MistaPi Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 Quote: Den 2002-05-19 17:57, Corleone skrev:Fint at dere har meninger om ting, men se å ha nok bakgrunn for å uttale dere før dere snakker. Hva mener du med det? Det er ikke akkurat noe hemmlighet at ID Software lager spill med tanke på å demonstrere nye grafikk motorer som dem har utviklet. Du har virkelig satt deg inn i saken hvis du mener at GF3 kommer til å kjøre Doom3 uten problemer. Quote: Som det sies lengre opp her så skal spillet selges, og de ville rett og slett ikke få lov til å lage spillet så krevende at alle måtte betale 4000kr for å kunne spille det med over 20 fps. NV30, R300 og hvemvethva vil nok være ute når Doom3 blir lansert, så prisen på GeForce4Ti vil nok ha synket kraftig til den tid. Lenke til kommentar
Corleone Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 Quote: MistaPi skrev (2002-05-19 20:21):NV30, R300 og hvemvethva vil nok være ute når Doom3 blir lansert, så prisen på GeForce4Ti vil nok ha synket kraftig til den tid. Men du påstår jo at GF4 TI-serien vil ha problemer med å kjøre Doom 3. Når de brikkene du snakker om er ute vil jo prisene være skyhøye :/ Da vil en allikevel måtte betale mye for et kort som kjører Doom 3 bra. Hvis ID vil brife så mye med fete grafikkmotorer at de mister kunder, så gjerne for meg. Jeg kjøpte GF3 i November i fjord. Har ingen planer om å oppgradere allerede til høsten. Det er mange andre som meg der ute, og dette vet ID. Tro meg; de har ikke tenkt å lage et spill som de ikke tjener på! Som jeg sier, vanlig logikk! Lenke til kommentar
Dreadlord Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 De som har fulgt med saken vet at doom3 ikke er et spill de kom på i går. Spillet er hovedsakelig testet på en gf2. Carmack brukte spillet i en demostrasjon for å vise hvor graftig gf3 er. Carmack & co har sakt at spillet ikke vil klare high detail med et dårligere kort en gf3 uten lav framerate. dvs kort som tnt2, savage2000, matroxg400 etc. Gamle kort med andre ord. De har også sakt at gf3 med en p3 700mhz skal klare å kjøre spillet med 30+ fps. Grafikken skal da være 1024x768 high-detail (alle effekter) og anti-aliasing (sikkert 2x)!!. Husk på at gf4 ikke var nevnt da de første bildene av doom3 ble sluppet. Gf3 var heller ikke kommet, men skulle komme til mac. Tror nok doom3 kjøres helt fint på en gf4. Lenke til kommentar
flikk Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 Har nettopp kjøpt et gf4ti kort. Er student og det er MYE penger for meg å betale for god grafikk på 19 tommeren...Blir veldig provosert og samtidig lei meg for utsagnet til Mistapi. Mener at grafikkortet mitt blir å holde noen år nå. Tenker på at folk idag kjører de fleste spill greit med det gf2mx. (dog en lav oppløsning) Jeg er IKKE klar for noen ny oppgradering allerede til neste år ihvertfall, men det finnes jo en del mennesker her inne som skifter grafikkkortet sitt hele tiden (eks fra gf3 til gf4) og det er jo helt idiotisk! Lenke til kommentar
Dreadlord Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 Quote: Den 2002-05-19 21:30, flikk skrev:Har nettopp kjøpt et gf4ti kort. Er student og det er MYE penger for meg å betale for god grafikk på 19 tommeren...Blir veldig provosert og samtidig lei meg for utsagnet til Mistapi. Mener at grafikkortet mitt blir å holde noen år nå. Tenker på at folk idag kjører de fleste spill greit med det gf2mx. (dog en lav oppløsning) Jeg er IKKE klar for noen ny oppgradering allerede til neste år ihvertfall, men det finnes jo en del mennesker her inne som skifter grafikkkortet sitt hele tiden (eks fra gf3 til gf4) og det er jo helt idiotisk! Du skal ikke være redd for at doom3 knerter gf4 korte ditt . Spillet er ikke designet til graften gf4 har. En gf3 vil være nok. Lenke til kommentar
flikk Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 Hvis noen av dere sjekker ut http://www.anandtech.com eller http://www.3dguru.com, tror jeg at de hadde en build på unreal2 motoren som de testet på de fleste nyere kort. Der viste det seg at gf4ti 4400-4600 (med en rask prosessor) kan kjøre mellom 40-50 fps i høy oppløsning (1280*1024) og alle detaljer på. Husker ikke helt hvor jeg så dette, men det er altså sannheten. Lenke til kommentar
flikk Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 Quote: Den 2002-05-19 21:40, Dreadlord skrev: Quote: Den 2002-05-19 21:30, flikk skrev: Har nettopp kjøpt et gf4ti kort. Er student og det er MYE penger for meg å betale for god grafikk på 19 tommeren...Blir veldig provosert og samtidig lei meg for utsagnet til Mistapi. Mener at grafikkortet mitt blir å holde noen år nå. Tenker på at folk idag kjører de fleste spill greit med det gf2mx. (dog en lav oppløsning) Jeg er IKKE klar for noen ny oppgradering allerede til neste år ihvertfall, men det finnes jo en del mennesker her inne som skifter grafikkkortet sitt hele tiden (eks fra gf3 til gf4) og det er jo helt idiotisk! Du skal ikke være redd for at doom3 knerter gf4 korte ditt . Spillet er ikke designet til graften gf4 har. En gf3 vil være nok. Nei, er rimelig trygg på kortet...Det er vanvittig rått. Uansett så er jo det først nå directx8 begynner å støttes i flere spill. ex: Morrowind, UnrealT2, Comanche 4, Aquanox...Tror hardware produsentene ligger flere hakk foran spillindustrien i så måte. Neste generasjon etter gf4 støtter jo directx9 standarden ,Matroxen delvis har jeg lest..Blir nok en stund før dette igjen kan støttes i spill. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 Den 2002-05-19 20:35, Corleone skrev: Quote: MistaPi skrev (2002-05-19 20:21):NV30, R300 og hvemvethva vil nok være ute når Doom3 blir lansert, så prisen på GeForce4Ti vil nok ha synket kraftig til den tid. Quote: Men du påstår jo at GF4 TI-serien vil ha problemer med å kjøre Doom 3. Når de brikkene du snakker om er ute vil jo prisene være skyhøye :/ Da vil en allikevel måtte betale mye for et kort som kjører Doom 3 bra. Jeg vil tro at GF4Ti greier å kjøre Doom3 i 1024x768 ganske fint. Men det jeg mente var at nå som flere og flere velger å kjøre spill i høy oppløsning(1280x1024+) med FSAA og anisotropic filtering så vil neste generasjons kort være å fortrekke med Doom3. Quote: Hvis ID vil brife så mye med fete grafikkmotorer at de mister kunder, så gjerne for meg. Jeg kjøpte GF3 i November i fjord. Har ingen planer om å oppgradere allerede til høsten. Det er mange andre som meg der ute, og dette vet ID. Tro meg; de har ikke tenkt å lage et spill som de ikke tjener på! Som jeg sier, vanlig logikk! Det er mer logisk for ID å lage en grafikk motor som er attraktiv for spill produsentene en god tid fremover. Det er spill produsentene som er de kundene ID satser mest på. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 Quote: Den 2002-05-19 21:25, Dreadlord skrev:De som har fulgt med saken vet at doom3 ikke er et spill de kom på i går. Spillet er hovedsakelig testet på en gf2. Carmack brukte spillet i en demostrasjon for å vise hvor graftig gf3 er. Det var mer en demostrasjon på å vise de nye featurene til GF3. Det ble aldri sagt at GF3 er kraftig til å kjøre Doom3 med maks detaljer, heller tvertimot når vi fikk vite at GF3 dro spillet i kun 30FPS i 800x600. Quote: Carmack & co har sakt at spillet ikke vil klare high detail med et dårligere kort en gf3 uten lav framerate. dvs kort som tnt2, savage2000, matroxg400 etc. Gamle kort med andre ord. Det var nok heller siktet til GF2 og Radeon. Men da kjøres spillet også med mindre features som gjør spillet mindre krevene. Quote: De har også sakt at gf3 med en p3 700mhz skal klare å kjøre spillet med 30+ fps. Grafikken skal da være 1024x768 high-detail (alle effekter) og anti-aliasing (sikkert 2x)!!. Nei, det var i 800x600 og uten FSAA. Quote: Husk på at gf4 ikke var nevnt da de første bildene av doom3 ble sluppet. Og det kom sikkert som en stor overaskelse på dem at det kom ut et grafikkort som var raskere enn GF3. Lenke til kommentar
flikk Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 La oss se litt tilbake. Ok, husker i 1998 når Vodoo2 og Riva TNT var high end kort. Jeg endte opp med et riva TNT. Det var et ufattelig bra kort og har hatt det helt til i år når jeg kjøpte et gf4. (litt av et hopp :smile: I 1998 kom også Unreal ut. Et banebrytende spill på den tiden. Husker at jeg klarte å kjøre det ganske fint i spillet men at det hakket en god del med veldig høy oppløsning og max detaljer. Helt til den senere tid for inntil et år siden kjørte jeg de fleste spill fint. Så jeg har regnet med en total skift av systemet hvert 3-4 år, for da blir det ganske utholdelig. Tror nok at Doom3 og Unreal 2 vil taxe gf4 på veldig høy oppløsning og antialiasing på, men husk at blir målestokken for MANGE spill de neste årene og gf3 og gf4 vil nok holde en god stund. Lenke til kommentar
CS_eR GøY Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 De demonstrerte spillet med gf3 på E3 det så digg ut spesielt atmosfæren mørk og dyster med høyt detaljerte skygge efffekter mens det lynte og tordnet så du noen ganske søte monstere oxo Lenke til kommentar
Corleone Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 Quote: MistaPi skrev (2002-05-19 21:48):Det er mer logisk for ID å lage en grafikk motor som er ttraktiv for spill produsentene en god tid fremover. Det er spill produsentene som er de kundene ID satser mest på. MistaPi, du er helt ute å kjører nå! Jeg foreslår at du trekker deg mens du enda har noe av æren i behold. Dette er total bullshit og det vet du! ID er en spillprodusent og kundene deres er oss gamere. Dessuten så vil GF3 med letthet klare å kjøre Doom 3. Jeg anbefaler deg å undersøke saken før du uttaler deg om den. Lenke til kommentar
Corleone Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 Quote: MistaPi skrev (2002-05-19 21:48):Jeg vil tro at GF4Ti greier å kjøre Doom3 i 1024x768 ganske fint. Men det jeg mente var at nå som flere og flere velger å kjøre spill i høy oppløsning(1280x1024+) med FSAA og anisotropic filtering så vil neste generasjons kort være å fortrekke med Doom3. Først så sier du at Doom 3 lett vil få GF4 ned på knærne. Nå sier du plutselig at GF4 vil klare det allikevel. På meg ser det ut som om du ikke er sikker på hva du prater om. Liker ikke folk som bare finner på noe, for så å villede andre folk til å svi av flere tusen i påvente av et spill. Sjekk etter før du uttaler deg! Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 Quote: Den 2002-05-19 23:16, Corleone skrev: Quote: MistaPi skrev (2002-05-19 21:48): Det er mer logisk for ID å lage en grafikk motor som er ttraktiv for spill produsentene en god tid fremover. Det er spill produsentene som er de kundene ID satser mest på. MistaPi, du er helt ute å kjører nå! Jeg foreslår at du trekker deg mens du enda har noe av æren i behold. Dette er total bullshit og det vet du! ID er en spillprodusent og kundene deres er oss gamere. Dessuten så vil GF3 med letthet klare å kjøre Doom 3. Jeg anbefaler deg å undersøke saken før du uttaler deg om den. ID Software er en spill produsent ja, men dem satser hovedsaklig på å selge lisenser til grafikk motorene de har utviklet til spill produsenter. http://www.idsoftware.com/business/home/te...techlicense.php Det er nok du som burde sette deg bedre inn i saken. Og hvis du mener at 30FPS i 800x600 er mer en bra nok så er det helt greit for meg. Lenke til kommentar
Dreadlord Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 Vet ikke hvor du har 800x600 30fps i doom3 MistaPi. Du har kommentert på det jeg har referert fra intervju av John Carmack som du kankskje vet. Så du må nesten kommentere han personlig og si hvor feil han tar. Tydligvis vet du mer om doom3 motoren en han selv. Den linken du viste er jo faktisk idsoftwares offisielle side. Bare for å informere så finner du fint lite om Doom3 motoren på denne siden. Det er greit at de vil selge lisenser av den nye motoren sin, men som Corelone sier så er vi gamere målet i første omgang. Om du ikke har fått med deg så er doom3 motoren neste-generasjons motor. Det vil si noe nytt og revolusjonerende. Sef vil systemkravet gå opp noen hakk, men det betyr ikke at vi gamere må kjøpe helt nytt og flunkent utstyr (da snakker jeg om de som har minst 1ghz med gf2). I så fall ville ikke motoren være en revolusjon, men mer en lett oppgradering. Doom3 motoren er laget med en helt ny render struktur for å nevne noe. Mye annet er også laget fra scratch . Dette er ikke vanlig kost fra idsoftware som tidligere kun har oppgradert sin gamle quake motor til den quake3 motoren vi har sett i dag. Derfor vil nok en gf3 kjøre dette spillet uten spesielle problemer, for ikke å snakke om gf4ti klassen. ps: Lær deg å quote bedre MistaPi noen frustrerende lister du lager :smile: (Ikke for å være ekkel) Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 20. mai 2002 Del Skrevet 20. mai 2002 Jeg fant dessverre ikke igjen det intervjuet med John Carmack, men jeg fant ihvertfall dette: "As for Doom3, John Carmack has already stated that even GeForce3 will only be turning about 30FPS at 800x600 with all options on." http://www.tweakers.net/nieuws/16401 Lenke til kommentar
Corleone Skrevet 20. mai 2002 Del Skrevet 20. mai 2002 Så du fant ei eller annen side som putter orda i munnen på Carmack, og som hovedsaklig sier at Doom 3 hadde noen problemer med å kjøre bra i pre-releasen til GF3. Dette var et driver-issue som er fiksa nå. Så et spøsmål. Spiller du dagens spill med 8x antialiasing og resten av detaljene på fullt? Ikke jeg hvertfall. Klart ting vil kjøre dårligere med alt på full peising. Poenget er at du ikke trenger å ha alle detaljer på fullt for å ha god grafikk i Doom 3. Hvis du har rett så vil ID Software bare tape penger på dette prosjektet, men så dumme tror jeg ikke de er. Dessuten, Doom 3 lages ikke for å imponere andre til å kjøpe spillmotoren. Det lages for at vi skal kjøpe det. Kjøper ikke vi det, kjøper heller ingen spillprodusenter det. Slik er det på markedet. Tankegangen er slik: "Ser det ikke lønnsomt ut, så er det ikke lønnsomt". Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 20. mai 2002 Del Skrevet 20. mai 2002 Quote: Den 2002-05-20 10:09, Corleone skrev:Så du fant ei eller annen side som putter orda i munnen på Carmack, og som hovedsaklig sier at Doom 3 hadde noen problemer med å kjøre bra i pre-releasen til GF3. Dette var et driver-issue som er fiksa nå.Så et spøsmål. Spiller du dagens spill med 8x antialiasing og resten av detaljene på fullt? Ikke jeg hvertfall. Klart ting vil kjøre dårligere med alt på full peising. Poenget er at du ikke trenger å ha alle detaljer på fullt for å ha god grafikk i Doom 3. Hvis du har rett så vil ID Software bare tape penger på dette prosjektet, men så dumme tror jeg ikke de er. Dessuten, Doom 3 lages ikke for å imponere andre til å kjøpe spillmotoren. Det lages for at vi skal kjøpe det. Kjøper ikke vi det, kjøper heller ingen spillprodusenter det. Slik er det på markedet. Tankegangen er slik: "Ser det ikke lønnsomt ut, så er det ikke lønnsomt". Det dem sier er at GF3 ikke kjører Doom3 raskere enn 30FPS i 800x600. John Carmack har selv sagt at dem sikter til at Doom3 skal kjøres i 30FPS på GF3 og 60FPS på neste generasjons kort. Doom3 kommer ikke ut før i 2003 og det vil ikke være særlig fremtidsrettet å satse på at Doom3 motoren skal gå på GF3 i 60FPS i høy oppløsning med maks detaljer, det ville være en grafikk motor som spill produsentene var lite interessert i. Quake3 motoren hadde ikke blitt så populær hvis den ble laget for å kjøre på RivaTNT i 60FPS med høy oppløsning og maks detaljer. Er dette virkelig så vanskelig å forstå? Lenke til kommentar
Mulch Skrevet 20. mai 2002 Del Skrevet 20. mai 2002 Det som er med Doom3 er at ingen faktisk vet hva den krever, heller ikke når det kommer ut. Det denne diskusjonen baserer seg på er en demo som ble vist for et år siden, det er lenge siden. Vent til etter E3 så tror jeg vi får svar på det meste. Lenke til kommentar
Corleone Skrevet 20. mai 2002 Del Skrevet 20. mai 2002 MistaPi skrev (2002-05-20 15:15):Det dem sier er at GF3 ikke kjører Doom3 raskere enn 30FPS i 800x600. John Carmack har selv sagt at dem sikter til at Doom3 skal kjøres i 30FPS på GF3 og 60FPS på neste generasjons kort. Men du sa jo tidligere at ikke engang GF4 ville klare å kjøre Doom 3 uten store problemer. Bare se på de tidligere postene dine. Nå mener du noe helt annet, og det gir meg inntrykk av at du ikke anre hva du prater om. Doom3 kommer ikke ut før i 2003 og det vil ikke være særlig fremtidsrettet å satse på at Doom3 motoren skal gå på GF3 i 60FPS i høy oppløsning med maks detaljer, det ville være en grafikk motor som spill produsentene var lite interessert i.Quake3 motoren hadde ikke blitt så populær hvis den ble laget for å kjøre på RivaTNT i 60FPS med høy oppløsning og maks detaljer. Er dette virkelig så vanskelig å forstå? Du har en logikk det luker rumpe av. Hvis du mener det er fremtidsrettet å lage et spill som bare går på 0,35% av alle skjermkortene i rundt om i verden så er du skeiv! Dessuten så er det først og fremst gamerne som ID Software har som kunder, og ikke andre som lisensierer spillmotorene deres. Jeg så litt på den sida, og det kommer klart frem at de ikke har hatt markedsføring av dette før. Det er fordi deres hovedgesjeft er å lage spill, og ikke spillmotorer! Er det virkelig så vanskelig å forstå? [ endret av Corleone den 2002-05-20 16:12 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå