DarkSlayer Skrevet 7. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2004 (endret) begynner vel å bli gammel tråd dette, men for å avslutte. Grunnen til at jeg staret denne tråden er fordi ALLE hakker ned på IE pga sikkerhetshull, spyware, malware, at den kun er i veien. Leser man enhver tråd om en person som har fått spyware, hijacking, virus etc etc så vil det innen 10 poster komme en kis og si at Opera, FF er bedre og sikkrere. Jeg startet denne tråden for å se om noen hadde god peil på dette, for å se om det finnes grunnlag for å påstå at en browser er bedre enn den andre. Jeg kan ikke se at noen har klart å legge frem et fnugg av godt argument for at den ene er bedre enn den andre. Det hele koker ned til et par fancy funksjoner som skiller browserene. Brukervennlighet som noen sier... ERGO: Slutt å hevde ting som er tull, det er tull å hevde at opera er bedre browser i sikkerhetsforumet, eller komme med påstander som ikke stemmer. Å påstå at IE har masse sikkerhetshull er da en tullete påstand .... (med mindre vedkommende kjører en u-oppdatert ie, da vil jeg være enig). Altså det er flott å "reklamere" for andre browsere, men gjør det på riktig grunnlag. Endret 7. oktober 2004 av DarkSlayer Lenke til kommentar
whoi Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 Bekymrer det deg ikke at IE har en elendig historie når det kommer til sikkerhet? Eller at Microsoft ikke gir ut patcher til sikkerhetshull som dukker opp med en gang, fordi de kun legger ut oppdateringer en gang i måneden? Eller at ved å bruke IE så støtter du dårlig kodede web sider? Jeg stoler ikke på IE for 5 flate øre. Tillitt, oppfølging og fiksing av feil, følging av standarder, og funksjoner er ting som er viktig for meg. Du får avgjøre da, hva er viktig for deg? Lenke til kommentar
Leroy Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 For en liten indikasjon så kan man jo ta en titt på hvordan det HAR vært. Det er umulig å vite hvor mange feil IE/Firefox har akkurat nå, men tidligere feil/svakheter kan gi en god indikasjon. www.securityfocus.com har bla. en database over sikkerhetshull osv. som er oppdaget i all slags programmvare. Utifra denne listen kan man se at fra 01.01.2004 så har det blitt funnet hele 58 svakheter med Internet Explorer. Opera har hatt 14, mens Firefox bare 5. Er ikke det grunn til å vurdere browser bytte så vet ikke jeg... Lenke til kommentar
Legion Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 det er riktig at det er et snev av fanboyfaktoren når det er snakk om browservalg og det bunner ut i å bli et personlig valg, men at det bare er snakk om fancy funksjoner er feil, men det er såklart her mye ligger. Fakta? hva slags fakta? hva er fakta?hvem skal verifisere og validere disse da? bedre? ifølge hvem? ifølge hva? ta patching av sikkerhetshull f.eks. denne prosessen skjer mye raskere med mozilla/firefox fordi man har tilgang til kildekoden og hvem som helst kan spore opp feilen. et hull i mozilla/firefox får som regel en patch et par dager etter at sikkerhetshullet er oppdaget. det tar vesentlig lengre tid med IE og opera. her er skippertak tingen. og før noen kommer inn på antall versjoner firefox har vært gjennom...det utgis nightly builds og disse er det fler av enn jeg har fingrer og tær. er dette et kriterium for å bytte browser? kanskje... firefox har extensions i hytt og vær og kan dermed få nye funksjoner dersom man ønsker det. dette uten å bli bloat. man velger selv hva man vil ha. her står firefox knallsterkt, men er dette viktig for browservalg? mens jeg er inne på extensions så må man nevne at firefox ikke har stabilisert seg enno, noe som fører til at man må installere extensions på nytt ved oppgradering. slik er det bare når man andvender en uferdig/beta applikasjon (om beta er et passende ord er en annen sak). når firefox har stabilisert seg, så vil man ikke trenge å installere extensions på nytt ved oppgradering. forresten trenger man ikke å re-installere extensions på nytt....dersom man andvender .zip versjonen (såklart) så holder det å kopiere profil og extensions fra gammel til ny katalog. sikkerhet/spyware: etter sp2 til xp har IE blitt vesentlig bedre på dette området...har jeg hørt. dog er det fakta at dialers og toolsbars og annet skitt er hovedsaklig ett IE fenomen, gjerne i sammenheng med lekmannsbrukere som klikker OK på alt som spretter opp uansett hva og hvor... og til de som sier at de får like mye spyware med firefox og opera: går det an å bli litt mer spesifikk? dersom det er snakk om cookies så er dette et ikketema. disse kan man godta eller ikke. det er ikke noe hokus pokus med cookies. avslutter litt kvasifilosofisk med å si at for mange så er det slik at det er browserne som velger brukeren, ikke brukeren som velger browser. blæh Lenke til kommentar
dan1el Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 Jeg mener at Microsoft driter lang marsj i Internettstandardene og kjører på med egne saker. "Whats in it for us?". MS tenker kun penger og profitt, og meler kun sin egen kake: "Hva kan vi tjene på detta?". De har vel nå fattet at W3 har kommet for å bli, og at det ikke hjelper å servere egne stilsett til Opera på msn.com. Håper jeg. Bruk en annen nettleser som en protest mot Internet Explorer og det dem klarer å dyrke frem på nettet. Eller bare bruk Opera/Firefox rett og slett fordi de er noen mye bedre nettlesere. Lenke til kommentar
dan1el Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 (endret) ta patching av sikkerhetshull f.eks. denne prosessen skjer mye raskere med mozilla/firefox fordi man har tilgang til kildekoden og hvem som helst kan spore opp feilen. et hull i mozilla/firefox får som regel en patch et par dager etter at sikkerhetshullet er oppdaget. det tar vesentlig lengre tid med IE og opera Obs, obs! Vesentlig lengre tid med Opera? Så fremt jeg husker, så blir alle de alvorlige hullene tettet på dagen. De små, nermest uvesentlige, blir fikset når neste versjon slippes. IE derimot, bruker jo ofte måneder. [...] gjerne i sammenheng med lekmannsbrukere som klikker OK på alt som spretter opp uansett hva og hvor... Dette er jo egentlig idiotisk å implementere av MS. Ved et enkelt klikk så vil et program lastes ned og installeres på maskinen din. Folk flest trykker ja. Og vips. Det hender jo også at man trykker feil. Endret 7. oktober 2004 av dan1el Lenke til kommentar
Legion Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 Obs, obs! Vesentlig lengre tid med Opera? Så fremt jeg husker, så blir alle de alvorlige hullene tettet på dagen. De små, nermest uvesentlige, blir fikset når neste versjon slippes. IE derimot, bruker jo ofte måneder. den er grei, jeg bruker ikke opera så hva vet jeg. poenget var at pga tilgang til firefoxkildekoden så er muligheten for å finne sikkerhetshull større enn hos proprieitære løsninger Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 TAKK til Legion for posten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå