Gå til innhold

Rome Total War - Hva synes du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hehe, skjønner godt at du spør. Jeg var litt rask.

 

Grafikken er flott, bortsett fra noen bugs som man kan forvente i en demo (som når man følger soldatene i bevegelse).

 

For det første synes jeg spillet var uoversiktelig, og fikk et inntrykk av at tilfeldighetene gjør at man vinner. Første gang jeg prøvde en kamp ga jeg et par ordre til bueskyttere og elefanter. Så ringte telefonen. Da jeg satte meg ned igjen stod det victory på skjermen. Men dette var liksom ikke min sjanger. Selv liker jeg strategispill som C&C Generals, Civilization, Railroad Tycon (fra fortiden). Jeg mimres også klassikere som north and south, etc. Dette spillet her blir for overfladisk, hvor det kanskje for noen er underholdende å se på selve kampene, noe i hvert fall jeg blir fort lei. Selv ble jeg ikke så mektig imponert av grafikken, og det skyldes vel noe at jeg også er lei disse strategispillene hvor man scroller seg ned på et detaljnivå som gjør et verdig strategispill til skamme. På RTW fikk jeg aldri følelsen av en slik oversikt. Jeg kjørte med beste skjermoppløsning, og kunne vel knapt skille hva som var spydkastere og hva som var bueskyttere, om jeg ikke prøver meg fram på snarveiene nederst på siden, og de kan fort bli mange.

 

Men for all del: Noen liker den slags grafikkstunt til strategispill, og all respekt for det :yes:

Lenke til kommentar

Skjønner faktisk godt hva du mener når du skriver at det er vanskelig å se forskjell på noen av folka. Spesielt midt i ett slag. Jeg bruker stort sett knappene nede på skjermen, pluss at jeg grupperer dem slik at jeg kan bruke 1, 2, 3 osv. Gjør det litt enklere.

 

Jeg skjønner også poenget ditt når du ikke liker strategispill der en kan zoome ned til slagmarka. Jeg personlig begynner å bli lei strategi ala Civ. Blir så "monotomt" for å si det sånn. Det som trakk meg mot Rome, er akkurat det at det er noe nytt i en sjanger som er vanskelig å komme opp med nye ting. Dessuten så trenger en ikke se alle slagene, kan bare velge å skippe den og la maskinen styre alt :-)

Da blir det jo nesten som Civ, konsentrere deg om by bygging, flytting av hærer og slike ting :thumbup:

 

Men selvfølgelig, hver sin smak. Skal like å se det spillet absolutt alle liker :-)

 

"Et Tu Brute" (eller noe sånn)

Lenke til kommentar

JEg går utifra at det var fir demoen (sikkert samme specsene som valige) siden hardiskplassen bare er på 300 mb.

Mulig det, men jeg tror ikke man trenger å legge hele spillet på harddisk vis man har liten plass. Det er jo mange spill som er slik, men da må man bytte cd'er + at det går treigere å "loade"...

 

Uansett synes jeg spillet virker veldig lovende. Har bare spilt 3-4 timer som litt testing + toturial. Lagelig at man slipper å gå til "battlefield" vis man ikke gidder eller er sikker på seier

Lenke til kommentar
Men dette var liksom ikke min sjanger. Selv liker jeg strategispill som C&C Generals, Civilization, Railroad Tycon (fra fortiden).

Hvis du kun har spilt demoen så har du jo bare spilt selve slag-delen. Det virkelige spillet er først og fremst strategi-delen. Liker du Civ så burde R:TW tiltale deg.

post-189-1096986831_thumb.jpg

Endret av oblivian
Lenke til kommentar

Fikk endelig spellet idag! Jeg har lest at de fleste mener at slagene går for fort... Ihvertfall etter at de prøvde demoen. Men det er mye treigere i selve spellet... men fortsatt raskere en MTW. Er hittils veldig fornøyd.

 

 

Prøvde RTW-demoen etter å ha lest omtalen. Jeg kjøper den i hvert fall ikke. Det var kjedelig - selv om jeg digger strategispill

 

1. Demoen var bare et slag, og hvis du spelte på easy så er det ikke rart at du vant, etter at de du speller mot får mindre moral en deg... altså de stikker av fortere.

 

2. Mesteparten av spellet foregår på campaign kartet, hvis du liker civilization så burde du like detta også.

 

3. Warcraft eller generals kan ikke samenligens med Rome, de er på en måte helt forskjellige sjangere.

 

4. Demoen var for det meste ment som en test, de mekka på en god del etter at de som prøvde maste om mye rart.

 

Men uansett, jeg synes spellet ruler sålangt... Og det blir nok bare bedre med et par patcher.

Lenke til kommentar
er det en slags Castle, town editor eller noe sånt da? Det hadde jo vært fint hvis det var det. Kanskje er det en landscape editor og eller er det bare mulig å bruke verdenskartet. Og hva er begrensningen på hver unit(samling av samme type krigere.
:hmm:

(Hadde vært fint å få svar ;) )

For det første synes jeg spillet var uoversiktelig, og fikk et inntrykk av at tilfeldighetene gjør at man vinner.

Som før sagt er dette en demo, her vi bare får en kjennskap til en liten del av spillet. Det er så mye mer!! :D Dessuten vil alltid spillet starte med Medium difficulty.

Du kan velge blant easy, medium, hard og very hard difficulty. Dessuten er dette en ganske lett demo(syns jeg). I hvertfall så lenge du bruker ellifantene dine effektivt. (jeg liker derimot å prøve uten) Det jeg også har oppdaget i demoen er at man kan velge mellom tre kamera-vinkliner. Vi har Total-War kameraet, som er standard-kameraet så har vi også et General kamera og et Real time strategy kamera(rts).

I tillegg var dette bare slagdelen av spillet som vi fikk et lite innblikk i, det finnes og en strategidel der du sitter i forhandlinger, rekrutterer soldater, flytter på hærene dine osv.

mvh. meg

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar

Angående town/castle/landscape editor så tviler på at det er noe sånt med her, ikke som jeg har fått med meg ihvertfall... Muligens det kommer en landskaps editor eller noe sånt senere en gang.. Hadde isåfall vært kult :-)

Du kan se på byen hvordan den er blitt, men ikke endre den. Den bygger seg opp selv uten at du får gjort så veldig mye med den. Men den bygger seg logisk opp for å si det sånn. Ikke bare hus og byggninger som er kastet utover. Det er veier, små hus og store hus.

 

I mitt spill er jeg nå på full frem marsj mot gallerne. Hadde årets seier her i går, da en av troppene mine ble angrepet av en haug med gallere. Jeg hadde bara 200 mann, og de hadde 390. Burde egentlig vært lett match for gallerne. Men, de hadde nesten kun lett kavaleri. Jeg hadde 3 spyd tropper, og 1 wardogs.. Spydtroppene mine brøyta jo ned omtrent alt av hester som kom mot meg. Bikkjene mine fikk jeg sendt rundt kavaleriet hans og rett til bueskytterne som sto bak. Lett match.

Ca halveis, hadde jeg mista 60 mann, og han hadde mista 200. Han angrep både foran og fra siden med de siste styrkene sine. Flanken fikk gjennomgå litt, men fikk tilslutt kontroll over situasjonen der også. Det endte med seier til meg, jeg satt igjen med 78 folk/bikkjer. Han hadde 54 igjen som stakk av.

 

Dette spillet rocker....

Lenke til kommentar

Jeg satt senest i går og laget min egen personlige såpe-action-familietragedie.

(Spiller Julii)

 

Til å begynne med red Amulius gjennom det trange passet vest i alpene med det målet å knuse den galliske bosetningen som bevoktet dette på sør siden og dermed gi romerne et fotfeste i frankrike. Sammen med sine to søskenbarn og eg enorm hær av hastatier, lett kavaleri og veletier når de broen som leder til denne lille festningen helt nede ved kysten.

Her møtes de av en langt større styrke enn de ventet seg og må forsvare broen mot vel 1600 ville barbarer.

 

Bølge etter bølge løper skrikende over broen og møter hastatienes skjold og blir spiddet på veien av romerske spyd, likevel fortsetter de å presse på og etter gjentatte angrep er det ikke flere spyd igjen og forskyningen av ferske hastatier begynner å tømmes (roterte på posisjonene, da en gruppe ble sliten og antallet sank). I et siste angrep rir den galliske generalen fram med sine krigere på kjempemessige krigshester i et forsøk på å bryte linjen. Hastatier flyr over kanten av broen og slenges i hytt og gevær. Amulius innser at det ikke er tid til å sende inn lett kavaleriet som beskytter flankene og han rir selv rett inn i den galliske generalens angrep for å prøve å stanse det. Med sekunders mellomrom dør de to tapre generalene, og hastatier utnytter tiden de får under dette lille pusterommet til å slå tilbake. Gallerne får panikk og kaster seg i elven i et siste fluktforsøk, de som krysser broen blir raskt plukket opp av kavaleriet til den avdøde Amulius.

Romerne tar bosetningen, mens gallerne i vest mottar nyheten om det tragiske tapet. Samtidig får Secundus beskjed om farens død.

 

Sammen med en hær av principer, hastati og lett kavaleri rir han ut fra julii's hovedstad og mot vest, han sverger å hevne farens død og ikke hvile før gallerne bøyer seg for ham. I slag etter slag faller de galliske krigsherrene for Secundus makt, og etter vel 20 år er frankrike under romersk kontroll. Men ennå er ikke gallerne borte og av en eller annen grunn ruster spanjolene til krig. Secundus samler alle tropper som er ikke trengs for å bevare freden i frankrike og rir mot passet som leder sør, inn i spania.

 

Fra fronten kommer det stadig nyheter om små slag mellom romerne og fienden, gjerne 200-300 mann på hver side. Men en av disse skiller seg ut. Fortet som vokter grensen ble nemlig utsatt for et gallisk angrep. Med ild i blikket knuser Secundus det juvelbesatte vinglasset hentet fra scipii's herjingstokter i Carthago, og erklærer at de fordømte hundene som skjuler gallerne vil lide en forferdelig skjebne, deres byer skal brennes!

Han rir gjennom passet og tar med seg hele hæren samlet utenfor, selv om senatet vil ha fred med spanjolene bryr dette Secundus en viss plass. Han vil hevne sin far som falt i krigen.

 

Slag etter slag slår romerne seg vei gjennom nord-spania, ingen spansk hær har soldater eller utstyr til å holde de tilbake. Secundus rir rett mot Cordoba, mens de to andre hærene som ble med ham inn i spania deler seg og herjer seg vei langs øst og nord kystene. Blant annet utrydder Secundus nevø den siste galliske bosetningen langt oppe i nord-spania på en særdeles blodtørstig måte. Når Secundus endelig inntar Cordoba, etter en lang beleiring, er allerede resten av Spania under romersk kontroll. Spanjolenes eneste fotfeste er to provinser i nord-afrika, og både scipii og julii er troende til å knuse disse når som helst. Samme år som Cordoba blir inntatt dør lederen for julii og Secundus blir den nye. Dette får han imedlertid ikke nyte godt av lenge da han dør 5 år senere, som en gammel mann.

*ctrl + s, esc og quit*

 

Vil Secundus to sønner kunne fullføre farens hevn? Det vil bare tiden vise

 

Gidder ikke å korrekturlese alt dette ;)

Lenke til kommentar
Spillet virker mer eller mindre fantastisk.

 

Hva var kravene for og kjøre alt på high?

 

Eh... sabla mye! Har selv en XP 3000 med radeon 9600 og 1000ram.

Klarer såvidt alt på medium( men så speller jeg med huge unit sizes og da).

Men jeg vet ikke hvor mye bedre den 9800 saken er i forhold tell min, men den skal verra sabla mye bedre om det får detta spellet tell å gå glatt med alt på high.

 

Har merka at sånne brann-piler får det tell å lægge no EXTREMT!

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte dt dagen dt kom ut og har sikkert gamet 30 timer av 80 timer dt er bare dritt fett . Ett knall kjøp ( ja jeg betalte for dt selv om jeg kunne lastet crack på bylan men angrer ikke, jeg støtter lett de som har utviklet dette mesterverket )

Lenke til kommentar
Spillet virker mer eller mindre fantastisk.

 

Hva var kravene for og kjøre alt på high?

 

Eh... sabla mye! Har selv en XP 3000 med radeon 9600 og 1000ram.

Klarer såvidt alt på medium( men så speller jeg med huge unit sizes og da).

Men jeg vet ikke hvor mye bedre den 9800 saken er i forhold tell min, men den skal verra sabla mye bedre om det får detta spellet tell å gå glatt med alt på high.

 

Har merka at sånne brann-piler får det tell å lægge no EXTREMT!

jeg kjører heller huge unit size enn pen grafikk , halve poenge er å se 10000 legionærer hogge løs på ett par tusen germanere

Lenke til kommentar
Spillet virker mer eller mindre fantastisk.

 

Hva var kravene for og kjøre alt på high?

 

Eh... sabla mye! Har selv en XP 3000 med radeon 9600 og 1000ram.

Klarer såvidt alt på medium( men så speller jeg med huge unit sizes og da).

Men jeg vet ikke hvor mye bedre den 9800 saken er i forhold tell min, men den skal verra sabla mye bedre om det får detta spellet tell å gå glatt med alt på high.

 

Har merka at sånne brann-piler får det tell å lægge no EXTREMT!

jeg kjører heller huge unit size enn pen grafikk , halve poenge er å se 10000 legionærer hogge løs på ett par tusen germanere

jeg har og merket brann pilenes lagg men så er dt utrolig pent og se ( vist dt er små slag og du får flyt i dt )

Lenke til kommentar

Årets klart beste spill til nå :love: RTW

 

Men, jeg var litt skuffet over spillet de første minuttene. Men da turtorialen var ferdig, fortsatte jeg på turtorial kampanjen i 8 timer, viste ikke at det ikke gikk å lagre :blush:

 

Var i likhet med Rise Of Nation litt skuffet i starten, men når man får satt seg inn i RTW, er dette noe av det mest underholdende som er å oppdrive pr dags dato. Bland sammen det beste fra Civilization, Age of Wonders og Medieval Total War og du har Rome: Total War.

 

Spillet har dog noen små mangler, jeg savner sjøslag som fungerer på samme måte som bakkeslagene.

Og jeg synes det er meget merkelig at man ikke kunne lage en multiplayer turbasert campaign mode, som fungerte på samme måte som i Heroes 3 og AOW. Det hadde vært konge :dribble:

Endret av zaico
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...