darp Skrevet 14. mai 2002 Del Skrevet 14. mai 2002 Heisann! Jeg skal sette opp en gammel maskin hjemme for å lære litt mer om linux. Jeg har trykket litt før i linux og er såvidt litt kjent med det. Så var det dilemmaet mitt, skal jeg velge slackware eller red hat ? Sånn som jeg har forstått det så er slackware litt mer avansert og litt mer beregnet på de som har peiling, mens redhat er veldigt lett å bruke og setter opp det meste selv under instalasjonen. Har selv testet begge versionene og da fant jeg ut at redhat virket veldig lettvint og jeg likte det, men av en eller annen grunn så vil jeg ha slackware også. Hva ville du brukt for å lære på ett middels avansert nivå? Kunne tenkt meg å lære å sette opp firewall, og sette opp forskjellige servere (feks dhcp, ftp, web, mail etc), samba, c++ og resten kommer vel etter hvert. Takker for svar. :smile: [ Denne Melding var redigert av: darp på 2002-05-14 11:14 ] Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 14. mai 2002 Del Skrevet 14. mai 2002 Quote: darp skrev (2002-05-14 11:14):Heisann!Jeg skal sette opp en gammel maskin hjemme for å lære litt mer om linux. Jeg har trykket litt før i linux og er såvidt litt kjent med det.Så var det dilemmaet mitt, skal jeg velge slackware eller red hat ?Sånn som jeg har forstått det så er slackware litt mer avansert og litt mer beregnet på de som har peiling, mens redhat er veldigt lett å bruke og setter opp det meste selv under instalasjonen.Har selv testet begge versionene og da fant jeg ut at redhat virket veldig lettvint og jeg likte det, men av en eller annen grunn så vil jeg ha slackware også. Hva ville du brukt for å lære på ett middels avansert nivå?Kunne tenkt meg å lære å sette opp firewall, og sette opp forskjellige servere (feks dhcp, ftp, web, mail etc), samba, c++ og resten kommer vel etter hvert.Takker for svar. :smile:[ Denne Melding var redigert av: darp på 2002-05-14 11:14 ] Har ikke testet Slack, men har testet red hat og likte den ikke.Jeg ville gått for JBLinux, men det er jeg . :smile: Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 14. mai 2002 Del Skrevet 14. mai 2002 hvis du er helt nybegynner på linux/Unix ville jeg valgt redhat eller de redhat baserte distroene (med unntak av trustix...) For de router'ne og server'ne jeg setter opp for folk som er rimelig grønne på linux, bruker jeg å sette opp webmin (www.webmin.com), da er det forholdsvis lett å administrere dhcp, dns, firewall ol. Lenke til kommentar
abaddon Skrevet 14. mai 2002 Del Skrevet 14. mai 2002 <- liker ikke RH, men det er personlig mening. SlackWare setter opp det meste for deg, det også. Vil du endre på oppsettet i Slack, så er det bedre enn RH på noen måter, andre verre. Jeg vil si at med Slackware så tar ting litt lengre tid å få til å virke hvis du endrer ting selv, men du vil lære, vil du ikke? Problemet med RH på det området er at alt du behøver å gjøre er å skrive "setup" eller "linuxconf" for å stille på ting, og du vil aldri lære deg hvordan ting fungerer på denne måten. Jeg synes også RH har litt rare løsninger på ting... Debian er også et godt valg. Det har du også det makeløse apt-systemet, som installerer securityupdates og ny software for deg med ett tastetrykk(ok da. 2 :smile:). _________________ while ( 1 == 0 ) { printf ( "Nice logicn" ); } [ Denne Melding var redigert av: abaddon på 2002-05-14 11:48 ] Lenke til kommentar
bentose Skrevet 14. mai 2002 Del Skrevet 14. mai 2002 Eg har fått intrykk av at redhat er meir basert på hjelpe-menyar og slikt som i sin tur endrar dei konfigurasjonsfilene som skal til. Med Slackware så er det vel meir "akseptert" at du endrar desse filene direkte sjølv. Eg har testa, Suse, RedHat, Mandrake og Slackware. Slackware har fungert best for meg på mine treige maskiner. Men eg er av den sorten som set BootGUI=0 på windows maskiner for å føle at eg har litt meir kontroll. Som regel er vel det første eg gjer likevel å skrive "win". mvh Bent Lenke til kommentar
Zofuzz Skrevet 14. mai 2002 Del Skrevet 14. mai 2002 Jeg ville gått for Slackware. Det er ikke så vanskelig som noen skal ha det til. Det forutsetter bare at folk lærer seg litt grunnleggende ting som er veldig greit å kunne uansett. Ved å leite litt rundt på internett så trur jeg ikke det skal være så vanskelig å få ting til å fungere i Slackware. Jeg har selv en Pentium 90 med slackware 7.0. Det fungerer som WINS, DHCP, lokal DNS server og isdn router via iptables. Har aldri opplevd noe problemer med den i hvert fall. Som det ble nevnt her er webmin en kjekk liten sak. Bruker det nå, men satt først alt opp manuelt, så la jeg inn webmin etterpå først og fremst for å kunne koble opp ISDN linja uten å måtte logge via ssh eller telnet. Når det gjelder RedHat så har jeg prøvd det to ganger. Første gangen hadde jeg aldri brukt Linux før og ville bare teste det ut. Jeg ble nysgjerrig og så noen av mulighetene i Linux, men etter en uke slang jeg inn Slackware og det var da jeg begynte å lære ting. Jeg prøvde i ettertid også Redhat 7.0, men jeg likte det ikke i det hele tatt. Synes det er altfor mye tull og til tider hadde jeg ikke helt kontroll på hva som ble gjort av de konfigurasjonsprogrammene til RedHat. Virka som det gikk litt dårlig noen ganger når jeg skulle kombinere manuell editering av konfigurasjonen med å bruke konfigurasjonsprogrammene. Den registrerte ikke alle endringene jeg gjorde. Er ikke 100% sikker på det her, men jeg fikk inntrykk av det da. Mulig det har blitt bedre, men nå har jeg funnet "my OS of choice", Slackware :wink: Lenke til kommentar
darp Skrevet 14. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2002 Fint! Takk abbadon! Da vet jeg den store forskjellen mellom de 2. Jeg kommer nok til å teste begge etter hvert ja, men akkuratt når kommer jeg til å starte med slackware ettersom jeg er ute å lære ting selv i stede for å sette opp ting ved hjelp av wizardz! Lastet ned nyeste version av slackware nettopp og skal legge det inn :smile: Takk for tipset om webmin laaknor, det virker som ett veldig greit program! Det skal jeg få testet! Og takk for inlegget til zoofus! Det er nå klart for meg hva valget blir ja :smile: <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: darp på 2002-05-14 12:03 ]</font> [ Denne Melding var redigert av: darp på 2002-05-14 12:03 ] Lenke til kommentar
darp Skrevet 14. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2002 Så var det dette med hvilken GUI jeg skal bruke, hvis jeg ikke husker helt feil så var det to, Kde og Gnome som er de mest vanligede som følger med instalasjonen. Hvilken av disse er bestbør jeg bruke for å lære? Vil såklart ha den versionen med mest alternativer eller som er mest avansert. Jeg har også hørt at jeg kan forandre GUIen akkuratt slik som jeg vil med kode, er det dette som kalles kompilering? Hvordan gjør jeg dette, hvor finner jeg filene som opensource koden som det kalles ligger i osv.. Er det noen som har en side med norskegode engelske HowTo`er som jeg kan lese og lære av ? Takker! Lenke til kommentar
t_man Skrevet 14. mai 2002 Del Skrevet 14. mai 2002 Du bør velge Gnome, selvom mange synes KDE er noe lettere å bruke (i allefall for nybegynnere). Lenke til kommentar
jean Skrevet 14. mai 2002 Del Skrevet 14. mai 2002 Nja, du får ikke ximian gnome til slackware, så om du skal velge slackware ville jeg kanskje vurdert KDE.. (i og med at ximian begynner å bli ganske populært blandt gnome brukere nå om dagen) .. eller? Lenke til kommentar
darp Skrevet 15. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2002 ok. Tester Gnome da tenker jeg. Fikk nettopp viruset Nimda på en av jobbmaskinene mine så jeg slettet like så greit hele partisjonen og la inn linux native og swap partisjoner heller. Når jeg startet installasjonen så valgte jeg "Full installation (almost 2gb)" det jeg ikke tenkte på før etterpå var om jeg trengte resten av cdene? Jeg har bare install disken med meg nå, burde jeg hatt resten ? *haster litt* takker! [ Denne Melding var redigert av: darp på 2002-05-15 10:23 ] Lenke til kommentar
darp Skrevet 15. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2002 Slackware 8.0. Jeg fikk installert det med bare install cden. Så nå gjenstår det bare å se om jeg får noe mer til. Etter setup er det vel bare til å kjøre xfree86? Eller xconfigurator? Eller startx ? Det kom ikke noe hjelp opp om dette etter instalasjonen, trodde det skulle det jeg ? Lenke til kommentar
robinei Skrevet 15. mai 2002 Del Skrevet 15. mai 2002 "xf86config". Kanskje "XF86Setup" er der. Prøv det først, siden det er GUI basert og enklere). Lenke til kommentar
robinei Skrevet 15. mai 2002 Del Skrevet 15. mai 2002 "startx" for å starte etter konfigurasjon. Lenke til kommentar
SunChaser Skrevet 15. mai 2002 Del Skrevet 15. mai 2002 Og eg lurer igjenn. Når noen snakker om slackware kommer det noen og fjaser om at "er du newbie så er ikke slack noe for deg" Hvorfor i F. er det ikke det? Ikke alle gidder og sitte med red-hat og trykke på noen ikoner og fjase runt med wizzards for en ver enkel detalj. Desuten, slack er lett. Eg startet med slack selv, det går fint for en newbie og begynne med det. /me slacks all the way Lenke til kommentar
darp Skrevet 15. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2002 Enig i det! Skal man først lære så hvorfor ikke lære skikkeligt :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå