Gå til innhold

Harddisk /cdrom oppsett

mgz

Anbefalte innlegg

Hei eksperter! :yes:

Jeg har kjøpt meg en ny 40G harddisk jeg tenkte å ha til OS (ja jeg veit den er liten..)

Tenkte følgende oppsett:

Primary master: ny 40G disk med c og d partisjon 20/20

Primary slave: CD-rom

Secondary master: DVD-brenner

Secondary slave: gammel 80G disk med e og f partisjon 40/40

-er dette "riktig" rekkefølge?

Har fra før c, d og e på den gamle 80G disken, hvordan kan jeg enklest flytte/endre stasjonsbokstaver uten å måtte slette det som er på d og e?

Nåværende c skal selvfølgelig slettes og ny OS inn på nye c.

MVH Magne

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kommer vel litt an på hva du har tenkt å gjøre med diskene og cd/dvd spillerne

Hvis du skal kopiere mye mellom hdiskene er det nok smartest å ha de på hver sin kabel, og hvis du skal kopiere mellom cd/dvd og hdisk bør de være på separate kabler.

(må huske at alle data må fram og tilbake via HK og master/slave bruker da samme linje/port/kabel)

For å endre stasjonsbokstaver går du til kontrollpanel/administrative verktøy/datamaskinbeh/diskbehandling, og høyreklikker på den stasjonen du vil endre bokstav på.

Lenke til kommentar
Sett diskene på samme kontroller, så slipper du at bus-hastigheten blir satt ned. Hastigheten på IDE-bussen kan aldri være raskere enn den tregeste enheten, noe som i de fleste tilfeller er en CD-ROM eller DVD-spiller.

Ikke riktig. Dette er noe som henger igjen fra gamle dager, det er lenge siden det var slik.

Nå kan du regne med Independent Device Timing. http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/conf_Timing.htm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...