Gå til innhold

Piratkopiering - hvordan redusere styggedommen?


Anbefalte innlegg

Nå har jeg det.........hvor mange kommer til å kjøpe hl2??? jo, alle. Det er ikke mange som kommer til å laste det ned. Jo bedre spill produsentene lager, jo mindre piratkopiering blir det. Spill som half life kommer jeg aldri til å laste ned. Heller ikke warcraft.........Funker på meg i hvertfall. Jeg la merke til det når jeg så på spillene mine, har bare gode spill som jeg har kjøpt......

 

Tror ikke det er så mye som hjelper mot piratkopiering...............blir en vanskelig krig for produsentene!

Her tar du nok FEIL ja :yes:

 

Har spilt ganske så mye CS, men CD keyn har jeg fått av en som ikke har internett, WarCraft har jeg spilt litt også men jeg tror ikke det er noen orginal CD til det i huset heller! Doom 3, Joda, bra spill og alt det der, men orginalt? Nei!

 

For de som ikke spiller online eller de uten serlig raskt internett er nok DC en fin sak ja :yes:

 

De eneste spillene som er orginale i samlingen min (de som er verdt noe i allefall) er Black Hawk Down (fulgte med GeCube kortet mitt) og StarCraft som jeg har to versjoner av og betalte til sammen 60 kroner for!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Open source er en annen politikk som gjør at jeg omtrent ikke piratkopierer.

Hovedulempen med det er jo at utviklerne ikke tjener noe direkte, men litt større og bedre prosjekter kan fortsatt overleve på donasjoner.

 

Eneste måten ellers jeg ser funker er at man må ha unike keys for å spille spill online, som f.ex steam og battle.net, den eneste måten rundt det er å spille på unpublic/crackede servere.

Lenke til kommentar

Jo det er sant at folk vil alltid piratkopiere...

 

Hva om programmene var lagt slik at man kan laste dem ned, man har f.eks 30dager til å prøve. Slik som idag?

 

Så kan man kjøpe en slags minimumslisens, 50/100/200kr eller no. Dette gir adgang til basic bruk, bruker man word så betyr det at man kan skrive så mye dokumenter som man vil, men at avanserte finksjoner som å lage makroer og benytte andre rare funksjoner så vil det gå ut over den 30dager "trial" kontoen. Bruker man ikke funksjonene så tjener man dager, opptil maks 30dager på en trial konto.

 

Eller så har du den Personlig lisens/kommersiell lisens typen som jeg foreslo, der det prises etter markedsgrupper og hva det forventes at de kan betale.

 

Tilgjengelighet som jeg snakket om ... hvis jeg har valg mellom å laste ned samme prog fra dc som fra webben til de som gir det ut .... så laster jeg ned fra webben ... hey .... ergo kanskje dette er stedet å begynne for å gjøre det enkelt for forbrukeren? Dette gjelder vel ikke bare meg? Har enda ikke sett noen anbefale å lete etter ad-aware på dc her i forumet enda....

Lenke til kommentar

litt slemt å dobbelposte her ...

 

zyp ... du er inne på noe her ... donasjoner. Jeg har vel aldri donert en eneste krone... eller leveren for den saks skyld

 

grunn1 ... er skeptisk til bruk av rare systemer som paypal

grunn2 ... sende penger via bank koster peng + er stress + er ikke direkte superenkelt

 

Dette burde jo utbedres...

Lenke til kommentar

Nå vil jeg skille mellom film/musikk og software.

Grunnen er enkel, det går ann å kopibeskutte film og musikk til det nesten blir umulig å spille av.

Den dagen jeg møter på en CD plate PCen min ikke klarer å kopiere så gjør jeg det såre enkelt, legger plata i CD spilleren til stereoanlegget og tar den opp via lydkortinngangen, oalla hele CDen i wave format, litt redigering og plutselig har man kopiert plata.

Samme fremgangsmåten kan brukes med DVD spiller og et TV kort på DVD filmer.

 

Jeg liker måten Type O Negative og Nightwish har gjort det, man kan gå inn på hjemmesiden deres og laste ned hele plata som promo, det vil nok gjøre at flere kjøper albumene.

Noe musikk er vanskelig/umulig å få tak i på lovlig vis så da er nedlasting tingen, eksempel Soundgarden med Blind Dogs, den er umulig å få tak i.

Plateselskapet eksisterer ikke og sporet var en B side av en singel.

 

Software/spill derimot kan man jo selvsagt gjøre det vanskelig å piratkopiere ved å lage flere CD keyer eventuelt ha flere online registreringer, men det vil bare kopibeskutte spillet i hjel.

 

Jeg vil ha muligheten til å kjøpe f.eks. Doom3 i butikken, ta det med meg til hytta på Sydpolen og spille spillet dær på laptoppen min uten å bli stoppa av en onlineregistrering.

Hadde spillet vert mulig å laste ned på lovlig vis fra internett har jeg ingenting i mot å måtte registrere og betale det online for å få spilt det.

 

Jeg håper online salg av spesielt spill vil bli mulig på lik linje med annen software.

Jeg har faktisk betalt 5 sifret beløp for software i løpet av min datakarriere.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

sant du er inne på noe der.

 

det jeg egentlig er redd for med å innføre syke kopisperrer på musikk er at vi vil ikke ha muligheten for å teste ut plata først. Ergo så må vi kjøpe plata på bakgrunn av 1 låt på tv + anmeldeser vi leser. Ergo så køper vi kun listemusikk, fordi vi vet ikke bedre. Musikkselskapene vil se på dette som en drøm, de kan ha få artister som selger masse. Dette vil føre til større inntjening enn å ha mange artister med noe salg på alle.

 

Film ... og delvis spill er de eneste som kan fortjene syke kopisperrer, nettopp fordi når vi har setten film/spill så har vi sett det. Gidder ikke spille GTA3 mer enn en gang, eller single player i MOHAA for den saks skyld mer enn en gang.

 

Når vi får god nok båndbredde, så kan vi leie film på nettet og streame den til tv'en ganske lett, ergo så har jeg tro på at film kopiering vil forsvinne delvis.... Hvis de har iq nok til å forstå at vi vil ha filmen idag, og ikke om 6mnd fordi tulliwood ønsker å gjøre ting på sin måte.

 

Spill tror jeg kan endres litt, med måten man distriburer og hvordan man lokker folk til å spille. Altså at expansions blir mer brukt som "kapitler" istedet for "ny storry i gammel pakkning" (rettere sagt: oppgulp). At man kan selge mer dill i og rundt spillet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...