Gå til innhold

Høytalere som skal kobles til pcen

Anbefalte innlegg

Har nå pcen tilkobla en Harmon Kardon forsterker, og skal oppgradere høytalere til noen billige men kraftige høytalere:

Titta på disse tre:

http://www.finn.no/finn/bap/object?id=4706...90&pos=6&rub=45

http://www.finn.no/finn/bap/object?id=4687...0&pos=13&rub=45

http://www.finn.no/finn/bap/object?id=4653...0&pos=29&rub=45

De øverste ser pene ut (noe som ikke er store kravet for meg siden prisen blir dyrere og da vil jeg heller velge mer kraft).

Den midterste er bra merke.

Den nederste høres ut som er kraftig.

Men jeg har ikke store kunnskapene på høytalere og lurer på om noen har noe å annbefale her, trøkk er en meget viktig egenskap.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cerwin Vegas styrke er jo "trøkk for alle penga", så du er vel på rett vei.

Men, de midterste (AT40) må jo være en 10-20 år gamle (?), og hvis jeg forstår selger rett vil han ha 1500,- for dem. Det er vel mildt sagt drøyt.

Vet ikke noe om forsterkeren din, men store Cerwin Vega er virkelig kjipt hvis du ikke har kraftig nok forsterker. Hvis du har mulighet, så dra til HiFi Klubben og få de til å demonstrere forskjellen. Fikk ihvertfall meg til å droppe den tanken, i sin tid. Det kommer riktignok endel lyd med liten forsterker, men det er et hav av forskjell. Det er forsterkeren som leverer "kraften", for å si det sånn.

Uansett er jeg ingen ekspert på området, men jeg tror nok Cerwin Vega i størrelsen AT40 (dvs en 10 tommer), vil gi mye moro for pengene om du finner noen som er mer realistisk priset. Det er forresten flere generasjoner i samme størrelse etter at AT40 gikk ut. F.eks. "VS-serien" om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar

Heisann.

Alt avhenger av forsterkeren din.

Jeg har hatt et slikt Prosonsett, en 2x100 watts forsterker, funka brukbart.

MEN, jeg tok sjansen og kjøpte et effekttrinn på 2x360 watt, først da fikk jeg oppleve hva høyttalerne kunne spille.

Min erfaring er at du bør velge høytallere med samme watt som forsterkeren sånn cirka.

Mange vil sikkert nå si at du bare sprenger høyttalerene, det er jo kanskje sant, med det er opp til DEG. Spiller du for høyt, KAN du ta livet av dem.

Har du får liten forsterker og spiller for høyt, vet du aldri på hvilket punkt du svir elementene dine. Her er det forsterkeren som bestemmer, ikke du.

Så hvis du skal spille høyt:

Forsterker har tilnærmet samme watt effekt eller mer, bestemmer DU om det skal sprenges

Forsterker har for lite effekt, bestemmer FORSTERKEREN når elementer skal svies

Endret av Sukipower
Lenke til kommentar
Min erfaring er at du bør velge høytallere med samme watt som forsterkeren sånn cirka.

Mange vil sikkert nå si at du bare sprenger høyttalerene, det er jo kanskje sant, med det er opp til DEG. Spiller du for høyt, KAN du livet av dem.

Min erfaring er at det ikke alltid er like smart å bare henge seg opp i watt. Det er lite poeng med en forsterker som har høy oppgitt effekt hvis den ikke kan levere nok strøm til høyttaleren. Jeg synes en forsterker med kraftig og tung strømforsyning er mye viktigere enn x antall oppgitte watt.

Lenke til kommentar

Ikke kjøp Cerwin! Greit de har endel trøkk men suger så jævlig på alt annet. Gå heller for Dali, Proson, Kef, eller gode stativ høytalere med en ekstra sub. Så får du en lyd du klarer og høre på uten og få vondt i hue også :thumbup: koster ikke så mye mer heller. Men si gjerne hva slags forsterker du har..

Endret av kule-ku
Lenke til kommentar

Ja, selfølgelig teller strømforsyningen mye.

Det var bare en lite tips om hva man kan begynne med.

På mine Genexxa 1000, som er lik Prosonhøyttalerene som han linket til hadde jeg en Nakamitshi Pa 7E som ga 2x200 watt i 8 ohm.

Når du halverer ohm belastningen mener jeg å huske at man skal gange med 1,8.

Blir da 360 watt ved 4 ohm, min effektforsterker veide 27 kg. Så strømforsyninga var ganske kraftig.

Har angret mye på at jeg solgte lillegutten.

Pris blir jo også noe man må tenke på.

Lenke til kommentar

Skal oppgradere forsterker etterhvert.... men tar høytalere først... kan du komme med en billig annbefaling av høytalere?

Edit:

Så at du hadde annbefalt noen, koster litt mer da... men De som jeg tenkte på er en del kraftigere da...

Endret av brune-ha
Lenke til kommentar
Skal oppgradere forsterker etterhvert.... men tar høytalere først... kan du komme med en billig annbefaling av høytalere?

Edit:

Så at du hadde annbefalt noen, koster litt mer da... men De som jeg tenkte på er en del kraftigere da...

Når du ikke har forsterkerkraft nok til å drive 4 stk 12tommere,så spiller det liten rolle om høyttalerne omså er 10000 watt.Ikke undervurder de C-V høyttalerne jeg anbefalte,de er det mye trykk i!

Det så alt for mange gjør feil er å kjøpe seg alt for store høyttalere i forhold til forsterkeren de har.Det er mye bedre å ha et par høyttalere som forsterkeren kan klare å drive uten problemer.Da får du et mye bedre resultat.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Hvis du bryr deg om lydkvalitet så velger du f.eks disse JBL Northridge E-20. Forsterkeren din skal greie å dra disse ganske bra. Så kjøper du en aktiv sub når du får råd senere!

Jeg forventer selvfølgelig ikke at noen som ønsker høyttalere med to 10" elementer til 2.000kr vil høre på mitt råd. Men det er en veldig bra løsning hvis man er opptatt av lydkvalitet.

Knut

Lenke til kommentar
Hvis du bryr deg om lydkvalitet så velger du f.eks disse JBL Northridge E-20. Forsterkeren din skal greie å dra disse ganske bra. Så kjøper du en aktiv sub når du får råd senere!

Jeg forventer selvfølgelig ikke at noen som ønsker høyttalere med to 10" elementer til 2.000kr vil høre på mitt råd. Men det er en veldig bra løsning hvis man er opptatt av lydkvalitet.

Knut

JBL er et perfekt valg til en H/K reciver ja.Jeg har Northridge E-90 selv.

Er helt enig med deg angående lydkvalitet.

Lenke til kommentar

Men de høytalerne jeg har tenkt til å kjøpe er et veldig dumt valg?

Men de Cerwin vega høytalerne, er det noe bra bass i dem?

(Har meget lite peiling på lyd osv. og er derfor jeg spør.)

Og som sagt så har jeg tenkt å kjøpe meg forsterker etterhvert så jeg syns det er dumt å kjøpe noen høytalere som ikke vil yte mer ved senere oppgradering.

Endret av brune-ha
Lenke til kommentar
Men de høytalerne jeg har tenkt til å kjøpe er et veldig dumt valg?

Men de Cerwin vega høytalerne, er det noe bra bass i dem?

(Har meget lite peiling på lyd osv. og er derfor jeg spør.)

Og som sagt så har jeg tenkt å kjøpe meg forsterker etterhvert så jeg syns det er dumt å kjøpe noen høytalere som ikke vil yte mer ved senere oppgradering.

Cerwin-Vega er kjent for sinnsykt trykk og bass.Hvis du har tenkt å kjøpe de selvbygg høyttalerne,så vær klar over at du bør ha en forsterker på minst denne størrelsen.Naden leverer 2*150 ærlige watt.Ikke "jallawatt" som mange andre oppgir.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...