Gå til innhold

Doom 3 med Geforce 4


Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-05-20 15:15, MistaPi skrev:


Det dem sier er at GF3 ikke kjører Doom3 raskere enn 30FPS i 800x600.

John Carmack har selv sagt at dem sikter til at Doom3 skal kjøres i 30FPS på GF3 og 60FPS på neste generasjons kort.


Doom3 kommer ikke ut før i 2003 og det vil ikke være særlig fremtidsrettet å satse på at Doom3 motoren skal gå på GF3 i 60FPS i høy oppløsning med maks detaljer, det ville være en grafikk motor som spill produsentene var lite interessert i.

Quake3 motoren hadde ikke blitt så populær hvis den ble laget for å kjøre på RivaTNT i 60FPS med høy oppløsning og maks detaljer.

Er dette virkelig så vanskelig å forstå?


 

Men du misforstår litt (ikke stygt ment). Vi snakker om en grafikk-motor som skal kjøre mest mulig og kreve minst mulig (utvikling). Klarer en gf3 å kjøre doom3 med 60fps med all grafikken på så skal jeg love deg den selger. Dette er software ikke hardware. Det er et stort poeng. Folka i Id har oppdaget noen utrolige metoder for å skape vanvittig grafikk som krever lite cpu. Om få dager så får vi svaret (22-23 mai husker ikke helt). Da blir doom3 offisielt vist på E3, og info om denne motoren kommer til å florere over nette :smile:. Vi som ønsker å se denne motoren på vår egen pc trenger heller ikke å vente lenge. Doom3test skal slippes slik at vi gamere kan finne bugs. Da får vi se nærmere på fps :smile:. Noen snakker om slipp denne mnd, men det tror jeg er bullshit. Kommer sikkert ikke før høsten en gang. Id dreit seg ut på dette tidligere med quake3 motoren, tror de har lært noe siden den gang :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-05-20 16:05, Corleone skrev:

Du har en logikk det luker rumpe av. Hvis du mener det er fremtidsrettet å lage et spill som bare går på 0,35% av alle skjermkortene i rundt om i verden så er du skeiv! Dessuten så er det først og fremst gamerne som ID Software har som kunder, og
ikke
andre som lisensierer spillmotorene deres. Jeg så litt på den sida, og det kommer klart frem at de ikke har hatt markedsføring av dette før. Det er fordi deres hovedgesjeft er å lage spill, og ikke spillmotorer!

Er
det
virkelig så vanskelig å forstå?


 

Doom3 vil gå selv på en GF2, men da må man redusere grafikken endel og selv da vil det ikke gå helt fint. Men hvis du mener at 0,35% av alle gamere ikke vil ha et raskere skjermkort enn GF3 når Doom3 blir lansert i 2003, så er det du som er litt skeiv.

 

"Obviously, any game done with the new Doom engine is going to run slower than a game done with Q3 technology. You can make some of it back up by going to the simpler lighting model and running at a lower resolution, but you just won't be able to hit 60+ fps on a GF2. The low end of our supported platforms will be a GF1 / 64 bit GF2Go / Radeon, and it is expected to chug a bit there, even with everything cut down."

- John Carmack

 

Det å utgi et spill av en grafikk motor dem har utviklet er bra markedsføring i seg selv.

ID Software er selv en spill produsent og det er klart dem har lyst til å tjene penger på spillene dem lager. Men bare tenk på alle de spillene som bruker Quake2 og Quake3 motoren. Dette har ID tjent en god del penger på.

Er det da så vanskelig å forestille seg at ID utvikler en såpass avansert grafikk motor at den vil være attraktiv for spill produsentene en god stund fremover på bekostning at ikke alle kan spille Doom3 med bra framerate med maks detaljer når den kommer på markedet.

 

[ Denne Melding var redigert av: MistaPi på 2002-05-20 18:14 ]

Lenke til kommentar
MistaPi skrev (2002-05-20 18:13):

Doom3 vil gå selv på en GF2, men da må man redusere grafikken endel og selv da vil det ikke gå helt fint. Men hvis du mener at 0,35% av alle gamere ikke vil ha et raskere skjermkort enn GF3 når Doom3 blir lansert i 2003, så er det du som er litt skeiv.

 

HALLO! Dette er snakk om GF4, og jeg mener seriøst at veldig få folk har GF4, selv når Doom 3 kommer ut. Mesteparten der ute har heller ikke GF3 og det er noe ID må regne med. Du vet vel at det er 7mnd til vi går inn i 2003? Hvis du tror at folk oppgraderer hvert år så må du få sjekka skolten din.

 

...Er det da så vanskelig å forestille seg at ID utvikler en såpass avansert grafikk motor at den vil være attraktiv for spill produsentene en god stund fremover på bekostning at ikke alle kan spille Doom3 med bra framerate med maks detaljer når den kommer på markedet.

 

Du må virkelig ha det inn med teskje. Det som er mest ettertraktet er det som gir god grafikk på tregest mulig hardware. Det er det som selger og det er bla. det som gjør at Quake-motorene har vært så mye brukt som de har.

 

Jeg etterlyser forresten svar på Dreadlord's fortreffende post.

 

[ endret av Corleone den 2002-05-20 19:52 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-20 19:50, Corleone skrev:


HALLO! Dette er snakk om GF4, og jeg mener seriøst at veldig få folk har GF4, selv når Doom 3 kommer ut. Mesteparten der ute har heller ikke GF3 og det er noe ID må regne med. Du vet vel at det er 7mnd til vi går inn i 2003? Hvis du tror at folk oppgraderer hvert år så må du få sjekka skolten din.


 

Jeg har ikke sagt at folk oppgraderer hvert år, jeg bare sier at du er litt skeiv som mener at 0,35% av gamere ikke vil ha raskere kort enn GF3 når Doom3 kommer ut. :razz:

 

Quote:


Du må virkelig ha det inn med teskje. Det som er mest ettertraktet er det som gir god grafikk på tregest mulig hardware. Det er det som selger og det er bla. det som gjør at Quake-motorene har vært så mye brukt som de har.


 

Vel... når Quake3 ble lansert så var den en god del som forsatt satt med RivaTNT og Voodoo2 og de måtte ofre en del på grafikken for å få spillt det med aksetabel framerate.

Slik vil det også bli med Doom3, dem som da sitter på GF2/Radeon/GF3 må regne med å måtte redusere på grafikken.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-20 16:18, Dreadlord skrev:


Men du misforstår litt (ikke stygt ment). Vi snakker om en grafikk-motor som skal kjøre mest mulig og kreve minst mulig (utvikling). Klarer en gf3 å kjøre doom3 med 60fps med all grafikken på så skal jeg love deg den selger. Dette er software ikke hardware. Det er et stort poeng. Folka i Id har oppdaget noen utrolige metoder for å skape vanvittig grafikk som krever lite cpu.


 

Det er klart at hvordan man lager en grafikk motor har mye å si på ytelsen, men selv ikke ID Software kan trylle :smile:

Man kan ikke bruke f.eka skyhøy polygon nivå og massivt bruk av bump mapping og da tro at det skal gå med høy framerate på GF3, ikke i høy oppløsning ihvertfall.

Men dette er vel egentlig ikke noe å diskutere så lenge ID software har sagt at dem sikter til 30FPS med maks detaljer på GF3.

Men for all del, spillet vil kunnes kjøres på en GF3, men da må man regne med å måtte redusere grafikken noe.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-20 22:03, MistaPi skrev:

Det er klart at hvordan man lager en grafikk motor har mye å si på ytelsen, men selv ikke ID Software kan trylle :smile:

Man kan ikke bruke f.eka skyhøy polygon nivå og massivt bruk av bump mapping og da tro at det skal gå med høy framerate på GF3, ikke i høy oppløsning ihvertfall.

Men dette er vel egentlig ikke noe å diskutere så lenge ID software har sagt at dem sikter til 30FPS med maks detaljer på GF3.

Men for all del, spillet vil kunnes kjøres på en GF3, men da må man regne med å måtte redusere grafikken noe.


 

Joda de har nevnt 30fps pluss minus på en gf3 med full grafikk og anti-aliasing. Det er viktig å få med seg siden gf3 ikke er spesielt godt optimalisert til det i forholdt til feks gf4. Du nevner skyhøye poly counts. Hvor har du det fra ? Ingen modeller (karakterer) i doom3 kommer med høyere en 1500 poly rendret(ut 2003 og unreal2 har rundt 4000-5000 om ikke mer). Kan ikke si det er skyhøyt så det er ikke noe godt argument. Derimot avansert bump map (som du sier), pixel shading, dot3, displacment etc legger mye vekt på kortene. Det er her presset ligger og som ikke blir støttet av alle 3d-kort. gf3 er et av dem som støtter dette fult ut og som kommer til å takle det fint (gf2 er ikke langt unna, men mangler noe).

gf4 (ikke GO) er et kapittel for seg selv med sin lma2 og accuiew anti-aliasing, her kommer doom3 til å surfe med medvind :smile: . Er ikke sikker, men skal ikke forundre meg at de drar stor nytte av nfiniteFX 2 i slengen. Spenende tid i vente folkens :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-20 22:42, Dreadlord skrev:


Joda de har nevnt 30fps pluss minus på en gf3 med full grafikk og
anti-aliasing
. Det er viktig å få med seg siden gf3 ikke er spesielt godt optimalisert til det i forholdt til feks gf4. Du nevner skyhøye poly counts. Hvor har du det fra ? Ingen modeller (karakterer) i doom3 kommer med høyere en 1500 poly rendret(ut 2003 og unreal2 har rundt 4000-5000 om ikke mer). Kan ikke si det er skyhøyt så det er ikke noe godt argument. Derimot avansert bump map (som du sier), pixel shading, dot3, displacment etc legger mye vekt på kortene. Det er her presset ligger og som ikke blir støttet av alle 3d-kort. gf3 er et av dem som støtter dette fult ut og som kommer til å takle det fint (gf2 er ikke langt unna, men mangler noe).

gf4 (ikke GO) er et kapittel for seg selv med sin lma2 og accuiew anti-aliasing, her kommer doom3 til å surfe med medvind :smile: . Er ikke sikker, men skal ikke forundre meg at de drar stor nytte av nfiniteFX 2 i slengen. Spenende tid i vente folkens :smile:


 

Jeg kan ikke huske å lest noe sted at det var med FSAA. I det intervjuet jeg har lest med Carmack så nevner han ikke at dem sikter til 30FPS på GF3 med FSAA, noe som ihvertfall jeg syns vil være merkelig, men han nevnter merkelig nok ikke noe om oppløsningen heller i dette intervjuet.

 

"Doom is still a long ways off in any case, so there will be a lot more upgrades and new systems. We are aiming to have a GF3 run Doom with all features enabled at 30 fps."

-John Carmack

 

Det med skyhøy poly count var mer ment som et eksempel, men jeg regner med at poly counten på Doom3 blir rimelig høy :smile: Men det stemmer det at disse featurene som du nevner vil være krevene, så det er ikke bare en spørsmål om skjermkortet støtter det eller ikke, men også om det er raskt nok til å kunne ta det ibruk i noe særlig grad. Minnebåndbredden er vel det største problemet her.

 

Det er ikke mye nytt i nfiniteFX2, men det hadde selvfølgelig vært en pluss hvis Doom3 fikk støtte for Z-correct bump mapping :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


MistaPi skrev (2002-05-20 21:52):

Quote:


Den 2002-05-20 19:50, Corleone skrev:


HALLO! Dette er snakk om GF4, og jeg mener seriøst at veldig få folk har GF4, selv når Doom 3 kommer ut. Mesteparten der ute har heller ikke GF3 og det er noe ID må regne med. Du vet vel at det er 7mnd til vi går inn i 2003? Hvis du tror at folk oppgraderer hvert år så må du få sjekka skolten din.


 

Jeg har ikke sagt at folk oppgraderer hvert år, jeg bare sier at du er litt skeiv som mener at 0,35% av gamere ikke vil ha raskere kort enn GF3 når Doom3 kommer ut. :razz:

 

Hvis du leser det du quoter så ser du at jeg fortsatt snakker om GF4, og ikke GF3, noe som også navnet på posten antyder. Jeg sier at ikke flere vil ha GF4 når du ser over alle maskinene i verden som evt. vil kunne kjøre Doom 3.

 

Quote:


MistaPi skrev (2002-05-21 00:06):

"Doom is still a long ways off in any case, so there will be a lot more upgrades and new systems. We are aiming to have a GF3 run Doom with all features enabled at 30 fps."

-John Carmack


 

Der har du selv limt inn en sak hvor Carmack sier at en ikke kan regne med mer enn 30 fps på et GF3-kort med alle innstillinger på maks. Allikevel påstår du at det ikke er tilfellet.

Lenke til kommentar

Doom 3 blir også et single-player spill, ergo er det ikke nødvendig med fps på 60+. Det er heller ingen som aner NÅR Doom3 kommer, det kan være januar 2003, eller slutten, sansynligvis etter sommeren, hvertfall. I løpet av den tid vil nok GF3/4 av ett eller annet slag være standard på NYE PC'er.

 

Og jo, id Software KAN trylle! :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-21 02:02, Corleone skrev:


Hvis du leser det du quoter så ser du at jeg fortsatt snakker om GF4, og ikke GF3, noe som også navnet på posten antyder. Jeg sier at ikke flere vil ha GF4 når du ser over alle maskinene i verden som evt. vil kunne kjøre Doom 3.


 

Jeg snakker heller ikke om GF3, jeg snakker om kort som er raskere enn GF3. Jeg vil tro at "selv" Radeon8500 (som ligger i ca. samme prisklasse) vil være en god del raskere enn GF3 med tanke på at den har 6 rendring pipelines som Doom3 vil ha nytte av.

Det er ennå en god stund til Doom3 blir lansert så det godt mulig at det vil komme 2 "generasjoner" nyere skjermkort før Doom3 kommer ut på markedet (NV30/NV35, R300,R350?) Til da vil GF4 ha godt ned betraktlig i pris. Så man skal ikke se helt bort ifra at det faktisk vil være en god del PC gamere som har GF4 eller et annet kort som er raskere enn GF3 når Doom3 kommer ut.

Mulig det ikke var bokstavlig talt, men man kan ikke regne med alle PC-er i hele verden, det er ikke akkurat gammle kontor PC-er med Trio64 som ID software sikter til :smile:

 

Quote:


Der har du selv limt inn en sak hvor Carmack sier at en ikke kan regne med mer enn 30 fps på et GF3-kort med
alle
innstillinger på maks. Allikevel påstår du at det ikke er tilfellet.


 

Det er nok med alle instillinger på maks på Doom3 han mener, ikke GF3. Med tanke på hvor stor ytelse tap det er med FSAA og anisotropic filtering på GF3, så er det fullstendig urealistisk å forvente 30FPS på Doom3 med 4xFSAA og 8x anisotropic filtering.

Lenke til kommentar

Quote:


MistaPi skrev (2002-05-21 22:32):

Mulig det ikke var bokstavlig talt, men man kan ikke regne med alle PC-er i hele verden, det er ikke akkurat gammle kontor PC-er med Trio64 som ID software sikter til :smile:


 

Du må lese postene bedre før du svarer. Jeg skrev alle pc'ene som evt. vil klare å kjøre Doom 3.

 

Quote:


Det er nok med alle instillinger på maks på Doom3 han mener, ikke GF3. Med tanke på hvor stor ytelse tap det er med FSAA og anisotropic filtering på GF3, så er det fullstendig urealistisk å forvente 30FPS på Doom3 med 4xFSAA og 8x anisotropic filtering.


 

Svært så mye du vet om Doom 3 da. Hvordan vet du at en ikke kan stille det inn i selve spillet? Og hvordan vet du nøyaktig hvor krevende det vil være? Når han sier at alle instillinger er på det høyeste, så vil jeg anta at innstillingen "FSAA" også vil være på maks slik kisen sa i interjuvet. Det kan forklare hvorfor en ikke får mer enn 30fps i 1024x768 på et GF3.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-21 23:13, Corleone skrev:


Svært så mye du vet om Doom 3 da. Hvordan vet du at en ikke kan stille det inn i selve spillet? Og hvordan vet du nøyaktig hvor krevende det vil være? Når han sier at alle instillinger er på det høyeste, så vil jeg anta at innstillingen "FSAA" også vil være på maks slik kisen sa i interjuvet.
Det
kan forklare hvorfor en ikke får mer enn 30fps i 1024x768 på et GF3.


 

La oss ta f.eks Serious Sam 2 med "quality setting"

På GF3 i 1024x768 med 4xFSAA og 8x anistropic filtering får man rundt 30FPS. Jeg ville virkelig likt å sett Doom3 - som har en mye mer avansert grafikk motor og som viser til lang bedre grafikk, går like "bra" på GF3 som Serious Sam 2. Men jeg har mine tvil om at det vil skje.

Lenke til kommentar

Hummm...

 

Husker når første doom og senere quake kom... Da var det jammen meg få som fikk mangen fps ja! Tror det samme kommer til og skje med doom3... Forskjellen på quake1 og quake3 er nok mindre enn fra quake3 til doom3 vil jeg tro?? Any how... Time vill sjåvv!

 

http://money.cnn.com/news/specials/e3/doom1_frame.html

 

Dette er ingame...

Tror dette blir vanskeling å kjøre i 60fps på gf3...

 

Kaptein_S

 

[ Denne Melding var redigert av: Kaptein_S på 2002-05-22 19:17 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-22 08:33, Kaptein_S skrev:

Hummm...


Husker når første doom og senere quake kom... Da var det jammen meg få som fikk mangen fps ja! Tror det samme kommer til og skje med doom3... Forskjellen på quake1 og quake3 er nok mindre enn fra quake3 til doom3 vil jeg tro?? Any how... Time vill sjåvv!




 

Steike! Skulle nesten tro dette var pre-rendered cut scenes eller noe :smile:

 

Quote:


Dette er ingame...

Tror dette blir vanskeling å kjøre i 60fps på gf3...


 

Jupp, selv uten FSAA og anisotropic filtering. :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...