mrheineken Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 Lurer fælt på om jeg skal kjøpe Pentium 4 3,2Ghz eller AMD 64 3200+ Har blitt fortalt at Pentium er bedre når det gjelder videoredigering. Er dette tilfelle? PC'n skal hovedsakelig brukes til gaming og redigering. Lenke til kommentar
wim Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 Det blir en smakssak hva du velger, begge er omtrent like gode, når det gjelder spill yter visstnok AMD best, og når det gjelder ting som encoding osv så yter visstnok Intel best. Men det er vel ikke de store forskjellene. En ting som kan ha noe å si er at det finnes ingen hovedkort til AMD som støtter PCIe (enda, men det er noen rett rundt hjørnet) Lenke til kommentar
mrheineken Skrevet 2. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2004 Hmmm...ok. Men det du sa med PCI. Hva vil det si? Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 PCIe = PCI express - dvs. ny type sokkel for PCI-kort. Lenke til kommentar
wim Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 PCIe (PCI express) er en ny standard for tilleggskort til pc'en (som grafikkkort og lydkort). Denne standarden har bedre båndbredde enn det som benyttes på bl.a. AMD64 (som benytter PCI og AGP). Hvis du har tenkt til å kjøpe nytt skjermkort om ett år eller litt mer, så kan det være en fordel å ha PCIe for å få utnyttet hele kapasiteten. På dagens skjermkort har PCIe ingen nytte, ettersom AGP 8x klarer å tilby høyere båndbredde enn skjermkortet krever. Lenke til kommentar
mrheineken Skrevet 2. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2004 Ok. Regner da med at dette er viktig(?) På forhånd takk for raske svar. Lenke til kommentar
wim Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 Hvis du venter noen uker ellerno så kommer det hovedkort til AMD 64 som støtter PCIe. De heftigeste skjermkortene som finnes til AGP i dag holder nok i ett par år, da er det kanskje på tide å kjøpe ny CPU uansett. Hvis du ikke har ett PCIe skjermkort og kjøper ett PCIe system trenger du også ett nytt skjermkort. Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 (endret) Det er viktig ang. valg av HK og grafikkort. Utover dette vil det bli sånn hipp som happ om du velger Intel eller AMD - kanskje et lite + for Intel når det gjelder rendering. MEN - min absolutte anbefaling er at man velger en Intel NorthWood istedet for en Prescott. Egentlig litt smakssak, men Prescott'en blir en god del varmere, og ved å ha lest utallige poster og tester om NorthWood vs Prescott - så virker det som om NorthWood er raskest og mest overklokkingsvennlig også. Men overklokkingen styres veldig av hvor heldig du er med steppingen på CPU'en......:-) Det er klart at Prescott og PCIe- HK er mer fremtidsrettet, men uansett, hvis jeg skulle valgt idag - hadde jeg fremdeles satset på et HK med Intel i875 brikkesett og en NorthWood CPU - men det er nå en gang min smak da...... Endret 2. oktober 2004 av Rayline TWB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå