Gå til innhold

2 disker som 1, hvordan?

Xantix

Anbefalte innlegg

Har to disker på 200gb hver som jeg gjerne skulle fått opp som en disk på 400gb. Har lest noe om dynamisk disk storage i windows xp men lurte på om det finnes en annen måte å gjøre det på, evt hvilket program. Gjerne også erfaringer med dette. Det er meningen å bruke denne ene gigantiske "partisjonen" som ren lagring av ting som det allerede er backup av så det er ikke kritisk data. Kanskje jeg heller ønsker å merge en 300gb + 2x 200gb men som sagt aldri gjort det før og ingen erfaringer med det.

X.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har to disker på 200gb hver som jeg gjerne skulle fått opp som en disk på 400gb. Har lest noe om dynamisk disk storage i windows xp men lurte på om det finnes en annen måte å gjøre det på, evt hvilket program. Gjerne også erfaringer med dette. Det er meningen å bruke denne ene gigantiske "partisjonen" som ren lagring av ting som det allerede er backup av så det er ikke kritisk data. Kanskje jeg heller ønsker å merge en 300gb + 2x 200gb men som sagt aldri gjort det før og ingen erfaringer med det.

X.

Du kan aktivere software "RAID 0" hvis du har XP pro. Da blir 2x200gb som én stor disk, data stripes på begge to. Vær obs på at dersom én av diskene ryker mister du innholdet på begge. 300gb+2x200gb tror jeg funker dårlig.

Lenke til kommentar

Det er i Bios du setter opp raid ikke i Xp.. Men skal du ha dynamiske disker så gjøres dette i Xp .. Høyre klikk på my computer velg så Manage > så finner du Disk managment og går inn der, der kan du gjøre det meste med diskene.... NB. Diskene bør være tomme for data når dette gjøres da alt data forsvinner....

Lenke til kommentar

Hvordan er ytelsen på løsning med dynamiske disker vs raid 0? Begge vil oppføre seg om en fysisk disk men raid 0 vil vel knuse dynamisk disk løsning hva hastighet anngår? Dog så tror jeg at jeg prøver meg på dynamisk disk i første omgang da det virker som enklest og jeg har to nye 200gb disker som fortsatt ikke er formatert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...