Umbra Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 (endret) Hjemme hos meg er det flere maskiner som deler på ei ADSL linje. Før jeg begynte å bruke NetLimiter var det et problem at en eller flere av maskinene kunne sluke hele båndbredden. Nå som enda ei maskin som jeg ikke har kontrollen over skal kobles på nettet oppstår det samme problemet som jeg hadde tidligere, og jeg lurer på hvilke alternativer jeg har. Finnes det svitsjer med traffic shaping eller er det bare rutere som har dette? En svitsj/ruter som kunne programmeres til å fordele båndbredden likt mellom alle portene, eller enda bedre, hvis jeg kunne bestemme hvor mye båndbredde som skulle fordeles på de forskjellige portene hadde vært drømmen. Man kan bruke en annen ruter enn den som man fikk fra internettleverandøren, ikke sant? Ellers er vel en server det eneste alternativet? Hvilke muligheter har jeg der bortsett fra svindyre løsninger som ISA server e.l? Er det mulig å sette opp en server med f.eks. Windows 2000 og NetLimiter? Jeg er ikke kjent med Linux, men kom gjerne med forslag der også. Hva er minimumskravet til maskinvaren til slik server? På forhånd takk! Endret 2. oktober 2004 av Umbra Lenke til kommentar
JPedro Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 Om du absolutt må ha en switch så kan du en titt på denne http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=39918 http://www.zyxel.com/product/model.php?ind...alue=1085450271 Den har bandwith controll per switch port. Lenke til kommentar
Umbra Skrevet 2. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2004 (endret) Om du absolutt må ha en switch så kan du en titt på denne Må ikke ha en svitsj med traffic shaping, men det hadde vært det enkleste. Jeg trenger ikke en svitsj med mer enn 8 porter. Glemte å nevne at nettverket her hjemme er satt sammen av kabler, ingenting er trådløst. Endret 2. oktober 2004 av Umbra Lenke til kommentar
joa1234 Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 Skjønner ikke hvorfor du har en ruter til å dele inetten med jeg. Og koble switchen du har før inn på ruteren. De er jo ikke så himla dyre at det gjør noe. Og rutere deler jo båndbredden likt til alle som er kobla på. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 Og rutere deler jo båndbredden likt til alle som er kobla på. Nei, det gjør de ikke med mindre de er hakket over vanlige hjemmeroutere. Lenke til kommentar
dkvam Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 Skjønner ikke hvorfor du har en ruter til å dele inetten med jeg. Og koble switchen du har før inn på ruteren. De er jo ikke så himla dyre at det gjør noe. Og rutere deler jo båndbredden likt til alle som er kobla på. Båndbredden fordeles iallefall ikke på den SMC barricade routeren jeg sitter bak! Hybelhuset har fått en beboer som sluker 95% av all båndbredde, dvs jeg må ta en prat med han , for i øyeblikket betaler jeg 200kr for internett som er tregere en 64K ISDN Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 Har du en gammel pc med to nettverkskort kan jo Clarkconnect være en løsning. Da får du mange andre muligheter med på kjøpet også. Beggynte å lære meg linux med denne distroen. Vist jeg rotet den til var det bare å reinstallere fra cd. Trenger ikke mye til maskin heller, brukte en Pentium 166 før med ca 90Mb Ram. Lenke til kommentar
Umbra Skrevet 2. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2004 ClarkConnect ser bra ut. Jeg har en gammel IBM Aptiva PC med 300 MHz prosessor og 128MB SDRAM som jeg kan bruke. Den har et gammelt nettverkskort, men jeg tror at jeg bytter det ut med to nye. Spiller det noen rolle hvilke 10/100 Ethernet nettverkskort jeg kjøper med tanke på kompitabilitet med Linux? Hvordan fungerer den integrerte båndbreddekontrollen? Er det noe sånn som NetLimiter hvor man bestemmer hvor mye båndbredde de forskjellige programmene skal få bruke? Er alle versjonene (Home/Office/Professional) av ClarkConnect gratis? Koblingen blir Ruter -> Server -> Svitsj, ikke sant? Lenke til kommentar
norpheus Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 ClarkConnect ser bra ut. Jeg har en gammel IBM Aptiva PC med 300 MHz prosessor og 128MB SDRAM som jeg kan bruke. Den har et gammelt nettverkskort, men jeg tror at jeg bytter det ut med to nye. Spiller det noen rolle hvilke 10/100 Ethernet nettverkskort jeg kjøper med tanke på kompitabilitet med Linux? Hvordan fungerer den integrerte båndbreddekontrollen? Er det noe sånn som NetLimiter hvor man bestemmer hvor mye båndbredde de forskjellige programmene skal få bruke? Er alle versjonene (Home/Office/Professional) av ClarkConnect gratis? Koblingen blir Ruter -> Server -> Svitsj, ikke sant? Jeg vet ihvertfall at alle kort med realtek chip funker som f.. Sunsway feks er et billig kort basert på realtek chippen, tror cnet har et kort også.. Lenke til kommentar
Umbra Skrevet 3. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2004 Jeg vet ihvertfall at alle kort med realtek chip funker som f.. Sunsway feks er et billig kort basert på realtek chippen, tror cnet har et kort også.. Hva med nettverkskort fra Intel da? F.eks. dette. Jeg ser at de har en server versjon av dette nettverkskortet også som er dobbelt så dyrt, det er vel ikke nødvendig? Lenke til kommentar
Sire Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 ClarkConnect ser bra ut. Jeg har en gammel IBM Aptiva PC med 300 MHz prosessor og 128MB SDRAM som jeg kan Hvordan fungerer den integrerte båndbreddekontrollen? Er det noe sånn som NetLimiter hvor man bestemmer hvor mye båndbredde de forskjellige programmene skal få bruke? Er alle versjonene (Home/Office/Professional) av ClarkConnect gratis? Koblingen blir Ruter -> Server -> Svitsj, ikke sant? Vil absolutt anbefale Clarkconnect. Båndbreddebegrensningen styres med ip adresser. http://www.clarkconnect.com/docs/office-2....idth.htm#AEN849 Så vidt jeg vet kan du ikke styre båndbredden pr. program slik som Netlimiter. Styrer selv båndbredden til ADSL forbindelsen i leiligheten jeg leier ut. Clarkconnect er også god til å kjenne igjen hardware. Homeversjonen er gratis for ukommersiell bruk. Lenke til kommentar
Umbra Skrevet 4. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2004 (endret) http://www.clarkconnect.com/docs/office-2....idth.htm#AEN849Styrer selv båndbredden til ADSL forbindelsen i leiligheten jeg leier ut. Bra, den integrerte båndbreddekontrollen til ClarkConnect har det jeg trenger. Kan man blokkere alle portene med brannmuren og åpne en etter en etter hvert som jeg finner ut hvilke porter jeg trenger? Edit: Dersom ingen har noen invendinger mot dette nettverkskortet så bestiller jeg to stykker. Endret 4. oktober 2004 av Umbra Lenke til kommentar
Sire Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 (endret) Bra, den integrerte båndbreddekontrollen til ClarkConnect har det jeg trenger. Kan man blokkere alle portene med brannmuren og åpne en etter en etter hvert som jeg finner ut hvilke porter jeg trenger? Full kontroll vil jeg tro: http://www.clarkconnect.com/docs/office-2.1/firewall.htm Edit: Alle portene er blokkert etter innstallasjonen av Clarkconnect. Du åpner og lukker de du ønsker. Husk også at det kanskje er firewall i ruteren din også. (alla smør på flesk) Endret 4. oktober 2004 av Sire Lenke til kommentar
milkwood Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 Jeg kjører DrayTek Vigor 2900Gi bredbåndsrouter med styring av båndbredden og det fungerer utmerket. Har en leieboer som får nøyaktig 500kbit av 1mbit linja. (500-505 på målinger) Anbefales på det sterkeste. http://www.draytek.no. Om det står at bredbåndskontrollen kommer i senere firmware er det isåfall gammelt. Har kommet firmware hvor denne funksjonen er med. (Se egen test av den her på hw.no.. dog den gamle uten båndbreddekontroll) ligger på salg til 1900 på gdsl.no. Det er den rimeligste. Finnes med wlan og isdn backup (kan brukes som isdn router. og den slår inn når bredbånden ikke funker) Lenke til kommentar
Kurume Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 http://www.clarkconnect.com/docs/office-2....idth.htm#AEN849Styrer selv båndbredden til ADSL forbindelsen i leiligheten jeg leier ut. Bra, den integrerte båndbreddekontrollen til ClarkConnect har det jeg trenger. Kan man blokkere alle portene med brannmuren og åpne en etter en etter hvert som jeg finner ut hvilke porter jeg trenger? Edit: Dersom ingen har noen invendinger mot dette nettverkskortet så bestiller jeg to stykker. Var ikke prisen på nettverkskortet veldig dyrt? kjøp heller 2 av disse det ville jeg gjort Lenke til kommentar
Umbra Skrevet 4. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2004 Det er bestemt at jeg skal sette opp en ClarkConnect server nå i første omgang. Nettverkskortene ble bestillt i natt og er nå under vei. Takk til alle som har deltatt i denne tråden. Lenke til kommentar
Umbra Skrevet 7. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2004 Bravo, det viste seg at den gamle maskinen bare hadde en PCI slot (jeg trodde den hadde to), så den får jeg ikke brukt. Det er mulig jeg kjøper en gammel maskin som kan gjøres om til en server, men det er noe jeg lurer på. Det er en liten tynn kabel (tre små kabler, grønn/rød/svart, som er tvistet og utgjør en kabel) som følger med nettverkskortene (altså to til sammen). Denne kabelen skal kobles til nettverskortet og hovedkortet. Men jeg lurer på, hva er det egentlig denne kabelen er til? Er det vanlig at hovedkort med to eller flere PCI slot'er har flere enn ett slikt uttak? (altså ett til hvert nettverkskort) Lenke til kommentar
Umbra Skrevet 10. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2004 (endret) Det er en liten tynn kabel (tre små kabler, grønn/rød/svart, som er tvistet og utgjør en kabel) som følger med nettverkskortene (altså to til sammen). Denne kabelen skal kobles til nettverskortet og hovedkortet. Men jeg lurer på, hva er det egentlig denne kabelen er til? Er det vanlig at hovedkort med to eller flere PCI slot'er har flere enn ett slikt uttak? (altså ett til hvert nettverkskort) Omformulert spørsmål: Kan ei maskin gjøres om til en server så lenge den har minst to PCI slot'er? Jeg har et par nettverkskort som må sendes tilbake så fort som mulig dersom jeg ikke skaffer ei brukt maskin. Endret 10. oktober 2004 av Umbra Lenke til kommentar
OgnOmm Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 (endret) Det er wol ledningen. Dvs "wake on lan". Dette kan brukes til å sette opp maskina til å starte over nettverk. Det er helt vanlig at det er en slik kontakt på hovedkort, hvertfall SVÆRT uvanlig med flere enn ett. EDIT: en, to, tre... må bare lære meg å telle Endret 10. oktober 2004 av OgnOmm Lenke til kommentar
Umbra Skrevet 10. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2004 Da var det oppklart. Takker =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå