Gå til innhold

Hva feiler min HD?

_Zw_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ok, gjorde det nå. Men før jeg kopierer over filer, hvordan får jeg den til å bli like stor igjen? Den er bare 128 nå

Har du WinXP skal det hjelpe å legge inn SP1 (servicepack 1).

Men det kan også gjøres ved å legge inn en registerfil.

Kopier innholdet under og lagre det i en textfil, kall filen hva du ønsker:

REGEDIT4 

[HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Atapi\Parameters\] 
"EnableBigLba"=dword:00000001

Endre navn på tekstfila slik at filendelsen blir .reg. Dobbeltklikk på den og den spør om du vil legge innholdet i registeret. Svar så ja på spørsmålet. Start på nytt og sjekk diskstørrelsen på nytt.

En 200GB = 200000000000/1024/1024/1024= ca. 186 GB virkelig størrelse.

Svein.

tusen takk ;)

Nice forum dette :D

Lenke til kommentar
Sveinl

hard disken ble ikke støre, er bare 127 enda.

sory, fant en utildelt partition etter jeg gjorde det der, så det gjikk vist lell :D

Men hvordan gjør jeg den partitionen jeg allerede har laget mindre?

Lenke til kommentar
Sveinl

obs da...

Helt til venstre i diskbehandlingsvinduet står det eksempelvis Disk0 og disk1. Står det 127GB der også?

Mulig du gjøre alt på nytt for at det skal bli riktig. Slett partisjonen og opprett den på nytt og formater igjen.

Mulig windows opprettet 100% diskplass på partisjonen tidligere hvor 100% tidligere var 127GB hvis du skjønner.

Sveinl.

Lenke til kommentar
Sveinl

sory, fant en utildelt partition etter jeg gjorde det der, så det gjikk vist lell :D

Flott! :thumbup:

For å gjøre den mindre må du slette partisjonen(e) og opprette dem på nytt med ønsket størrelse.

Ellers må du bruke andre partisjonsprogrammer (som jeg ikke anbefaler). Har hatt mye kræsj med f. eks. partition magic. Hos mange går det greit men det ble bare tull med filsystemet hos meg.

Anbefaler å slette partisjonen(e) og opprette dem på nytt med ønsket størrelse i diskbehandling. Det er enklest.

Se bort fra det jeg skriver under her, bare til opplysning...

Systempartisjonen får du ikke lov å gjøre noe med i windows, den kan du partisjonere opp og formatere med windows-CDen når du reinstallerer windows.

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar
Sveinl

Flott! :thumbup:

For å gjøre den mindre må du slette partisjonen(e) og opprette dem på nytt med ønsket størrelse.

Ellers må du bruke andre partisjonsprogrammer (som jeg ikke anbefaler). Har hatt mye kræsj med f. eks. partition magic. Hos mange går det greit men det ble bare tull med filsystemet hos meg.

Anbefaler å slette partisjonen(e) og opprette dem på nytt med ønsket størrelse i diskbehandling. Det er enklest.

Se bort fra det jeg skriver under her, bare til opplysning...

Systemdisken får du ikke lov å gjøre noe med i windows, den kan du partisjonere opp og formatere med windows-CDen når du reinstallerer windows.

Sveinl.

da prøver jeg det :)

Takk for hjelpen!!! :D

Lenke til kommentar

Vanlig formatering sjekker disken for fysiske feil (såkalt "overflate-scanning"), for å markere skadede sektorer slik at disse ikke tas i bruk av os'et. Det er altså ikke slik at denne prosessen er noe mer destruktiv mtp dataene som ligger på disken, i forhold til hurtigformatering. Noen tror at alle data blir fysisk slettet/overskrevet når de tar vanlig formatering, men sånn er det ikke. Det er bare å prøve å formatere en disk med den vanlige metoden, og avbryte før den er ferdig (på eget ansvar). Da skal faktisk ikke dataene dine være berørt, hvis ikke mine tilfeller har vært enestående.

Endret av KAS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...