Gandi Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 Hei, En kamerat har et oppsett som følger: Bredbåndsrouter -> Hub -> 4 PC'er. Alle PC'ene får tilgang til internett, unntatt 1. Hvis jeg sier den skal få IP fra DHCP (routeren), så får den 169.254.xxx.xxx. DHCP'en deler ut IP'er i rangen 192.168.2.100-199. Dermed kan jeg ikke pinge routeren, andre PC'er i nettverket eller f.eks VG. Hvis jeg legger inn 192.168.2.150, riktig subnet mask, default gateway og DNS, så kan jeg pinge routeren, andre PC'er, men ikke www.vg.no. Men hvis jeg finner IP'en til VG, så kan jeg pinge den. Men jeg kommer ikke ut på internett. Setter jeg den tilbake å få IP fra DHCP, så får den 169.254.xxx.xxx....... Prøvde med et trådløst nettverkskort også (USB sak), akkurat samme symptomene. Noen som vet hva som kan være feil? OS er WinXP Pro. Dette har fungert tidligere, det er ikke installert ny hardware/drivere som skal lage trøbbel. Software aner jeg ikke.... Gandi Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 Prøv å ping adressen til DNS serveren (en som står utenfor routeren, feks 193.75.75.75) Får du svar er det problem med dns serveren. Du har ikke tilfeldigvis en brannmur som blokkerer for DHCP på maskinen din, eller har du stoppet dhcp tjenesten på maskinen din ? Lenke til kommentar
Gandi Skrevet 3. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2004 Tviler på at det er noe galt med DNS serveren, siden de 3 andre maskinene kommer på internett. IP'en til VG er 193.69.165.21. Skriver jeg den inn i IE, skulle jeg jo fått opp VG, uavhengigt av DNS server? Det funker ihvertfall ikke..... Det med brannmur er jo noe jeg må sjekke. Hvordan kan jeg stoppe DHCP tjenesten på en maskin som skal _motta_ IP fra en DHCP? JEg har prøvd å legge inn en IP som stemmer med rangen fra DHCP serveren, hjalp ikke. Gandi Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 Fungerer neppe med å trykke in ip-adressen i browseren for å komme til VG. En ip-adresse kan ha flere nettsteder. Prøvde du pingingen eller slo du fra deg forklaringen med en gang ? start -> rund -> cmd (trykk enter) ping ip-adresse-til-router (trykk enter) ping 193.75.75.75 (catch dns server) start -> run -> services.msc så ser du om du finner "DHCP client" der, og sjekk om den kjører. Når du får en ip som : 169.254.xxx.xxx betyr det at din maskin ikke får kontakt med DHCP serveren, og windows tildeler seg selv den adressen. Vil holde en knapp på brannmur som blokkerer, det er neppe hardware feil. Får du samme type adresse når du bruker trådløst ? Lenke til kommentar
Gandi Skrevet 3. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2004 Det funka her å skrive 193.69.165.21 i IE, kom rett til VG..... Jeg kjøper forklaringen om at det kunne vært DNS serveren, men siden 3 andre PC'er som står på samme hub'en kommer ut på internett uten problem, så tviler jeg på at DNS serveren er synderen. Den der "services.msc" har jeg ikke hørt om før. Pleier å gå inn på properties på nettverkskortet for å sette "motta fra DHCP" eller ikke. Skal tipse kameraten min om den, må tipse han om å sjekke brannmuren også. Får samme adresse ved å bruke trådløst..... Gandi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå