Gå til innhold

Får ikke XP på Elkjøp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
På min snart to år gamle Fujitsu-Siemens laptop fulgte det med noe som het "Recovery CD", men da jeg skulle bruke den for første gang før jeg sendte maskinen på verksted viste det seg at innholdet på denne platen var 100% identisk med en Windows XP Home Edition CD..

Min WinMe-recovery-CD hadde visstnok noe ghost-lignende image-greier og en rutine for å legge det inn, men når rutinen ikke kjørte på maskinen i det hele tatt, så var det liksom ikke lett å komme noen vei.

Lenke til kommentar
Bare så det er sagt;

Den versjonen som følger ned Elkjøp-maskinene, er en fullverdig XP.

Du har fått en produkt-nøkkel som skal stå klistret på kabinettet.

Det du trenger å gjøre, er å ta kontakt med microsoft og be de sende deg en XP-CD (De får du gratis), og da bruke XP-Prod.nøkkelen som står på kabinettet.

Husk at du må spørre etter riktig versjon ;)

Ja, og det er vell slik att du kjøper ikke en XP CD liksom, du kjøper bare lisensen.. (nøkkel koden :p) :w00t:

Lenke til kommentar

Er det ikke litt pussig å betale for 80 ev 120 eller større harddisk, samt windows XP, og så finne ut at du har ca 76MB ledig diskplass pga en ektstra partisjon med XP (ca 4Gb av erfaring), samt at virus gjerne tar knekken på OS på begge partisjoner. Jeg mener at det beste er at brukeren får en XP CD (recovery CD) med maskinen, slik at en kan legge inn XP fra scratch uansett. Dette er ikke kritikk av elkjøp, men av alle som leverer ferdig PC'er...

Lenke til kommentar
Han fikk ikke med cd`n til XP som er innstalert, og har fått beskjed om at han bare skal trykke F12 for og innstalere på nytt hvis det trengs...

Første feil her. Det er F10 som er recovery ;)

Jeg har vært i kontakt med Elkjøp, og de sier at maskinen kommer fra HP med XP, og at de bare har innstalert "ekstrautstyret" og at det er vanlig praksis at man ikke får XP cd med.

Stemmer det ja. Du har ikke betalt for en full lisens på Windows XP. Du har betalt for en lettere modifisert OEM lisens som HP har fohandlet frem en pris på. Du mangler bl.a. alt i valueadd-mappene på XP CDen.

Dette er vistnok for å begrense piratkopiering 

Tja. Den er mere ut fra selgers fantasi tror jeg.

Jeg synes jo det er edelt av Elkjøp/HP at de tar opp kampen mot piratkopiering, og det er jo nesten merkelig at de tør selge meg XP løst for 4000, uten tanke på hvor mange kopier jeg kan lage... 

Når du betaler 4000 for en CD med Windows xP betaler du for en helt annen lisens enn den du får med ferdig installert på maskinen fra HP. Dersom du tenker litt logisk, vil du skjønne dette. Elkjøp selger maskiner til 4495,- med XP ferdig installert. Tror du da virkelig at det er inkludert en XP-lisens til 4000,-? :nei:

Praksisen er da helt grei den. Du har en recoverypartisjon på maskinen. Dersom du skulle slette denne, får du innen det første året du eier maskinen et gratis recoverysett fra HP. Bare å ringe support og forklare problemet.

Ser ikke noe galt i en praksis der du får det du betaler for :roll:

Lenke til kommentar
Er det ikke litt pussig å betale for 80 ev 120 eller større harddisk, samt windows XP, og så finne ut at du har ca 76MB ledig diskplass pga en ektstra partisjon med XP (ca 4Gb av erfaring), samt at virus gjerne tar knekken på OS på begge partisjoner. Jeg mener at det beste er at brukeren får en XP CD (recovery CD) med maskinen, slik at en kan legge inn XP fra scratch uansett. Dette er ikke kritikk av elkjøp, men av alle som leverer ferdig PC'er...

1.) Kunden slipper å rote bort CDene. Og ja, det skjer UTROLIG ofte på følgende måte: Mor og far kjøper PC på Elkjøp/Expert/<butikk>. Sønn/Far i huset pakker opp PC så esker og isopor flyter. Etter 4 timer med "Jada, mamma/Kone jeg skal rydde opp", rydder mor opp. Siden Windows XP allerede er på maskinen, har selvfølgelig ikke far/sønn tatt fram CDene, som nå ligger i bunnen av esken. Denne esken rydder mor bort.

12 mnd senere må maskinen reinstalleres. Hvor er CDene? "Nei, det fulgte IKKE med noen CDer med maskinen vår. Vi har blitt lurt!! "

2.) Du kan alltids brenne ut CDene fra en snarvei på startmenyen. Dette står tydelig og godt forklart i manualen... som ligger sammen med CDene som "aldri fulgte med"

3.) Når man brenner ut disse CDene, får man valget om man vil slette den skjulte partisjonen og frigjøre plassen eller ikke.

4.) Recovery fra HDD er så utrolig genialt. Ett tastetrykk for å starte recovery, to tastetrykk for å bekrefte at man virkelig vil slette alt. Vent en halvtime og maskinen er i perfekt stand.

5.) Siden partisjonen er skjult, skal det en hardwarefeil i disken til for å ødelegge denne. Det går fint ann å ødelegge C:, D: osv uten at denne funksjonen ødelegges. Du skal herpe bra mye for at recovery'n skal gå. Og hvis det er hardwarefeil, så snakker vi garani/reklamasjon.

Lenke til kommentar
Nåja. Jeg kjøpte i sin tid en laptop i Dublin, fra Dixons (som forresten eier Elkjøp) og den recovery-disken som fulgte med funket ikke. Da jeg senere forsøkte å installere Windows Me fra en annen CD ved å bruke koden som var påklistret maskinen, funket det ikke, selv om det var akkurat samme versjon av OS som maskinen kom med.

Du vet at kodene for Retail versjoner og OEM versjoner ikke er like?

Dvs. at dersom du har forsøkt å installere en Retail versjon med koden som sto på maksinen (som garantert er en OEM kode), vil det ikke funke.

Lenke til kommentar

Den installasjonen av XP som ligger på maskinen er en OEM versjon.

Produktnøkkelen står klistrer på maskinen.

Du vill ikke få CD i fra Microsoft på slike versjoner.. Der må du bruke recovery cd`en som fulgte med maskinen.

MEN... du kan bruke hvilken som helst WinXP cd, så lenge det er samme versjon. Og det er lovlig.

Dette er info jeg fikk i fra MS når jeg undersøkte OEM versjon av W2k på en bærbar PC.

Lenke til kommentar
Nåja. Jeg kjøpte i sin tid en laptop i Dublin, fra Dixons (som forresten eier Elkjøp) og den recovery-disken som fulgte med funket ikke. Da jeg senere forsøkte å installere Windows Me fra en annen CD ved å bruke koden som var påklistret maskinen, funket det ikke, selv om det var akkurat samme versjon av OS som maskinen kom med.

Du vet at kodene for Retail versjoner og OEM versjoner ikke er like?

Dvs. at dersom du har forsøkt å installere en Retail versjon med koden som sto på maksinen (som garantert er en OEM kode), vil det ikke funke.

Jada. Jobbet på den tiden for en underleverandør til lille myke, og hadde dermed tilgang på alle versjoner av alle OS, i alle språk. Praktisk. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...