Simen1 Skrevet 28. februar 2003 Del Skrevet 28. februar 2003 Hehehe... Jeg har ikke giddet å lese hele tråden, men må bare le av de som tror ADSL bare kan sende data i en retning av gangen (halv duplex). Dere tenker sikkert på asynkron vs. synkron overføring. (altså ulik hastighet på opp- og ned-lasting vs. lik hastighet på opp og nedlasting.) Dette har ingenting med halv eller full duplex å gjøre. Halv duplex betyr at all utgående trafikk er sperret så lenge det er inngående trafikk. (og omvendt) Dette ville rett og seltt ikke funket på internett da man er avhengig av å sende "mottatt" signaler tilbake for å unngå at serveren prøver å sende noe på nytt. Lenke til kommentar
Paddington Skrevet 1. mars 2003 Del Skrevet 1. mars 2003 Dust, sorry jeg mente ikke det, men det går jo an å tenke seg at skiftingen går litt raskere enn hver halve time. F eks etter et visst antall pakker. Et vanlig 56 k modem er f.eks halv duplex.... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. mars 2003 Del Skrevet 1. mars 2003 Sorry, jeg burde nok ha lest tråden litt nøyere... (den så bare ut som en alt for tykk bok...) Lenke til kommentar
BBernes Skrevet 1. mars 2003 Del Skrevet 1. mars 2003 Mulig det er riktig, men jeg har 100Mbit's nettverkskort som kjører på Full Duplex.I min tidligere Netopia ADSL-router sto det 100Mbps Half Duplex... :smile: Men det er kanskje slik at kommunikasjonen mellom NIC og router som er tvunget Half Duplex Skjønner ikke helt hva det skulle være godt for i tilfelle... hehe I min NETOPIA står det 100Mbit FULL DUPLEX , ikke at det har noe med denne saken og gøre. Det er ikke den adapteren vi har diskutert . Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 Halv duplex betyr at all utgående trafikk er sperret så lenge det er inngående trafikk. (og omvendt) Dette ville rett og seltt ikke funket på internett da man er avhengig av å sende "mottatt" signaler tilbake for å unngå at serveren prøver å sende noe på nytt. Definisjonen din er korrekt, men du skjønner vel at kommunikasjonen mellom kommunikasjonsutstyret foregår lynkjapt! Og selvfølgelig er ikke det laget sånn at serveren resender tilsynelatende tapte pakker uten videre. Mottakeren trenger litt TID til å "kvittere" for pakke mottatt, så det følgelig lagt inn delay... Lenke til kommentar
freddyk Skrevet 3. mai 2003 Del Skrevet 3. mai 2003 ok. hør på dette nå! full/halv duplex = om man kan sende og motta data samtidig eller ikke. halv duplex = kan IKKE send og motta data på en gang(som man snakker i walkitalkie) full duplex = kan sende og motta data samtidig(som når man snakker i telefon) sdsl og adsl er måten linjen er delt inn i. Altså om HASTIGHETENE er de samme begge veier eller ikke. adsl og sdsl kan altså ha full eller halv duplex! get it? Lenke til kommentar
BiosFlasher Skrevet 3. mai 2003 Del Skrevet 3. mai 2003 Det interressante her er vel hva som fører til at overføring ene veien påvirker overføringshastigheten andre veien. Det er klart at overhead har noe å si, men det forklarer ikke at f.eks. telenor kunder blir påvirket mye mer enn NGT kunder. Og det forklarer heller ikke at denne påvirkningen kan variere etter tidspunkt på dagen. Selv har jeg kabel fra Alfanett (telenor avidi) og opplever at jeg noen ganger "mister" 80kB/s i nedlastingshastighet hvis jeg uploader for fullt. Andre ganger går det nesten full hastighet begge veier. Andre grunner jeg kommer på (spekulasjon): utstyret til isp, belastning i isp sitt nett og full/half duplex? Grunnen til at jeg tror belastning i isp sitt nett (selv om det ikke er belastet 100%, men kanskje bare 50-60%) har noe å si er at jeg merker minst påvirkning om natten (da belastningen antakeligvis er mindre). Har lest full/half duplex tråder i noen år nå og har enda ikke fått overbevisende svar på hva som er grunnen for påvirkningen. Tror derfor at det ikke finnes noe enkelt svar. Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 ADSL kan IKKE kjøre full duplex. Med en gang det blir full duplex blir det symmetri/symetrisk og kalles SDSL. ADSL/SDSL har med upload og download hastighet og gjøre. Duplex mode er noe helt annet. Linjen kan fortsatt være full duplex selvom det går såkalt ADSL gjennom den. Hvis NGT kjører halv duplex er jeg jammen glad jeg har Telenor. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Hvis NGT kjører halv duplex er jeg jammen glad jeg har Telenor. ...men sannheten er jo at NGT kunder opplever mindre hastighetstap med samtidig upload og download enn Telenor kunder gjør. Men har du lest hele tråden så skjønner du at ingen egentlig skjønner hva halv og full duplex er da alle har forskjellige forklaringer. Skjønner egentlig ikke hvorfor denne tråden er brakt på bane igjen nå, etter å ha ligget rolig lenge, for vi får vel aldri ett klart svar på det uansett. Lenke til kommentar
gthaman Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 ADSL kan IKKE kjøre full duplex. Med en gang det blir full duplex blir det symmetri/symetrisk og kalles SDSL. Her skjønner jeg en utbredt misforståelse. Har man ADSL har man båndbredde inn og ut. Utgående datastrøm er tregere enn inngående. MEN - Dersom du har full duplex, kan du kjøre disse strømmene samtidig - dvs at dersom du har 1024/512 ADSL, kan du teoretisk laste ned med 130kb/s, SAMTIDIG som du sender ut filer til en kompis med 65kb/s. Har du half-duplex er bildet et annet. Dersom du da laster ned med 130kb/s, har du ingen båndbredde å sende ut med. SDSL er like raskt inn og ut. Men, her gjelder også relgene for half/full duplex. Ble det oppklart noe nå? Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Her skjønner jeg en utbredt misforståelse. Har man ADSL har man båndbredde inn og ut. Utgående datastrøm er tregere enn inngående. MEN - Dersom du har full duplex, kan du kjøre disse strømmene samtidig - dvs at dersom du har 1024/512 ADSL, kan du teoretisk laste ned med 130kb/s, SAMTIDIG som du sender ut filer til en kompis med 65kb/s. Har du half-duplex er bildet et annet. Dersom du da laster ned med 130kb/s, har du ingen båndbredde å sende ut med. SDSL er like raskt inn og ut. Men, her gjelder også relgene for half/full duplex. Ble det oppklart noe nå? *Sukk*, da ble visst denne tråden gravd frem igjen. Nei, det ble ikke helt oppklart, for jeg vil påstå at du kun har delvis rett. Selv med ADSL med full dupleks har du fortsatt en asymmetrisk linje hvor en del båndbredde vil bli brukt for å sende TCP/IP ACK's oppover fra deg for å kvittere for mottatte data. En SDSL linje vil bli mye mindre påvirket av dette nettopp fordi den har lik båndbredde inn og ut. Men du vil nemlig oppleve et visst hastighetsfall på en full-dupleks SDSL-linje også. Selv om utstyret er halv-dupleks, kan sending av data skifte retning i løpet av mikrosekunder. La oss anta at NGT's linjer er halv dupleks, likevel kan det hende at nedlastingshastigheten nettopp blir mindre påvirket p.g.a den bedre båndbredden ut. Jeg må si meg enig med BiosFlasher, selve hastighetsfallet er sikkert et mye mer komplekst problem, og det er fullt mulig at halv-dupleks utstyr blir mer påvirket. Kanskje det har noe å si hvilken protokoll ISP'en bruker mellom modemet og sentralen, kanskje andre ting. Jeg vet ikke jeg. Lenke til kommentar
durabit Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Takk for oppklaringen Zenit. Det er mange i denne tråden som tydeligvis ikke forstår at diskusjonen halv dupleks / dupleks strengt tatt ikke har noen mening såfremt linjen ikke er mettet. Dessverre er det noen som absolutt skal uttale seg om ting de ikke har peiling på. Lenke til kommentar
brazir Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 Det er jo ikke no problem å forklare hvordan du kan ha HALV DUPLEX på en adsl linje uten at du trenger å merke at du ikke har FULL DUPLEX. HALV DUPLEX UT send stopp send stopp send stopp send stop INN stopp send stop send stop send stop send Du trenger ikke nødvendigvis merke at du ikke har FULL fordi dette skjer jo jævlig raskt. FULL DUPLEX UT send send send send send send send send INN send send send send send send send send Her skjer alt samtidig (forenklet selvfølgelig) Det som irriterer no jævlig er at hos Telehor kan uploadstreamen din begrense dine downloadmuligheter no vannvittig alt etter hvor mye du uploader. EKS. jeg kan downe på 135kb/sek maks jevnt , men når jeg setter på full upload kan downloadhastigheten gå helt ned i 50 kb/sek. Det er jo helt sinnsykt. En annen ting er at jeg får aldri en jevn strøm med data hos Telenor, men en masse store pakker med data. Noe som kanskje kan understøtte at Telehor bruker HALV DUPLEX..ikke vet jeg, men det er mitt beste "gjett". Mulig jeg tar fullstendig feil, men da gleder jeg noen som kan trashe meg for det jeg skriver.....til og med det kan jo bli artig i seg selv Lenke til kommentar
durabit Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 Jeg har 1Mbit linje fra Bluecom og dersom jeg begrenser upload til rett under max klarer jeg nesten å få max download. Bluecom leverer virkelig varene og jeg har vært kjempefornøyd det året jeg har hatt linje fra dem. Download begynner først å lagge om jeg tillate mange (> 4) simultane uploads. Lenke til kommentar
freddyk Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 Jeg vet ikke om NGT har fullduplex eller ikke, men hvis jeg belaster download max og begynner å laste opp, synker downlaod hastigheten. Det virker som om NGT bruker half duplex. Lenke til kommentar
freddyk Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 PS: den dropper til under 50% av max hastighet. jeg snakker ikke om bare litt. Lenke til kommentar
tvangsgreie Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 Grunnen har blitt forklart i denne tråden. Lenke til kommentar
Photons Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 Ja, her var det mange med egne meninger som ikke har så mye med virkeligheten å gjøre. Trodde det var bedre å komme med riktige opplysninger jeg, enn å bare være påståelig. :wink: Lenke til kommentar
KriB Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 Jeg har nettopp bestilt 2304 kbit SHDSL fra Firstmile (Kan ikke vente ). Vil det si at siden SHDSL kjører full duplex kan jeg kjøre full download 2304 kbit, og samtidig la kompisene mine kjøre 2304 kbit upload fra FTP-serveren min uten at det har noen innvirkning på hverandre? Høres for bra ut til å være sant Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 tror dere ungdommer missforstår hele half/full duplex. Som flere relativt opplyste hoder (få iforhold til det motsatte) kan man kjøre full duplex på ADSL hvis leverandøren vil så. Full duplex vil ikke si at du får samme hastighet opp og ned,men at du kan sende og motta samtlidig (dette burde ikke være så hardt å forstå). Grunnen til at de fleste større leverandører ikke gjør dette er grunnet belasting og at hvis du kjører telefon også så kan då få problemer eller det vil ikke virke grunnet at du vil sannsynligvis bruke hele kobberet på å sende og motta. Istedenfor å være bastante og si at dere har rett fordi dere leste noe på et eller annet internet forum eller i en chatgroup,så snakker dere med folk som kan dette. På den måten slipper dere å se ut som større idioter en dere sannsynligvis er Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå