Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NGT kjører halv duplex på ADSL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
nå skal det jo sies at vår gode venn MrA| var en av de som hadde feil, ved at han påstod at NGT sitt ADSL-tilbud er Full Duplex, bortsett fra det, så hadde han stort sett rett, men fra nå av kan dere bruke mine innlegg som fasit! Muahaha  

Hilsen Bjørn

Du skriver som en som har vert på "ITTE-Akademiet" .

Ikke for og vere frekk men kan du komme med noen kilder ?

her er min

Les den

http://www.dslforum.org/aboutdsl/adsl_tutorial.html

Lenke til kommentar

Jeg har ikke gått på noen dataskole.

Informasjonen jeg har skrevet ned har jeg hentet fra undervisningstimene klassen vår har i faget Datakommunikasjon. Læreren vår er telemontør/ingeniør i telematikk, og jobbet tidligere i Telenor Nett (den avdelinga som tilbyr nett til alle aktører, inkludert NGT og Bluecom). Dessuten har jeg litt informasjon fra boka 'Datakommunikasjon' av Hans Wold.

Hvis det bryr dere så går jeg VK1 Elektronikk.

An ADSL circuit connects an ADSL modem on each end of a twisted-pair  

telephone line, creating three information channels  

a high speed downstream channel,  

a medium speed duplex channel,  

depending on the implementation of the ADSL architecture, and a POTS  

(Plain Old Telephone Service) or an ISDN channel.

Slik jeg tolker det der så oppfatter jeg det som om det bare er en medium-speed del av linja som er full duplex, med et ekstra spor som enten er halv duplex eller simplex, noe det ikke står noe om.

Dessuten påstår operatørene til nettleverandørene at de leverer halv duplex, og det er tross alt de som administrerer linjene. Montørene trenger nødvendigvis ikke vite hva det er de monterer, bare de kobler riktig.

Lenke til kommentar

[klippe]

En av luringene tidligere påstod hardnakket at NGT og Telenor ADSL er Full Duplex, og begrunnet det med at man får lav ping når man spiller CS med ADSL. Har du noensinne prøvd å spille CS mens du bruker halvparten av den utgående linja di? Tror ikke det. Alle ADSL-leverandører i Norge som jeg kan komme på leverer ADSL som bruker halv duplex overføring, og man kan da få lav ping med halv duplex. I teorien er det jo bare halv duplex fram til telefonsentralen, og den befinner seg sjeldent mer enn 5-6 kilometer unna abonnenten. Når man da i tillegg tenker på at signaloverføringen gjennom kobbertråd går med ca 1/3 av lysets hastighet (ja, elektriske signaler beveger seg hurtig), så kan man tenke seg frem til at det ikke tar særlig lang tid før signalene har ankommet telefonsentralen. Signalene (de utgående og inngående) går om hverandre (men ikke over hverandre), og det tar kort tid fra man har sendt en pakke ut til man er klar for å motta en ny pakke inngående. Men den tidsdiferransen vil bli høyere, jo mer man presser hastigheten enten på utgående eller inngående delen av linja. Derfor blir det ganske mye høyere ping (latency) om man bruker ca. halvparten eller mer av utgående hastighet på ett eller annet og spiller samtidig, når man bruker ADSL.

Hvis ADSL hadde vært symmetrisk (og med de samme hastighetene som i dag), så ville det ikke vært noe problem ping-messig om man brukte ca. halvparten av ut-delen av linja på noe annet.

[klippe]

P.S. Bare for å presisere: ADSL i Norge er Halv Duplex (fra de leverandørene jeg kommer på)

P.P.S Symmetri og duplex/simplex har ingenting med hverandre å gjøre.

Vel, det var en lengre diskusjon om emnet i en tråd som egentlig handlet om "SHDSL fra NGT". Firstmile uttalte seg i denne tråden og mente at ADSL-linjer er full dupleks uten unntak. Etter hvert kom det mer informasjon for dagen fra bl.a. http://www.dslforum.org om teknikkene som blir brukt. Det er vanligvis "Echo Cancellation" ( som gjerne brukes på SDSL-linjer ) og "Frequency Division Multiplexing" ( FDM, vanlig for ADSL ).

Der det brukes "Echo Cancellation" mulligjør i hvert fall full dupleks kommunikasjon. http://homepage.interaccess.com/~jkristof/xdsl-faq.txt I denne FAQ'en kan man bl.a. lese:

"Echo cancellers do allow full-duplex operation... "

SDSL-linjer som leveres av Catchcom ( sdsl.no ), el. eventuellt videreselges av andre bruker den teknikken.

Mer om dette ( dessverre ikke noe om full dupleks ):

http://www.dslforum.org/aboutdsl/tech_faqs.html

ADSL derimot benytter seg vanligvis av FDM. Men, det finnes også utstyr som bruker "Echo cancellation". I følge den informasjonen jeg har fått brukes det her forskjellige frekvenser for å sende data opp og ned. Om disse frekvensene er i bruk samtidig avgjør om man har en linje som er full- el. halv- dupleks.

http://www.multithread.co.uk/adsl/howitworks.php

I den forrige tråden kom var det noen som postet et interessant innlegg. Personen kom frem til at TCP/IP ACK-pakkene som ble sendt tilbake over en 1024/256 linje i full bruk begge veier, bare utgjorde 2.5KB/s. Det er altså ikke snakk om stor mengde data, og selv om det er litt overhead fra andre protokoller som muligens utgjør ca. 18%, er det jo gjerne kompensert for dette.

SDSL-linjer har mye mindre hastighetsfall når de brukes fullt ut begge veier p.g.a symmetrien. Men det kan ikke utelukkes at hastigheten også holdes oppe av at mange slike linjer også er full dupleks.

Bjørn: jeg synes du er ganske bastant i din påstand at "ADSL i Norge er Halv Dupleks". Riktignok er det en del ting som tyder på at du kan ha rett, men jeg føler meg langt fra overbevist. Veldig fint hvis du kan komme med noen linker og mere bakgrunnsinfo som understøtter den påstanden :)

P.S: Jeg ringte NGT, og de mente at siden hos dem er frekvensene for opp/ned trafikk i bruk samtidig, så kan linja dems defineres som full dupleks.

Zenit: som fortsatt venter på den kunnskapsrike personen med god kjennskap til norske ADSL-leverandører og teknologien som kunne kanskje ha kommet med et innlegg som kan forklare dette en gang for alle.

Lenke til kommentar
Zenit: som fortsatt venter på den kunnskapsrike personen med god kjennskap til norske ADSL-leverandører og teknologien som kunne kanskje ha kommet med et innlegg som kan forklare dette en gang for alle.

Det er bra at ikke alle er like låst i sine meninger .

Venter på det samme som deg .

Du gjør bra research på emnet .

Jeg mener ikke det ene eller det andre .

Vil "bare" finne ut av dette ,derfor leser jeg og prøver og

finne et svar .

Når folk ikke gjør research selv men ringer "gud" i kundeservice

og tror han har svaret .

(Han kan ha blitt ansatt av et vikarbyrå dagen før)

Og tror at NÅ HAR JEG SVARET alle er "idioter", jeg har rett .

Det blir bare latterlig .

Håper det kommer en teknikker som kan svare på dette her..

Informasjonen jeg har skrevet ned har jeg hentet fra undervisningstimene klassen vår har i faget Datakommunikasjon. Læreren vår er telemontør/ingeniør i telematikk, og jobbet tidligere i Telenor Nett (den avdelinga som tilbyr nett til alle aktører, inkludert NGT og Bluecom). Dessuten har jeg litt informasjon fra boka 'Datakommunikasjon' av Hans Wold.

Du "slenger" rundt deg med "fakta".

Når jobbet han der 1år eller 3 år siden

(kanskje det har kommet nytt utstyr nyere modeller)

Jeg sier ikke at det har det "MEN" , og det er det

som er problemet . Du kan ikke gi et klart svar .

OG DU PÅSTÅR AT DU VET . Det iriterer meg .

Få gjerne noe kontaktinfo fra den boka så jeg kan

spore Hans Wold og sende han en mail .

Lenke til kommentar
nå skal det jo sies at vår gode venn MrA| var en av de som hadde feil, ved at han påstod at NGT sitt ADSL-tilbud er Full Duplex, bortsett fra det, så hadde han stort sett rett, men fra nå av kan dere bruke mine innlegg som fasit! Muahaha  

Hilsen Bjørn

Du skriver som en som har vert på "ITTE-Akademiet" .

Ikke for og vere frekk men kan du komme med noen kilder ?

her er min

Les den

http://www.dslforum.org/aboutdsl/adsl_tutorial.html

Jeg har ikke gått på Itte-akademiet :lol::lol:

Lenke til kommentar
Slik jeg tolker det der så oppfatter jeg det som om det bare er en medium-speed del av linja som er full duplex, med et ekstra spor som enten er halv duplex eller simplex, noe det ikke står noe om.

Da har du riktig informasjon, men trekker av en eller annen grunn feil konklusjon. Informasjonen du har tilsier at når man har en NGT Charlie-linje (1024/512), har man en kanal på 512 kbit som bare går inn, og en som går på 512 kbit begge veier på en gang. Hva skulle forskjellen være på det og f.eks. en som bare går på 1024 kbit inn, og en som bare går på 512 kbit ut?

Brukerstøttefolkene som sier det er halv duplex, har sansynligvis bare tatt en spansk en på et spørsmål de egentlig ikke har forstått.

Kan du ikke bare gi deg nå, så vi blir ferdige?

Lenke til kommentar

Har ikke lest alle postene i tråden, men må bare få sagt et par ting.

Telenor har Full Duplex (ifølge dem selv) Jeg vet ikke. Telenor holder jeg meg unna uansett. :)

NGT har Half Duplex (ifølge dem selv) Dette fikk jeg også bekreftet ved å gå inn å se på innstillingene i routern (Netopia (æsj))

Full/Half Duplex har "ingenting" med ADSL/SDSL og gjøre.

Nå har jeg SHDSL og Full Duplex og er fornøyd med det.

Lenke til kommentar
NGT har Half Duplex (ifølge dem selv) Dette fikk jeg også bekreftet ved å gå inn å se på innstillingene i routern (Netopia (æsj))

Vel, det er nemlig forskjellig informasjon ute og går. I følge den teknikeren jeg snakket med har de nemlig full dupleks. Her må det påpekes at personen jeg snakket med i 1.-linje supporten først prøvde å si at de hadde halv dupleks, men så ble jeg satt over til en tekniker som selvsagt mente det motsatte. Hva som stemmer blir dermed helt umulig å si :/

Og jeg har Netopia-modem ( 4542) selv, og hvis du ser nøye etter i konfigurasjonen "Quick-View"-menyen, da vil du fort legge merke til at "Full/Halv"-dupleks indikatoren der står i forbindelse med ethernet-interfacet. Det kan du se på bildet jeg har lagt ut.

Lenke til kommentar

Mulig det er riktig, men jeg har 100Mbit's nettverkskort som kjører på Full Duplex.

I min tidligere Netopia ADSL-router sto det 100Mbps Half Duplex... :smile: Men det er kanskje slik at kommunikasjonen mellom NIC og router som er tvunget Half Duplex :roll: Skjønner ikke helt hva det skulle være godt for i tilfelle... hehe

Lenke til kommentar
Telenor har FULL DUPLEX ja, uansett hvor hardt visse vil vri og vende på det. Hvis Nextgentel har halv-duplex kommer jeg ALDRI til å kjøpe noe av de. :roll:

spiller vel ingen rolle når det funker bedre en telenor, både i tester med down og upload ?

rein og skjær flisespikking :)

Lenke til kommentar
Mulig det er riktig, men jeg har 100Mbit's nettverkskort som kjører på Full Duplex.

I min tidligere Netopia ADSL-router sto det 100Mbps Half Duplex... :smile: Men det er kanskje slik at kommunikasjonen mellom NIC og router som er tvunget Half Duplex :roll: Skjønner ikke helt hva det skulle være godt for i tilfelle... hehe

Mitt nettverkskort kjørte på 100Mbit full dupleks den korte perioden jeg hadde ruteren direkte tilkoblet til kortet, men i ruterens konfigurasjon stod det half duplex. Det ble fikset med litt nyere firmware :) Bare en liten kuriositet, som du selv sier har det ikke noe å si.

Lenke til kommentar

Livlig det her!

Det ser ut som at det endelig er enighet om forskjellen mellom adsl/sdsl og halv/full-duplex.

Men så var spørsmålet om x-dsl (spesielt adsl?) kjører på halv eller full duplex Norge.

Jeg har ikke noe fasit-svar - men jeg kan nevne det at jeg har hatt adsl fra både Telenor og Tele2. Jeg har adsl-modemet plugget rett inn i en flott 10/100mbit switch.

Da jeg hadde telenor viste den "10mbit halvduplex".

Nå som jeg har tele2 viser den "100mbit fullduplex".

Men: jeg har fremdeles det gamle telenor modemet liggende. Dersom jeg plugger i det kan jeg fremdeles bruke adsl-linja uten problemer - et modem er et modem. Da viser switchen 10mbit halv duplex.

Mao, modemene har forskjellige ut-hastigheter og duplexer uavhengig av linja. Dersom man skal "bevise" hva slags linje man har ved å sjekke modemet mot nettverkskort/switch beviser man bare hva modemet leverer ut til LANet. Dersom man sjekker hva det står om linja i softwaren i modemet vil den informasjonen antageligvis være riktig.

En annen ting man kan anta er at en internett-leverandør ikke leverer dårligere utstyr til kundene sine enn det linja kan levere. Mao telenor har antageligvis halv duplex på sin linje.

Takk for meg!

Edit: mmm litt usikker hvorvidt software lyver eller ei..

Lenke til kommentar
Telenor har FULL DUPLEX ja, uansett hvor hardt visse vil vri og vende på det. Hvis Nextgentel har halv-duplex kommer jeg ALDRI til å kjøpe noe av de. :roll:

De forskjellige erfaringene her på forumet, tilsier at om man laster ned og opp samtidig fra en ADSL leverandør så påvirker up og download hverandre (tregere download hvis du uploader samtidig). Det viser seg også at dette er ett større problem hos Telenor brukere enn NGT brukere. Har selv NGT, og da jeg hadde 640/386 linje merket jeg ikke noe særlig til dette fenometet. Jeg kunne kjøre upload i full hastighet uten at det gikk ut over download hastigheten mer enn 2-3 k/s når også download gikk for fullt. Telenor brukere har klaget over betydelig større forskjell enn både jeg og andre NGT brukere her inne har opplevd. Mulig dette kan være delvis på grunn av den elendige upload hastigheten som Telenor brukerne får.

Uansett så virker det rart om Telenor skal ha full duplex og NGT halv duplex når NGT's tjeneste faktisk lider mindre under dette fenomenet enn Telenors tjeneste.

Lenke til kommentar

Nå kommer du innpå et annet problem Afseth. Hvis du har en fyr i DC som tar hele uploaden din så må du regne med at det tar litt på download hastigheten. Det er fordi alltid etter at Pcen din har mottat en pakke så må den sende en "kvitering" på at den har motatt pakken å neste kan sendes. Når du har fri linje kan svaret sendes relativt fort. Har du en belastet linje må pakken stå i kø, og responstiden blir derfor større. Noe som resulterer i mindre download hastighet for deg som må vente på neste pakke fra den du laster ned i fra.

Dette har ikke så mye med duplex mode å gjøre.

Lenke til kommentar
Nå kommer du innpå et annet problem Afseth. Hvis du har en fyr i DC som tar hele uploaden din så må du regne med at det tar litt på download hastigheten. Det er fordi alltid etter at Pcen din har mottat en pakke så må den sende en "kvitering" på at den har motatt pakken å neste kan sendes. Når du har fri linje kan svaret sendes relativt fort. Har du en belastet linje må pakken stå i kø, og responstiden blir derfor større. Noe som resulterer i mindre download hastighet for deg som må vente på neste pakke fra den du laster ned i fra.

Dette har ikke så mye med duplex mode å gjøre.

Det er greit. Er klar over dette problemet. Det jeg prøver å uttrykke er at jeg ikke kan forstå at NGT har halv duplex og Telenor full duplex når dette "duplex-problemet" (for å kalle det det :) ) er større hos Telenor enn NGT (evt. helt fraværende hos NGT). Hva som er full og halv duplex og alt det der vil jeg ikke kaste meg inn på, da jeg ikke har kunnskap nok om det. Vil bare si at det virker som NGT's tjeneste er overlegen Telenors tjeneste i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...