Gå til innhold

28-300mm Tamron.

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har akkurat tatt steget fra kompaktkameraenes automatiske verden over til speilreflekskameraenes kreative verden. I den sammenheng er jeg vel rimelig blank når det gjelder hva slags objektiver det lønner seg å stappe foran på kameraet. Jeg har skaffet meg et 28-300mm Tamron objektiv til min Canon 300d. Hva kan dette objektivet brukes til? Er det noen som kan lage en slags liste over hva slags objektiver som trengs for å dekke "de fleste" behov (ute/inne/bryllup/makro etc), og begrunne hvorfor?

Endret av serpeder
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok du har funnet et objektiv som dekker de fleste situasjoner og behov der. Bildekvaliteten på slike "super-zoomer" er riktignok så som så, men til normalt amatørbruk burde det fungere ypperlig.

Har selv Tamron sitt 28-200 objektiv, og det er igrunnen dette jeg stort sett har på kameraet mitt, ettersom det kan brukes i de aller fleste sammenhenger.

Den største begrensningen du vil oppleve med 28-300 obektivet er nok mangelen på vidvinkel, og relativt dårlig lysstyrke. Jeg ville derfor vurdert å anskaffe et objektiv i 17-20mm området i tillegg, og gjerne så lyssterkt som mulig (F2.8?). Noe slikt kan være kjekt å ha innendørs, for eksempel.

Prøvde forresten Canon sin 50mm F1.4 i går, og den gav meg et skikkelig kick faktisk! Ingen zoom, men derimot fabelaktig lyssterk, med rask og presis autofokus, og skikkelig bra billedkvalitet! Personlig kommer jeg til å investere i dette objektivet, som et tillegg til 28-200 som jeg nevnte over, og en Tamron 19-35 som jeg også har, og som dekker de relativt beskjedne vidvinkelbehovene mine. Disse objektivene dekker i hvert fall mine behov (dine kan jo være annerledes...), selv om mer lyssterk, og betydelig dyrere, optikk allerede er på ønskelisten...

*Edit* uttrykte meg bare litt uklart i nederste avsnitt :-)

Endret av Jungel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...