glennsjo Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 (endret) Hei! 1. Jeg driver og oppdaterer en side nå, og skulle gjerne ordnet nyheter inn i kategorier, slik at jeg kan sortere nyheter på for eksempel lokalt, kultur, sport også videre. Jeg skal ha en sortering slik at lokalt kommer ut på nyheter.php//etellerannet//&lokalt, nyheter.php//etellerannet//&sport også videre. Dere skjønner tegninga. Kan noen være så snille og hjelpe meg med dette? Har søkt på forumet her, men finner ikke noe om kategorier. Tanken fikk jeg herfra: nyheter.php//etellerannet//&lokalt . 2. Hvordan kan man sortere nyheter på måned og år? Jeg har et arkiv, og vil gjerne lage en rullegardin-meny der man kan velge "september 2004", "august 2004" også videre. En tanke her er vel hvordan man får til adresser som nyheter.php&y=04&m=09..? Må sikkert komme med oppfølgingsspørsmål om jeg får hjelp her... =) Er det noe som er uklart, skal jeg gjerne utbedre. Takker for all hjelp på forhånd!!! Endret 1. oktober 2004 av Glenn'ern Lenke til kommentar
EirikO Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 [ 1. Jeg driver og oppdaterer en side nå, og skulle gjerne ordnet nyheter inn i kategorier, slik at jeg kan sortere nyheter på for eksempel lokalt, kultur, sport også videre. Jeg skal ha en sortering slik at lokalt kommer ut på nyheter.php//etellerannet//&lokalt, nyheter.php//etellerannet//&sport også videre. Dere skjønner tegninga. Dersom du har en tabell med nyheter kan du bare legge til et felt som heter kategori. Deretter kan du i adresselinjen skrive: http://www.blablabla.no/nyhter.php?kategiri=nyheter Følgende kode henter riktig nyhet: $kategori=$_GET['kategori'] $query=mysql_query("SELECT * FROM nyhter WHERE kategori=$kategori Du skjønner tegninga... 2. Hvordan kan man sortere nyheter på måned og år? Jeg har et arkiv, og vil gjerne lage en rullegardin-meny der man kan velge "september 2004", "august 2004" også videre. Går jo an å legge til to felter i tabellen, mnd og år. Da er det veldig lett å hente ut rikitg: //Forutsetter adresselinje slik: http://www.dfadsfas.com/?mnd=10&aar=2004 $aar=$_GET['aar']; $mnd=$GET['mnd']; $query=mysql_query("SELECT * FROM tabell WHERE mnd=$mnd AND aar=$aar"); Men med denne løsning bør du ha et tredje felt som inneholder tid (med både dag, mnd, år og tidpunk. (timestamp), slik at du kan sortere f.eks. de 5 nyeeste etter dette feltet... (SELECT * FROM tabell ORDER BY tid DESC) Skulle vel hjelpe deg et stykke på vei... Lenke til kommentar
glennsjo Skrevet 1. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2004 Dersom du har en tabell med nyheter kan du bare legge til et felt som heter kategori. Deretter kan du i adresselinjen skrive: http://www.blablabla.no/nyhter.php?kategiri=nyheter Følgende kode henter riktig nyhet: $kategori=$_GET['kategori'] $query=mysql_query("SELECT * FROM nyhter WHERE kategori=$kategori Du skjønner tegninga... Jupp. Det kommer jeg langt med! Kan bare komme med et lite oppfølgingsspørsmål. Er det meninga å ha bare en "SELECT..." og putte alle disse forskjellige sakene som jeg bruker inn der? Kan jo bli en ganske lang linje etterhvert... Går jo an å legge til to felter i tabellen, mnd og år. Da er det veldig lett å hente ut rikitg://Forutsetter adresselinje slik: http://www.dfadsfas.com/?mnd=10&aar=2004 $aar=$_GET['aar']; $mnd=$GET['mnd']; $query=mysql_query("SELECT * FROM tabell WHERE mnd=$mnd AND aar=$aar"); Men med denne løsning bør du ha et tredje felt som inneholder tid (med både dag, mnd, år og tidpunk. (timestamp), slik at du kan sortere f.eks. de 5 nyeeste etter dette feltet... (SELECT * FROM tabell ORDER BY tid DESC) Skulle vel hjelpe deg et stykke på vei... Ja. Det hjelper meg langt dette også. Men jeg har allerede definert et felt som timestamp. Er det ikke litt dumt at jeg må skrive inn to felter til? Jeg har klart å konvertere timestamp ut til slik jeg vil ha det på sida, men er det ikke mulig å bruke dette feltet for å få ut aar og mnd, da? Mange takk så langt! Lenke til kommentar
glennsjo Skrevet 1. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2004 (endret) [edit] Endret 1. oktober 2004 av Glenn'ern Lenke til kommentar
glennsjo Skrevet 1. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2004 (endret) Fikset ikke dette helt... Skjønner ikke helt hvordan jeg skal få valgt ut en spesifikk kategori, eksempelvis kategori 01. Dette er koden jeg har i dag for å liste opp alle nyheter, uavhengig av kategori... <?php include('mysql-config.php'); ?> <?php $res = mysql_query("SELECT * FROM news1 ORDER by tid DESC limit 0,20"); while($row = mysql_fetch_assoc($res)){ echo "<table><tr><td><b><p><span class='headline'>".$row['overskrift']." ".$row['bilde']."</span></b><span class='pagetext'> <br><br>".$row['ingress']."<br><br><a href='news.php?id=".$row['id']."'>".$row['link']." Les hele saken</a><br></span></p></td></tr></table>"; } ?> Endret 1. oktober 2004 av Glenn'ern Lenke til kommentar
glennsjo Skrevet 1. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2004 (endret) Jeg bare la til WHERE kategori=01 i selectn' for å få ut kun en kategori jeg... Men så er spørsmålet hvordan jeg kan få ut tre bestemte kategorier på forsiden? WHERE kategori=01 AND kategori=02 funket ikke. Heller ikke WHERE kategori=01,05. .. Også lurer jeg likevel på hva du mener Eirik... Skulle gjerne hatt adresse ala /news.php?id=xx&kategori=nn Endret 1. oktober 2004 av Glenn'ern Lenke til kommentar
EirikO Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 Fikset ikke dette helt... Skjønner ikke helt hvordan jeg skal få valgt ut en spesifikk kategori, eksempelvis kategori 01. Du må hente kategori fra adresselinjen: adresselinje: http://www.side.no/nyhter.php?kategori=1 Spørring: $kategori=$_GET['kategori']; if(isset($kategori)) { $query=mysql_query("SELECT * FROM nyheter WHERE kategori=$kategori ORDER BY tid LIMIT 0,10"); } else { $query=mysql_query("SELECT * FROM nyheter ORDER BY tid LIMIT 010"); } Noe sånt. f.eks. Lenke til kommentar
EirikO Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 Jeg bare la til WHERE kategori=01 i selectn' for å få ut kun en kategori jeg... Men så er spørsmålet hvordan jeg kan få ut tre bestemte kategorier på forsiden? WHERE kategori=01 AND kategori=02 funket ikke. Heller ikke WHERE kategori=01,05. .. Også lurer jeg likevel på hva du mener Eirik... Skulle gjerne hatt adresse ala /news.php?id=xx&kategori=nn Tror du kan bruke OR SELECT * FROM nyheter WHERE kategori=$kategori OR kategori=$kategori2 OR kategori=$kategori3 Men dette forusetter en adresselinje slik: http://www.dfs.com/nyhet.php?kategori=1&ka...2=3&kategori3=2 Så må du hente inn disse variablene med $_GET før du kjører spørringa... Lenke til kommentar
glennsjo Skrevet 1. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2004 (endret) Javisst. OR funka det. Jeg så faktisk den men prøvde den ikke engang fordi jeg trodde den da utelukket den andre. I stedet begynte jeg å prøve meg fram med noe $kategori = array('01','05') og sette in $kategori i SELECT'n, men jeg har ikke klart det til nå... Jeg trengte ikke den lange linja som du nevnte ( http://www.dfs.com/nyhet.php?kategori=1&ka...&kategori3=2)... Nå får jeg opp nyhetene i kategoriene 01 og 05 på forsiden. Når jeg klikker på "Les hele saken" går den til adressen /news?id=nn uten kategori (selv om det hadde vært litt kult) Takk for hjelpa så langt! Kommer sikkert på noe mer etterhvert (ikke minst ved sortering aar/mnd...) Endret 1. oktober 2004 av Glenn'ern Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå