Gå til innhold

Viftestøy! 26 - 32 db?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på om det er stor forskjeld på vifte støyen 26 eller 32db? Og luftflyten på 26db'n er 58cm/3 og 32db'n har en luftflyt på 69cm/3. Hva ville dere valgt?

Jeg skal kjøle ned og overklokke CPU og Skjermkort litt, samt jeg skal kjøle ned holvedkort, harddisk, lydkort osv.. Jeg vil gjerne ha tips om hvor det er smart å sette viftene! Thnx :wink:

Jeg skal bestille 3 kabinettvifter! Eller holder det med 2?

Mvh.

Simen Bakke

Prosjekt: Modde TaiSol CGK760 Ribbe -> 80mm vifte ***woah***

[ Denne Melding var redigert av: hasuwest på 2002-05-14 07:51 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja.. husk det. hadde db-skalaen vært lineær hadde 32dB vært 22% høyere enn 26dB, men den er logaritmisk, så det er mye mer. husker ikke helt, men det er godt mulig det høres ut som den er dobbelt så bråkete..

Lenke til kommentar

En økning på 10dB (jeg antar at alle dB-tall er oppgitt SPL) vil oppleves som en dobling av lydstyrken for viftens rimelig høye frekvens (mens for dypbass holder det med 5dB). Så, ca halvannen gang så høyt.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet er det jo også greit å huske at større vifte lydmessig blir bedre siden den kan pumpe mer luft med mindre rotasjon. Hvis jeg var deg ville jeg kjøpt Enermax sin justerbare 80mm vifte og modda den på kjøleribba.

Jeg kjører en Taisol ribbe, med enermax vifta, og et Enermax Wisper PSU, og bruker ikke en eneste kabinettvifte. Det fungerer utmerket, og Harddisken er den delen som bråker mest. PSU vifte 2400RPM og CPU vifte 1850RPM.

Lenke til kommentar

Slik er det:

For hver gang desibelverdien øker med 10, blir lyden 10 ganger sterkere.

eksempel, en rockekonsert ligger på ca. 120 dB. vanlig samtale er på rundt 50. de 70 dB'ene vi snakker om her, er en økning på 10^7 i lydstyrke. 32 til 26 er lite. 32 til 20 er ok.. mener mine sarte ører :roll:

Lenke til kommentar

26 db er i overkant av hva jeg ville hatt i min maksin. Har en 120mm vifte som bråker 24-25 og det er akkurat stille nok til at pc-en oppfattes som stille.

Kanskje du kan kjøpe flere stillegående vifter i stedet for 2 store?

Husk det er ikke slik at 20db+20db=40db.

Jeg har 2 19db vifter og en på 25 og eneste jeg hører er den på 25db.

Microplex har papst vifter på tilbud for tiden. Ellers hadde multicom en billig papst kabinett vifte på lager.

De justerbare viftene ("gullgitter og rosa plast") bråker mye på full guffe.

Lenke til kommentar

Socratex, 10 dB = 10 ganger høyere lyd er sånn ca, ja. Men den egentlige verdien er 3 dB = dobling. Så 10 dB skulle bli 2^3.33333, hva nå enn det blir. Finner ikke kalkulatoren min, og er for lenge siden jeg har hatt matte til at jeg klarer det med Bill Gates' versjon :wink:

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke slå opp før man uttaler seg?

B.4.2.1.2 Måleenheter for støy

Støy kan beskrives objektivt som et fysisk fenomen, som hørbare trykkbølger i lufta. Raskt vekslende atmosfæriske lufttrykksendringer (små lavtrykk og høytrykk) kan gi hørselsinntrykk såfremt skiftingene skjer oftere enn 20 ganger i sekundet. Lufttrykksendringene må i tillegg være større enn 0,000 000 000 2 atm eller 20 µPa (mikropascal). Ubehagsgrensen for hørselen nås ved lufttrykksendringer på 0,002 atm eller 200 Pa. Høyeste antall skiftinger som kan høres av en normalt hørende er ca. 20 000 pr sekund. Antall lufttrykksskiftinger eller svingninger i sekundet bestemmer tonehøyden eller frekvensen og måles i Hertz (forkortet Hz). Det viktigste talefrekvensområdet er fra ca. 500 til 4 000 Hz. I dette området har hørselen også sin beste følsomhet.

Størrelsen av lufttrykksendringene beskriver lydstyrken eller lydtrykket. Fordi hørselen har så stor spennvidde, med forholdet 1:10 millioner mellom "høreterskel" og ubehagelig lyd, er det upraktisk å bruke atmosfæretrykket som direkte mål på lydstyrke. I stedet benyttes en relativ, logaritmisk skala, slik at styrken på hørbar lyd blir et tall mellom 0 og 140. Lydstyrken sammenlignes med et referanselydtrykk som tilsvarer høreterskelen. Tyve multiplisert med logaritmen av dette forhold kalles lydtrykknivå, L, og benevnes desibel (forkortet dB)1.

Når desibel-skalaen er logaritmisk kan man ikke bruke vanlige regneregler for summasjon av lydtrykknivåer. To like støykilder, hver med lydtrykknivå lik L dB, vil samlet gi L+3 dB. Ti like kilder vil gi L+10 dB, 100 like kilder L+20 dB, 1000 like kilder L+30 dB osv. Hvis forskjellen mellom 2 støykilder er 10 dB, f.eks. 70 og 80 dB, vil disse kildene til sammen gi 80.4 dB. I praksis innebærer dette at med mer enn 10 dB forskjell mellom 2 støykilder vil støynivået i all hovedsak være bestemt av den sterkeste kilden.

B.4.2.1.3 dBA-skalaen

Hørselen er ikke like følsom på alle frekvenser. Den er best i talefrekvensområdet, dårligere for bass- og diskantlyder. Dette innebærer at når man ønsker å måle støy som er sammensatt av mange frekvenser bør man bruke et "hørselsfilter" i støymåleren. Et slikt filter som etterlikner hørselens følsomhet for mellomsterke lyder, kalles A-veiefilteret. De fleste støymålinger, grenseverdier, lovregler mm forutsetter bruk av dette filteret. Lydtrykknivåer målt med A-veiefilteret betegnes lydnivåer og benevnes dBA. I daglig tale brukes betegnelsen støynivå i stedet for lydnivå. Dette er egentlig ikke korrekt fordi ingen "støymålere" har innebygde følelser for vellyd og støy. Fordi A-veiefilteret er lite følsomt for dype basslyder, har man i de senere årene begynt å bruke C-filteret som ikke filtrerer bort så mye av de dype tonene.

Den subjektive oppfatningen av lydstyrke, hørestyrke, vil vanligvis fordobles hvis lydtrykknivået øker med ca. 10 dB. Denne regel gjelder imidlertid ikke hvis lyden forandrer karakter. Det er nemlig ikke alltid så at lyd med større lydtrykknivå høres sterkere ut og er mer plagsom. Menneskets oppfattelse av lyd avhenger også blant annet av lydens tidsvariasjon, innhold av rene toner, skarphet, impulspreg, osv. Dette er egenskaper som en enkel A-veiing ikke tar hensyn til. I fremtiden vil man antagelig få en gradvis overgang til målestørrelser for hørestyrke og sjenanse, som i enda større grad er basert på hvordan hørselen fungerer, og som bedre tilsvarer hørestyrke og sjenanse.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-14 12:34, Paddington skrev:

[.....]

Den subjektive oppfatningen av lydstyrke, hørestyrke, vil vanligvis fordobles hvis lydtrykknivået øker med ca. 10 dB.

[.....]

Bra Paddington!

(Hva var det jeg sa....)

Lenke til kommentar

Når gjorde lyd noen skade på noen? (Ok nå snakker vi pc lyd, ikke KISS konsert med 5 jallaimshi store høyttalere ved øret!) Jeg holder på å mekke sammen noe inni heita med vifter bare for å få lyd, men det er smak og behag. Innstaller en av/på knapp på viftene! Da kan du slå dem av hvis du skal surfe på nettet og slå dem på hvis du skal spille CS eller Q3....

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-14 12:23, Insanity skrev:

Socratex, 10 dB = 10 ganger høyere lyd er sånn ca, ja. Men den egentlige verdien er 3 dB = dobling. Så 10 dB skulle bli 2^3.33333, hva nå enn det blir. Finner ikke kalkulatoren min, og er for lenge siden jeg har hatt matte til at jeg klarer det med Bill Gates' versjon :wink:

Nå har ikke jeg satt meg inn i åssen lyd måles, men hvis det er en vanlige logaritmisk skala, burde det ikke da være 2.71(935)db per dobling (om jeg ikke husker feil verdi da, e desibel om du vil). Jeg blir litt forvirra av det her :sad:.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-14 14:00, ATWindsor skrev:

Nå har ikke jeg satt meg inn i åssen lyd måles, men hvis det er en vanlige logaritmisk skala, burde det ikke da være 2.71(935)db per dobling (om jeg ikke husker feil verdi da, e desibel om du vil). Jeg blir litt forvirra av det her :sad:.

Du tenker på den naturlige logaritmen (ln), jeg tror desibelskalan benytter en 10'er logaritme (log).

Dere må gjerne arrestere meg her....

Lenke til kommentar

Hehe.. Det er imponerende hva noen av dere kan :smile:. Jeg har bestillt 4 Papst 80x80mm 69cm/3 32db.. Jeg skal bruke en på TaiSol'n, selle en og 2 i kabinettet! Skal nok få over døvet den desibell'n med Creative Inspire 5.1 5300! Men jeg tror dette blir bra jeg.. Men det blir vanskligt å vende seg til når man har en så silent maskin fra før som jeg.. Kan nesten ikke høre noe av den (bare noe sus) eneste jeg hører er omtrent Harddisken som skrapper litt i plata.. (scratche :wink:)

Mvh.

Simen Bakke

Prosjekt: Modde TaiSol CGK760 Ribbe -> 80mm vifte ***woah***

[ Denne Melding var redigert av: hasuwest på 2002-05-14 14:36 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-14 14:00, ATWindsor skrev:

Nå har ikke jeg satt meg inn i åssen lyd måles,

Quote:

Kanskje en fordel å gjøre først?

:wink:

men hvis det er en vanlige logaritmisk skala, burde det ikke da være 2.71(935)db per dobling (om jeg ikke husker feil verdi da, e desibel om du vil). Jeg blir litt forvirra av det her :sad:.

Den *vanlige* logaritmiske skalaen er log(10). Du tenker på den naturlige logaritmen log(e) eller ln, den med Eulers konstant/tall/whatever.

Lenke til kommentar

Quote:

Den *vanlige* logaritmiske skalaen er log(10). Du tenker på den naturlige logaritmen log(e) eller ln, den med Eulers konstant/tall/whatever.

Hehe, vil nå kalle den naturlige logaritmen for den vanlige jeg da, hvis du sier "ta logaritmen til ditt og datt" til en matematiker, uten videre spesifikasjon vil han nok ikke bruke 10-er logaritmer, men du har helt sikkert rett i at de bruker tier-logaritmer på desibel.

AtW

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-14 09:58, LarsC skrev:

En økning på 10dB (jeg antar at alle dB-tall er oppgitt SPL) vil oppleves som en dobling av lydstyrken for viftens rimelig høye frekvens (mens for dypbass holder det med 5dB). Så, ca halvannen gang så høyt.

Dette er det riktige utsagnt angående SPL. For å doble lydtrykket så må hele det hørbare frekvensspekteret øke 3dB. Men når det gjelder viftestøy så må det opp med en 8-10dB for at vi skal oppfatte det som dobbelt så høyt, fordi det inneholder kun høyfrekvente lyder.

Pluss at det ender opp i ett kabinett.

Skal man være pirkete så er det egentlig "phon" vi bør snakke om.

[ Denne Melding var redigert av: Vegard20 på 2002-05-14 19:11 ]

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

jaja.. er ikke dette en tråd som hører til under støydemping?

Det er enda en faktor som bør tas med.. lave frekvenser forplanter seg bedre, mens høye forplanter seg dårlig.. man kan lettere stoppe høye frekvenser med noe støydempende, eller bare kabintettet.. (teorien er som sub under soffan, synlige satelitter..)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-23 13:45, kjerts skrev:

jaja.. er ikke dette en tråd som hører til under
?

Du har ikke lest tråden godt nok. hasuwest spør om støyforskjellen på 26dB og 32dB. Han skal ikke støydempe noe som helst.

Quote:

Det er enda en faktor som bør tas med.. lave frekvenser forplanter seg bedre, mens høye forplanter seg dårlig.. man kan lettere stoppe høye frekvenser med noe støydempende, eller bare kabintettet.. (teorien er som sub under soffan, synlige satelitter..)

Vifter av den størrelsen har ingen lavfrekvenskomponent av interesse, så faktoren er fullstendig unødvendig. Grunnen til at man kan ha en sub nesten hvor som helst, gitt at delefrekvensen er noenlunde vettugt stilt inn, er at mennesker har problemer med å retningsplassere lave frekvenser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...