Gå til innhold

Browser - IE, Opera, FF etc ..

Anbefalte innlegg

Microsoft mener vel at IE er blitt sikrere med SP2, men jeg aner ikke hvor mye sikrere den er i praksis. Uansett mener jeg at det er lurt å bruke alternativer. Ikke bare på grunn av sikkerhet, eller fordi man har tabs og andre nyttige funksjoner osv. Men fordi jo flere som bruker alternative browsere, jo flere blir nødt til å fokusere på å lage web sider som fungere uanhengig av browser. For noen år siden var det nesten ingen som lagde sider for annet enn IE, men nå begynner folk endelig å skjønne at det finnes alternativer, og lager sider som følger en standard.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brukervennlighet!!

FF/Opera er så utrolig mye lettere/bedre å bruke enn IE.

Det mange gjør feil er å prøve en av de et par minutter, men siden det var litt annerledes så går de rett tilbake til IE.

Man må bruke de en liten stund før man får oversikt over hva man kan gjøre, og hvordan man gjør det.

Bruker man litt tid på dette, så går man ikke tilbake.

Lenke til kommentar

IE har nok blitt litt sikrare etter sp2, men det er nok framleis eit stykke opp til opera/firefox.

skulle gjerne sett ein test av IE før og etter sp2.

sjølv brukar eg opera (førstevalg) og firefox (ein gong i blant). einaste eg brukar IE til er vel windows update, og nokre få sider der opera/firefox ikkje virker.

Lenke til kommentar
Brukervennlighet!!

FF/Opera er så utrolig mye lettere/bedre å bruke enn IE.

Det mange gjør feil er å prøve en av de et par minutter, men siden det var litt annerledes så går de rett tilbake til IE.

Man må bruke de en liten stund før man får oversikt over hva man kan gjøre, og hvordan man gjør det.

Bruker man litt tid på dette, så går man ikke tilbake.

Kjenner flere folk som har gitt opp :hrm:

Lenke til kommentar

På maskinen min har jeg tre browsere:

Opera: den er satt opp som default browser. Jeg elsker Opera, kanskje spesielt fordi den var den første browseren jeg prøvde med tabbes.

Firefox: Er kanskje den browseren jeg liker best i bruk. Det den mangler(eller jeg ikke finner) er å huske hvilke sider jeg har oppe ala "continue from last time" fra Opera.

iExplorer: Den brukes av meg kun til hotmail, av den grunn at det er den browseren messenger fyrer opp når jeg trykker på "du har x nye meldinger"-linken. Og så bruker søstra mi den til å redigere siden sin på msn-users når hu låner maskinen, fordi det er bare den som kan brukes.

Lenke til kommentar

Har aldri hatt problemer med spyware og annen styggedom som følge av IE-bruk.

Har prøvd både Firefox og Opera, men gikk tilbake til Internet Explorer siden den fungerer utmerket på alle internettsider.

Firefox er en grei browser, men det er stress å installere extensions osv. på nytt hver gang det kommer en ny versjon.

Pr. i dag bruker jeg IE SP2 med popup-blokker og google toolbar.. det er alt jeg trenger :yes:

Lenke til kommentar
Noen browsere fortjener å dø en brutal død ... deriblant netscape ... grøss og gru ... håper den aldri kommer til live igjenn .... dobbelt grøss og gru

Så vidt jeg har fått med meg så gjorde netscape kildekoden sin open source og starta mozilla prosjektet. Mozilla prosjektet opererer ganske uavhengig av netscape, men innimellom tar netscape et snapshot av mozilla koden og legger inn et par modifikasjoner og gir den ut under sitt eget navn.

Er ikke 100% sikker på at det var sånn det foregikk, men noe lignende ihvertfall. Så selv om man ikke bruker netscape i seg selv, så bruker man noe som netscape står bak.

Lenke til kommentar

De er ikke så uavhengige av hverandre som du skal ha det til, mozilla og netscape releases går gjerne hånd i hånd.

Historien er slik at etter netscape 4 så netscape en stadig nedgang i bruken av nettleseren.

For å gjøre et tiltak mot dette tok de koden til netscape 4, strippet den for private deler (f.ex tredjepartsdeler som de brukte på lisens), og la den ut som mozilla.

Så surret mozilla-prosjektet en stund med mer eller mindre aktivitet før gjennombruddet kom; gecko motoren.

Da tok utviklingen av og kort tid etter var mozilla klar til bruk.

Så tok netscape mozilla koden, la til de private delene igjen og slapp den som netscape 6.

Grunnen til at de hoppet over 5 var for å holde følge med ie.

Etter det har netscape stort sett sluppet en ny netscape versjon etter hver større release av mozilla.

Lenke til kommentar

...mener det var netscape 6 jeg hatet som pesten, tung, treg, vanskelig, og bare knot å bruke den i forhold til IE. Brukte litt netscape for ikke så lenge siden ... syntes den bare var rævva.

mozilla har eg aldri brukt så den kan jeg ikke synse så mye om ... men jeg liker ikke fargene på esken til den, så det blir vel det store ankepunktet mot den hehehehehe

Lenke til kommentar
...mener det var netscape 6 jeg hatet som pesten, tung, treg, vanskelig, og bare knot å bruke den i forhold til IE. Brukte litt netscape for ikke så lenge siden ... syntes den bare var rævva.

mozilla har eg aldri brukt så den kan jeg ikke synse så mye om ... men jeg liker ikke fargene på esken til den, så det blir vel det store ankepunktet mot den hehehehehe

Bare for å senke meg ned på ditt nivå så kan jeg jo si at jeg synes Opera er et rævva navn på en nettleser. Det blir som å kalle en ny bil for Gauda. :!:

Netscape er derimot et meget bra navn. Det gir assosiasjoner til ordet "landscape" - med andre ord "nettlandskapet".

Lenke til kommentar

Ikke det at dette har noe med noe som helst å gjøre, men jeg må si meg enig i at "Opera" er at skikkelig bad navn på en nettleser.

Jeg forguder å bruker Opera hver dag, er skikkelig fornøyd og kunne aldri tenkte meg å bytte tilbake til IE eller FF.

Men er det ikke noe som heter navnet skjemmer ingen? Hehe, elns :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...