyfrekvent pipelyd siden den er 10000RPM. Men d har den definitivt ikke (Hurra). Den knitrer jo som alle andre harddisker når den jobber, men knitrelyden er ganske mørk i forhold til andre disker, så den er ikke noe problem. Du får kjøpt vannkjølte bays som inneholder matter som demper høyfrekvent støy, men d er ikke sikkert at de kjøler bra nok. Mulig at d finnes forskjellige revisjoner av raptor74-disken, der noen støyer og andre ikke Lenke til kommentar
Møkkalasset Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 http://www.microplex.no/rubweb/handel.asp Denne sida skulle gjere susen :-) Lenke til kommentar
Apathy Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 (endret) Jeg vurderer den CoolerMaster Stacker HDD bayen de har fått inn på MP nå. 4x HDD i 3x5.1/4" med skikkelig vibrasjonsdemping. Ingen metall flate i direkte eller indirekte (via skruer) kontakt mellom HDD og cage. Da skulle det meste av vibrasjonsstøy være eliminert. En 120mm vifte foran Raptorene mine hadde også gjort seg Endret 18. november 2004 av psilocybe Lenke til kommentar
stenkarlsen Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Noen som aner hvordan det hadde blitt med en rapid 74gb og en 200gb seagate i denne saken her? Watercool Silentstar HD-Dual Dette er lissom planen min, men vet ikke helt hvordan det kommer til å støye.. noe her med erfaringer? Lenke til kommentar
abjerck Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 de 2x 74 raptorene mine støyer mye mere en de andre diskene mine (2x 160GB WD og 200GB WD) Lenke til kommentar
habentsen Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Monterte en 74G raptor i går, med Zalman harddiskramme. Det ble veldig stille. bråkte mye mindre enn de to DiamondMax-diskene som står i kabinettet fra før. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Hold dere til emnet. Brus-snakk kan dere ta et annet sted. Lenke til kommentar
Ongabonga Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Jeg syntes også min raptor disk bråket alt for mye til å begynne med, men så fikk jeg meg et lian li kabinett med harddisk silencer ting. Så godt som helt stille. Lenke til kommentar
Matthiesen Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Jeg skjønner ikke at dere vil sammenligne støyet med en annen hdd fra WD eller Maxtor.. WD og Maxtor er alltid helt forferdelig bråkete. Hitachi og Seagate holder jeg meg til, da jeg er ekstremt opptatt av støynivå.. og JEG hører tydelig forskjell mellom f.eks en WD og en Hitachi.. Om du har vannkjøling, og store papst-vifter - så hjelper ikke det en dritt om du har en Raptor bråkende i systemet.. Hadde det bare vært mer støysvakt hadde jeg kjøpt en på dagen.. Lenke til kommentar
Zipp0 Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Jeg skjønner ikke at dere vil sammenligne støyet med en annen hdd fra WD eller Maxtor.. WD og Maxtor er alltid helt forferdelig bråkete. Hitachi og Seagate holder jeg meg til, da jeg er ekstremt opptatt av støynivå.. og JEG hører tydelig forskjell mellom f.eks en WD og en Hitachi.. Om du har vannkjøling, og store papst-vifter - så hjelper ikke det en dritt om du har en Raptor bråkende i systemet.. Hadde det bare vært mer støysvakt hadde jeg kjøpt en på dagen.. alle de diskene er støyete, jeg synes seagate diskene lager for mye lyd! Derfor skal jeg bygge et kabinett, med bare vifte på radioatoren, allt annet skal vannkjøles, ink. harddiskene. og kabinettet skal støyissoleres. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå