Gå til innhold

Får ikke XP på Elkjøp


Anbefalte innlegg

Broren min kjøpte for kort tid siden en P4 3,4 Hewlett Packard, ferdig oppsatt med masse utstyr på Elkjøp (han om det.. he he)

Han fikk ikke med cd`n til XP som er innstalert, og har fått beskjed om at han bare skal trykke F12 for og innstalere på nytt hvis det trengs...

Med mine formateringsvaner, ville den maskinen nærmest vært ubrukelig.

Og jeg mener at hovedpoenget med formatering/reinstallasjon er å slette selve operativsystemet (XP), resten kan jo slettes fortløpende.

Jeg har vært i kontakt med Elkjøp, og de sier at maskinen kommer fra HP med XP, og at de bare har innstalert "ekstrautstyret" og at det er vanlig praksis at man ikke får XP cd med.

Dette er vistnok for å begrense piratkopiering :whistle:

Jeg synes jo det er edelt av Elkjøp/HP at de tar opp kampen mot piratkopiering, og det er jo nesten merkelig at de tør selge meg XP løst for 4000, uten tanke på hvor mange kopier jeg kan lage... :D

Er det noen her som har erfaringer/synspunkter på denne praksisen?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke elkjøp som bestemmer det.

 

Er ms som avgjør den saken.

 

Maskinene kommer med en "skjult" partisjon som inneholder filene maskinen trenger for å installere en full versjon av XP.

 

De fleste maskinene lar deg brenne ut et sett med Master CD'er som da blir dine "XP cd'er"

 

Packard Bell og HP har ihvertfall disse mulighetene.

 

Ingenting vi eller elkjøp får gjort med den saken,

 

 

Dessuten er XP ferdig installert fra fabrikk, ikke elkjøp som gjør det.

Om det ikke er installert er det gjort slik at recovery delen vil starte med engang du starter maskinen. Medion og en del Fujitsu Siemens maskiner er satt opp slik.

Endret av ReVoX
Lenke til kommentar

Bare så det er sagt;

 

Den versjonen som følger ned Elkjøp-maskinene, er en fullverdig XP.

Du har fått en produkt-nøkkel som skal stå klistret på kabinettet.

Det du trenger å gjøre, er å ta kontakt med microsoft og be de sende deg en XP-CD (De får du gratis), og da bruke XP-Prod.nøkkelen som står på kabinettet.

 

Husk at du må spørre etter riktig versjon ;)

Lenke til kommentar
Blir kanskje litt off topic, men jeg skjønner fortsatt ikke at det er noe mer "sikkerhetsrisiko" om man kjøper løs cd, eller får med en ny maskin...

 

Men forstår at det ikke er elkjøps skjyld da :)

De tenker vel kanskje at de fleste gidder ikke å ta seg bryet med å lete frem xp'en som ligger på maskinen for å så kopierer den.

 

Det er uansett ikke no særlig heldig da den verjsonen som regel inneholder en god del drivere og piss som er installert av produsenten til maskinen.

Lenke til kommentar
Bare så det er sagt;

 

Den versjonen som følger ned Elkjøp-maskinene, er en fullverdig XP.

Du har fått en produkt-nøkkel som skal stå klistret på kabinettet.

Det du trenger å gjøre, er å ta kontakt med microsoft og be de sende deg en XP-CD (De får du gratis), og da bruke XP-Prod.nøkkelen som står på kabinettet.

 

Husk at du må spørre etter riktig versjon ;)

Nåja. Jeg kjøpte i sin tid en laptop i Dublin, fra Dixons (som forresten eier Elkjøp) og den recovery-disken som fulgte med funket ikke. Da jeg senere forsøkte å installere Windows Me fra en annen CD ved å bruke koden som var påklistret maskinen, funket det ikke, selv om det var akkurat samme versjon av OS som maskinen kom med. Det var med god samvittighet jeg lånte en Win2K-CD fra jobben og instrallerte det istedet. Reinstallasjon av OS er å regne som vanlig vedlikehold av en datamaskin, og dersom det du har betalt for ikke funker til nettopp det, ser jeg ikke noen annen løsning enn å ta skjeen i egen hånd. Innenfor visse grenser, selvsagt.

Lenke til kommentar
Det er uansett ikke no særlig heldig da den verjsonen som regel inneholder en god del drivere og piss som er installert av produsenten til maskinen.

 

Ok, takker for gode svar, mine formateringsvaner er da en del anderledes enn min bros, så jeg ble litt bekymret bare ;)

 

Men disse driverne som evnt ligger der, vil det si at jeg kan få problemer med og innstallere cd jeg evnt får fra Microsoft på denne maskinen med feks en helt ny harddisk?? :blush:

Lenke til kommentar
Det er uansett ikke no særlig heldig da den verjsonen som regel inneholder en god del drivere og piss som er installert av produsenten til maskinen.

 

Ok, takker for gode svar, mine formateringsvaner er da en del anderledes enn min bros, så jeg ble litt bekymret bare ;)

 

Men disse driverne som evnt ligger der, vil det si at jeg kan få problemer med og innstallere cd jeg evnt får fra Microsoft på denne maskinen med feks en helt ny harddisk?? :blush:

Antagelig vil du finne driverne på hjemmesiden til maskinen.

 

Men ofte finner xp meste parten av delene selv. Det den får problemer med er de analoge modem'ene produsenten bruker. De er det ofte umulig å finne drivere.

 

Kan uansett være en fordel å finne ut hva slags chipsett osv som sitter på hovedkortet. Da trenger du ikke å være avhengig av produsentens sider lenger. Kan gå direkte til produsenten av chipsettet. (det gjelder også lydkort, skjermkort etc)

Lenke til kommentar
Er det noen her som har erfaringer/synspunkter på denne praksisen?

Er det ikke sånn på veldig mange ferdig-PC-pakker da?

 

Det er med en komplett XP-versjon - den ligger på en skjult partisjon og kan reinstalleres enten ved å trykke/holde ned en knapp eller ved å sette i en recovery-CD.

 

Hva i all verden skal du med selve CD'en? Det går garantert kjappere å reinstallere fra den kopien som ligger på den skjulte partisjonen på harddisken hvis du absolutt må gjøre det hele tiden.

Lenke til kommentar

Den første PCen jeg kjøpte(faktisk ikke lenge siden) var en Compaq igjennom jobben, og den hadde recovery delen på en egen, skjult partisjon.

 

Men, vi fikk da utdelt en recovery CD allikevel, for å kunne kjøre en total reinstallering hvis det ble nødvendig.

 

Siden jeg ganske fort ble bitt av PC basillen(noe jobben sikkert ikke hadde likt hvis de hadde visst det), begynte jeg etterhvert å oppgradere PC'en - mer RAM, raskere grafikkort osv. Problemet da ble jo at denne Recover CD'en automatisk la inn drivere(ihvertfall prøvde) til den maskinvaren som var i maskinen originalt.

 

Så til slutt bytta jeg likesågodt ut hele hard disken, formatterte, partisjonerte, kjøpte og la inn Windows fra scratch. Ahhh - for en frihets følelse!

 

Da jeg var 'ferdig' med å oppgradere den Compaq'en, var det eneste originale som var igjen; kabinettet, hovedkortet, skjermen, tastaturet og musa. Resten var bytta ut.

 

-Det var tider det!

 

;)

Lenke til kommentar

du får vel nesten ikke kjøpt ferdig pcer som ikke har recovery system. Viktig å huske på at den største målgruppen til disse pcene er folk som ikke aner hvordan man skal installere hverken windows eller drivere, eller faktisk vet hva en driver er for noe i det hele tatt. da er det veldig greit å bare kunne trykke en tast og få maskinen god som ny, slik det er på feks compaq, packard bell og hp.

Siemens og medion har et litt annet system hvor recoveryen egentlig bare legger inn windows. Drivere til grafikkort o.l. må legges inn separat, følger gjerne med på egen cd. kjekt hvis man har byttet ut noen av delene...

Lenke til kommentar

Hmm.. Min bror er av den typen som bruker maskinen kun til buisness, men liker og ha det nytt, så tipper jeg tar den over om noen år, og da sikkert med annet oppsett en den har nå.

 

Men ligger drivere til skjermkort, minnekortleser, tv, lydkort osv også i denne recovery delen tro? (cd drivere til alt dette har han forøvrig fått med tror jeg.)

Lenke til kommentar
Den versjonen som følger ned Elkjøp-maskinene, er en fullverdig XP.

Du har fått en produkt-nøkkel som skal stå klistret på kabinettet.

Det du trenger å gjøre, er å ta kontakt med microsoft og be de sende deg en XP-CD (De får du gratis), og da bruke XP-Prod.nøkkelen som står på kabinettet.

 

Husk at du må spørre etter riktig versjon ;)

Er det noen som har forsøkt dette, og ev. har en link eller emailadresse hos Microsoft? Jeg sliter med en sugete recovery CD fra Fujitsu-Siemens, og ingen med respekt for seg selv installerer en slik... ;)

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar

Etter det jeg vet når det gjelder OEM lisenser så er det distributøren/selgeren av PCen som sitter med ansvaret .

Så Microsoft har ingen ting å gjøre med om OEM byggeren/selgeren

leverer det med recovery cd/boot image/OEM cd eller ikke .

 

Er slik OEM lisensieringen fungerer.

 

Så man må kontakte salgsstedet for en eventuell OEM cd av windows-xp.

En OEM lisens er også knyttet til hardwaren/den bestemte PCn.

(dvs kun lovlig å benytte på akkurat den maskinen , kanskje derfor

OEM leverandørene kun slipper ut maskinvarebasert recovery cd og skjult image/partisjon på harddisken for evt. reinstall/tilbakestilling av OS'et)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...