Gå til innhold

Hva feiler min HD?

_Zw_

Anbefalte innlegg

Har en 200gb som slave, å nesten hver gang jeg har kopiert noe inn på den får jeg ikke takk i det før jeg restarter maskinen, å da kjører den scan disk eller hva det er, så står det:

Sorterer indeks $I30 i filen 2025.

Flersektorshodesignaturen VCN 0x3 i indeks $I30

i filen 0x7fb er feil.

c1 80 34 b8 03 00 37 18 c2 ef 87 51 4a 60 50 08 ..4...7....QJ`P.

e2 3c 6f 94 0c cb 9e 60 3c d5 96 0d e3 c3 a0 7e .<o....`<......~

Flersektorshodesignaturen VCN 0x1 i indeks $I30

i filen 0x7fb er feil.

8a 3d 83 88 9f 87 c2 f0 28 d9 1e 03 0f 95 03 28 .=......(......(

6c 03 47 f9 c8 58 d7 d2 66 65 91 3c 58 6c cf 6d l.G..X..fe.<Xl.m

Flersektorshodesignaturen VCN 0x2 i indeks $I30

i filen 0x7fb er feil.

++++ Tusen vis av de der

og:

Gjenoppretter tapt fil Finn Kalvik - Aldri I Livet.mp3 (438) til mappefil 293.

Gjenoppretter tapt fil FINNKA~2.MP3 (439) til mappefil 293.

Gjenoppretter tapt fil Finn Kalvik - Lilla Vackra Anna.MP3 (439) til mappefil 293.

Gjenoppretter tapt fil FINNKA~3.MP3 (440) til mappefil 293.

Gjenoppretter tapt fil Finn Kalvik - Ride Ranke.MP3 (440) til mappefil 293.

Gjenoppretter tapt fil FINNKA~4.MP3 (441) til mappefil 293.

Gjenoppretter tapt fil Finn Kalvik - Trøstesang.MP3 (441) til mappefil 293.

OSV.. Dette er plagsomt, å jeg gar mistet mange filer...

Ta eksempel over, at jeg kopierte inn musikk. Å nå er det helt klikka, når jeg f.eks trykker på Blink 182 - All the small things kommer en helt annen sang..

Slik er det på nesten alle filene

Hva faen er galt med HDn??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som om det er filsystemet det er noe galt med.

Har du prøvd å kjøre en kontroll på den for å prøve å rette dette?

Gå på "Min data maskin" - Høyreklikk på disken og velg "Egenskaper" - "Verktøy" - velg "Kontroller".

Mulig du må starte på nytt. Er det feil i filsystemet, bør denne kontrollen rette dette. Ellers kan det være feil på harddisken fysisk.

Edit: Denne kontrollen ligner på den som kjøres automatisk, men den er mer omfattende.

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Har du sett på produsentens nettside om du finner noe diagnoseprogram? Western digital har et sånt for sine egne disker (data lifeguard tools).

Mulig produsenten av din disk også har noe sånt. Sjekk dette og kjør en test med programmet om du finner det. Er det feil på disken bør programmet melde dette.

Edit: Velkommen til forumet ;)

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar
Edit: Velkommen til forumet  ;)

Sveinl.

Kunne ikke du ha ønsket meg også velkommen når jeg og kom? :(

There is no justice :cry:

Det får være måte på når det er ca. 50 000 registrerte medlemmer :p

Men men... bedre sent enn aldri, selvfølgelig er du også velkommen på lik linje med de øvrige medlemmene. Du er en av oss og det er her du hører hjemme. Du fikk bedre selvfølelse nå, ikke sant? ;)

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar
Det får være måte på når det er ca. 50 000 registrerte medlemmer :p

Men men... bedre sent enn aldri, selvfølgelig er du også velkommen på lik linje med de øvrige medlemmene. Du er en av oss og det er her du hører hjemme. Du fikk bedre selvfølelse nå, ikke sant? ;)

Sveinl.

Det slo i mitt hjerte... Føler meg mye bedre

Lenke til kommentar

Hvis ingenting hjalp, ville jeg slettet partisjonen(e) og formatert disken på nytt for å se om det løser problemet.

Eller du kan koble den på den andre IDE-kontrolleren som master og se om det oppfører seg da. Kan jo være at den ikke tåler å være på samme kontroller som masteren. Har vært utfor dette tidligere selv, men det er ikke sikkert det hjelper deg. Kontroller også at jumperen er riktig satt.

Jeg ville satset på at sletting av partisjoner, opprette dem på nytt og format hjelper. Hjelper ikke det, må du prøve den andre IDE-kontrolleren.

Sveinl.

Lenke til kommentar
Er ikke det, har formatert den 2 ganger..

Hadde den som master før, men da slettet den bare system filene....

Det kan jo være noe galt med partisjonene. Og da hjelper det ikke å formatere. Slettet du partisjonene og opprettet disse på nytt før du formaterte?

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

For meg høres det ut som filsystemet er gåent. er det FAT32 eller NTFS?

Har hatt det samme problemet selv. Da hadde jeg FAT32 som filsystem. Data som legges ut over disken vil settes i forskjellige områder, ikke nødvendigvis etter hverandre. Etterhvert vil jo lesehodet på harddisken drive å hoppe på forskjellige stedder for å lese samme fila. Det er fordi fila blir delt opp i mindre deler, og satt der det er ledig plass for eksempel. For å holde oversikt over dette må du ha en tabell som sier deg hvor filene og filfragmentene ligger. En FAT32 tabell gjør dette. Men hvis tabellen har feil data, vil tabellen kunne hente inn data fra Bjøro Hålan midt i en sang fordi det er det som står i tabellen.

Vet ikke om jeg gjorde meg helt forstått, men å gjenopprette filtabellen må vel være mulig. Det vet jeg ikke hvordan det gjøres. Håper det hjelper litt.

Endret av bono_head
Lenke til kommentar

Det kan jo være noe galt med partisjonene. Og da hjelper det ikke å formatere. Slettet du partisjonene og opprettet disse på nytt før du formaterte?

Sveinl.

Hvordan sletter jeg partitioner?

Lenke til kommentar

Sveinl.

Hvordan sletter jeg partitioner?

Høyreklikk på "Min datamaskin" og velg "Behandle". Klikk på diskbehandling. Merk disken du vil behandle, høyreklikk og valgene "Slett partisjon" og "Slett logisk stasjon" kommer opp.

Etter å ha slettet partisjonene, er det bare å høyreklikke på disken igjen og opprette nye. Til slutt formaterer du, formatering kan også gjøres ved å høyreklikke på disken i diskbehandlingsvinduet.

Dette er enkelt og du setter deg fort inn i det.

NB! Alle data og filer vil forsvinne når du gjør dette. Derfor må du ta backup av filer du ønsker å ta vare på, enten ved å brenne dem ut på CDer eller flytte dem til den andre disken.

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Du har vel ikke tilfeldigvis partisjonert disken på en annen maskin eller på en tidligere installasjon av Windows? Altså, hvor stor(e) er partisjonen(e)?

Det kan høres ut som du har en partisjon som overskrider 128GiB-grensen uten å ha 48-bit LBA-støtte i Windows. Ta en titt på stickien på toppen av denne delseksjonen.

Lenke til kommentar
ok, gjorde det nå. Men før jeg kopierer over filer, hvordan får jeg den til å bli like stor igjen? Den er bare 128 nå

Har du WinXP skal det hjelpe å legge inn SP1 (servicepack 1).

Men det kan også gjøres ved å legge inn en registerfil.

Kopier innholdet under og lagre det i en textfil, kall filen hva du ønsker:

REGEDIT4 

[HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Atapi\Parameters\] 
"EnableBigLba"=dword:00000001

Endre navn på tekstfila slik at filendelsen blir .reg. Dobbeltklikk på den og den spør om du vil legge innholdet i registeret. Svar så ja på spørsmålet. Start på nytt og sjekk diskstørrelsen på nytt.

En 200GB = 200000000000/1024/1024/1024= ca. 186 GB virkelig størrelse.

Svein.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...