Gå til innhold

Piratkopiering - hvordan redusere styggedommen?


Anbefalte innlegg

Jeg spurte tidligere om hvorfor man piratkopierte Her. Kan ikke si at 20 poster gir et godt bilde, men noterer at 430 har lest den + div andre poller og at det dermed kanskje er interesse for emnet.

 

De alternativene som utmerket seg var:

1. Er for dyrt. -- 7. Vil teste ting først. (regner med at de også kjøper iblant... motstridene å svare 1 og 7 samtidig kanskje)

 

litt vekt på disse:

2. Pris står ikke i stil med bruk -- 8. Personlig interesse i produktet -- 9. Gir totalt blanke

 

Det er nok ymse grunner til piratkopiering, men tror det er en blanding av 1 og 9 som er mye av hovedgrunnen egentlig. Tilgangen på å kunne piratkopiere er større enn tilgang på software gjennom butikker og andre kjøpskanaler.

 

Hva skal vi gjøre for å fikse opp i problemet? Kostnader, tilgang og kvalitet må bedres.

CD til 200, DVD til 300, spill til 450++, filleprogrammer til 350++ osv. Jeg sier at pris må ned på produktene. Roccos russeporno til 300 står ikke i stil med kvalitet ryktes det ... som et teit eks.

 

Forslag:

1. Bedre kjøpsmuligheter. Siden det er lett å laste ned ting, så burde det også være lett å kjøpe lisens til ting. Hva om hvert land hadde sin "lisensbutikk" hvor vi bare kunne handle lisenser på hva som helst. Utviklere registrerer produktet sitt 1 plass, spesifiserer pris og tjenester, butikken tar en lav profitt, og resten går av seg selv. Butikken skal kun selge lisenser, evt. formidle bestilling av programvare på cd, bestilling av litt "harde ting". en mer avansert TONO med andre ord.

 

2. Standardisering av lisenser i forhold til bruk, innhold av tilleggstjenester osv, og standardisering av pris.

Lag 2 hovedversjoner av lisenser.

- kommersiell: Den for de som bruker programvare i bedrifter, eller til utvikling av produkter ment for salg.

- Personlig - ikke kommersiell: De som sitter hjemme og skal leke seg. Kan ikke brukes til å tjene penger.

Slik kan kommersielle programmer lisensieres av folk som ikke har råd til å betale like mye som en bedrift, slik at det å ha de programmene blir mer legalisert.

 

Innenfor den personlige kategorien så bør en lisens vurderes opp mot om man får tilgang til support, om support er på eget språk + krav til supporten, mulighet for oppgradering, + andre tjenester rundt produkter. Veldig mange av oss hadde klart oss fint med en lisens, og skal vi ha support så klarer vi oss fint med et engelskspråklig forum hvor vi kan stille spørsmål i, eller stille spørsmål her. Burde ikke være over 200kr uten å gi en god grunn.

 

Hva foreslår dere til hva som kan gjøres for å redusere piratkopiering?

Endret av DarkSlayer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge det er mulig og lovlig (ja, det er vel litt uklarhet om dette i Norge) så tror jeg folk kommer til å fortsette å laste ned.

 

Kanskje det blir flere som kjøper et produkt hvis selskapene setter ned prisen, men sjansen for at noen selskap setter ned prisen på et spill fra fks. 450 til 200 er veldig usannsynlig. Dette er fordi de lite sannsynlig vil tjene mer penger på det.

 

En annen måte som er mer effektiv er vel å tvinge brukerne til å kjøpe produktet. Adobe, for eksempel, krever at de nye produktene deres skal registreres over internett for at man skal kunne bruke dem. Da blir det lettere å filtrere ut de som har lastet programvaren ned illegalt.

Lenke til kommentar
.

 

De alternativene som utmerket seg var:

1. Er for dyrt. -- 7. Vil teste ting først. (regner med at de også kjøper iblant... motstridene å svare 1 og 7 samtidig kanskje)

vil ikke si at det er ikke går å si begge 1 og 2 , hvis en ting man trenger, er for dyr og du er ikke sikker på at det er hvert prisen det koster, er det lurt å teste først får å se om det er værdt det det koster ;) phu ble nesten litt forvirr selv når jeg skreiv :nei:

Lenke til kommentar
"Hvordan man stopper piratkopiering?"

Helt enkelt!!!! Senk prisene på spillene, multiplayer på alle spill+at de har god sikkerhet på cd-key'en...

Å senke prisene er ikke så enkelt som det høres ut som. Programmerere tar seg godt betalt, så det er ikke billig å produsere spillene. De lager spill for å få fortjeneste, ikke for at vi skal få spill så billig som mulig.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke prisreduksjon er veien å gå; det skal ikke all verdens priskutt til fra produsenten før de må selge veldig mye mer for å sitte igjen med det samme. Husk at mye av salgssummen for f.eks. spill i butikk ikke går til selve produsenten; ved lavere pris må både produsent, distributør og butikken gå ned på avansen sin for at det skal monne til sluttbrukeren.

 

Og ikke minst: Gratis er uansett billigere enn å betale noe; folk laster jo ned filmer og musikk som man får kjøpt til 99,- 129,- eller 149,- (en sum som 'alle' har råd til å betale hvis de vil) alikevel.

 

Den sikreste løsningen for å redusere kopiering er nok mer aktiv registrering (gjerne online) når folk kjøper et produkt.

 

Synes det er pussig at ingen spillprodusenter f.eks. legger inn 4-5 ulike verifiseringer i løpet av et spill; og da gjerne med en viss randomfaktor og utført på ulike måter slik at warez-grupper ikke finner 'fellene' ved hjelp av bare 1-2 gangers gjennomspilling.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Nå har jeg det.........hvor mange kommer til å kjøpe hl2??? jo, alle. Det er ikke mange som kommer til å laste det ned. Jo bedre spill produsentene lager, jo mindre piratkopiering blir det. Spill som half life kommer jeg aldri til å laste ned. Heller ikke warcraft.........Funker på meg i hvertfall. Jeg la merke til det når jeg så på spillene mine, har bare gode spill som jeg har kjøpt......

 

Tror ikke det er så mye som hjelper mot piratkopiering...............blir en vanskelig krig for produsentene!

Lenke til kommentar
Å nei, folk kan laste ned filmer, musikk, spill og annet dill uten å bli tatt...

 

Dette er det bare 14ort1§§er som gjør :roll:

 

Nei nå får det være slutt på denne idiotiske hakkingen på folk som utnytter noe som faktisk kan utnyttes!

Det er vel bare et faktum og ikke hakking . desverre har få respekt for loven i dag , sier dermed ikke at det er ulovlig å laste ned ,men hvor mange av dem som laster ned spill sitter alene på rommet og spiller?? Med en gang du lar andre prøve det har du brutt loven . Og hvor mange av dere hadde likt at andre kom inn til dere og hentet det de trengte , eller kommet på din arbeidsplass og tatt jobben fra dere?? Det er det som i realiteten skjer ved piratvirksomhet . :hmm::hmm:

Lenke til kommentar
..Den sikreste løsningen for å redusere kopiering er nok mer aktiv registrering (gjerne online) når folk kjøper et produkt.

 

Synes det er pussig at ingen spillprodusenter f.eks. legger inn 4-5 ulike verifiseringer i løpet av et spill; og da gjerne med en viss randomfaktor og utført på ulike måter slik at warez-grupper ikke finner 'fellene' ved hjelp av bare 1-2 gangers gjennomspilling.

JA! gjør alle spill og programmer så vanskelig å legge inn og bruke, at du omtrent trenger utdanning for å gjøre det!

Legg inn 4 random 18-keys cd-keyer, og lås programmet i 24 timer om man trykker feil. Det burde fungere!

 

Gjør programmene umulig å installere om man har "warez programmer" som Nero burning rom, Alcohol 120% og Daemon tools installert. Det burde jo gjøre trikset!

 

For all del, legg inn aktivering av programmene online/per telefon for hver jævla gang du skal legge det inn. Helst også en grense på 5 installeringen, slik at forbrukeren bli plaget mest mulig.

 

Gjør musikk cd-er umulig å lese av i datamaskiner og bil-stereo(veldig viktig), for da blir kunden fornøyd. Gjerne legg inn en funksjon som ødelegger en tilfeldig cd-spiller i ny og ne. Selvfølgelig er dette nødvendig, slik at kundene ikke skal få lytte til musikk på sine nye i-poder.

 

 

Min konklusjon bak den dårlig sjulte ironien:

Til mere håpløse sikkerhetstiltak de legger inn, til flere kunder mister de. Så lenge det er 5 ganger så enkelt å piratkopiere, gjør folk det. Det ER lettere å laste ned et album (tar 15 minutter på en moderne internettlinje), og legge inn på I-pod, enn å krangle med en trippel-beskyttet "CD", som ikke vil virke i pc'en. Da kan man til og med spille den i bilen! (O store luksus!)

 

Det ER travelt å aktivere alt møkk, ringe til microsoft etter reinstall, krangle med 30-siffers cd-keyer med mikroskrift, legge inn 5 ekstraprogrammer for å overføre en kopibeskyttet CD til mp3-spiller, Slette programmene dine fordi spillprodusenten ikke liker det, og sist, men ikke minst, å ha den jævla cd-en i den bråkebøtta av en cd/dvd-rom mens du spiller (dette innebærer at du ikke faktisk har ødelagt den dyre kopibeskytta cd'en, som ikke er mulig å ta kopi av)

 

Sånn, da fikk jeg "lettet på trykket"

Let the flaming begin!

Lenke til kommentar

Det skal sies at det er ikke mange som mister jobben sin fordi det er så mye piratkopiering, men det kunne vært flere jobber...skjønner!

 

Jeg skulle likt å se hvordan de skal klare å stoppe piratkopiering. Helt riktig som snekker'n sier, det er ingen som har respekt for loven. (Er det noen som har respektert loven før da?)

 

Man skulle ha fått noe bundle når man kjøper spillene......

Lenke til kommentar

I Norge er spill og annen programvare (sammen med stort sett alt annet) altfor dyrt. Her i USA koster de splitter nye spillene $50. Det er ca 150 kr billigere enn i Norge. Kjoper man iPod her borte kan man spare rundt tusenlappen. Setter man prisene ned, er det min oppfatning at kopieringen vil synke.

 

For aa si det som min gode venn SteffyBoy, sa en gang i tiden (om det er ordrett tviler jeg paa.):

Jeg har ingen planer om aa betale mangfoldige tusen kroner for et program (Photoshop 7) som jeg bruker til aa leke meg litt med paa fritiden. Begynner det derimot aa bli noe jeg tjener penger paa vil jeg nok kjope det.
Lenke til kommentar
Sånn, da fikk jeg "lettet på trykket"

Let the flaming begin!

Hehe - er med på det du sier, men når sånne ting skjer så retter jeg irritasjonen mot de som faktisk er skyld i situasjonen og ikke mot produsentene. Hadde ikke kopiering blitt sett på som et problem så hadde heller ikke slike tiltak blitt innført. Med andre ord: Hadde ikke folk stjelt som ravner så hadde ikke jeg fått noen problemer.

 

Å skrive inn et reg-nummer, taste inn navnet mitt eller bruke 1 minutt i telefonen for å aktivere noe en gang i året gjør meg ærlig talt ingenting og tar meg uansett kortere tid enn å hente ned en 'fikset' versjon fra nett.

 

Men det jeg først og fremst tenkte på i forbindelse med spill var at produsentene burde ha flere totalt ulike kontrollsjekker i løpet av spillets gang, men at disse ikke var de samme hver gang man spilte - dette for å gjøre det mye vanskeligere å plukke bort disse kontrollene.

 

Altså et par standardsjekker som skjer hver gang ved installasjon (som blir cracket i løpet av det første døgnet alikevel) og 2-3 andre som kanskje dukker opp enkeltvis på passende steder i spillet - eller kanskje ikke dukker opp i det hele tatt. Tilfeldig og dermed vanskeligere å kartlegge/cracke med andre ord, og som ødelegger spillopplevelsen/fremgangen for de som ikke har rent mel i posen men som er minimalt bryderi for de som har originalen.

 

F.eks:

- Sjekk av CD

- Sjekk av serienummer

- Sjekk av typen 'skriv inn ord #3 på linje to på side 8 i manualen

- Online-registrering av serienummer og navn som så lager en unik kode ut i fra det som må skrives inn

- osv.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Litt bedre folkeskikk skulle ta knekken på en god del piratvirksomhet.  Dagens fjortiser har bare èn tanke i hodet: "Vil ha, skal ha, må ha"... :no:

 

Litt satt på spissen...

Dette blir da veldig enkelt å si når fjortisser ikke er de som står for mesteparten av piratkopieringen, langt ifra.

 

Man må huske på at det er ikke vi som enkeltpersoner som står for så utrolig mye piratkopiering, vi er ikke hovedproblemet, hovedproblemet er nemlig spesielt asiatiske land hvor det gjerne er firmaer som piratkopierer og selger i stor stil.

Endret av cockmyrifle
Lenke til kommentar

Jeg har vel en påstand om at hadde det ikke vært for piratkopiering så hadde vi ikke hatt det mangfoldet av programvare vi har idag, fordi vi ville ha kjøpt de/den/det som er det beste, og ikke hørt om de andre. For hvem kaster ut penger gang på gang og ender opp med å kjøpe skvip? Har spesielt endel sånne erfaringer med musikk, hørt 1 eller 2 låter på radio/tv/whatever .. kjøpt plata med 10 låter som suger ... da føler du deg svindla.

 

Nå. Men hvordan opprettholde mangfoldet, og sikkre inntekter for produsentene? Gartner sa vel no slikt som at hvis MS la inn tøffere koder, så kom vi til å skli rett til Linux.

 

Kan se på ... QuarkExpress ... noen som kjenner til dem? Var engang store på design programvare. men de hadde så mye sikkerhet på programmet sitt at de idag er på vei ut av markedet. De hadde også teite lisensavtaler, og var lite fleksible.

 

Tilgjengelighet er tingen her. Hvorfor må vi i butikk for å kjøpe tingene? Burde bare laste det ned, kjøpe en enkel lisens over nett (norsk nettbutikk) ... bæng bæng ... tut og kjør. HL har jo tatt ibruk sånn steam sak ... nettopp for å fjerne et par ledd, tjene mer penger og gjøre det enklere å få tak i ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...