Gå til innhold

Dårlig RAID-0 performance

Pango

Anbefalte innlegg

Høres 45-48 MB/sec i lesing fra dette RAIDet bra ut?

Systemet er: Promise FASTTRAK 100 TX2 IDE RAID-controller i RAID-0 med fire 80 GB Western Digital 7200 RPM 8 MB cache disker, stripe block-size er 1024 kB (resten av systemet er mer enn raskt nok til å følge med, XP3000, ++.).

Jeg får nemlig omtrent samme performance (faktisk mer, nesten 50 MB/sec) fra én enkelt 200 GB Western Digital 7200 RPM, 8 MB cache HDD, og da bruker jeg den integrerte IDE host adapteren til mainboardet, ikke RAID-kontrolleren. Programmet til testing jeg brukte er "hdparm", jeg har også prøvd "SiSoft Sandra" med omtrent samme resultater. Jeg har også prøvd forskjellige stripe block-sizes men det ser ikke ut til å ha noe å si for de to testene jeg prøvde.

Jeg har ikke prøvd 200 GB disken alene på Promise kontrolleren men det må jo være noe gale her, et RAID-0 med fire disker skal nå være bedre enn én disk, særlig når den ene disken er akkurat like bra på papiret (utenom i størrelse da) som en av diskene i RAIDet? Alle diskene i RAIDet er helt identiske.

Er det noen andre som kjører RAID her som gidder å poste hva dere får på diverse tester med deres systemer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Du kan lese her hva eksperter mener om RAID-0 på moderne disker!

Les også noen av kommentarene/innleggene unna artiklen (dem fra artikkelforfatteren Rune).

Et citat fra artiklen:

"If you haven't gotten the hint by now, we'll spell it out for you: there is no place, and no need for a RAID-0 array on a desktop computer".

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Hei!

Du må sette ned stripe size til 16 -64kb for å få høyere tall i benchmark.

Liten stripe bra til små filer.

Stor stripe slik du har, bra til store filer f.eks videoredigering.

Jeg har faktisk prøvd med 64 kB, får omtrent samme resultater.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...