Gå til innhold

bildeprossesseringskort 1000-2000 kroner

Ni kon

Anbefalte innlegg

Hei geeks (ja dere er det når dere kan dette :))

Fra en geek til en annen trenger jeg hjelp. Sårt hjelp :D

Skal bygge en HTPC (som hovedsakelig vil bli brukt til film) og har derfor problemer :whistle:

Som alle geeks vet så har en vanlig DVD-film for PAL-systemet som brukes i blant annet Norge en oppløsning på 720 x 576 punkter. Når jeg da skal kjøre dette på BenQ PE7800 som kjører 1024x576.

Trenger jeg da ikke et bildeprosesseringskort som sparker litt fra seg?

Har funnet et her, men det er jo overkill i mitt system :(

Noen som har noen ideer?

Skal foresten kobles opp mot et ati skjermkort. Noen som har noen best kombinasjon ?

Elller tull av meg å invistere i et slikt kort?

MKens jeg har dere her. Hva er oppløsningen for widescreen DVD (PAL) og vanlig + wide i NTSC?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bildeprosesseringskort? errr... hva? Du skal vel bare spille av DVD'er ut på prosjektoren din, skal du ikke? Eller har jeg misforstått?

-Stigma

EDIT: Sjekket en NTSC DVD widescreen jeg hadde liggende for deg. Den er 710x476 for en R1 NTSC.

Vet mindre jeg har misforstått noe helt kritisk, så kan jeg ikke forstå noe annet enn at du klarer deg fint med et hvilket som helst videokort som har riktig type output (altså Svideo eller VGA avhengig av prosjektoren), men slikt ville jeg tro at du av alle visste fra før. Er dette et lurespørsmål Øyvind? ;)

EDIT2: Det eneste jeg kan komme på som kunne vært noe vett i å ha måtte være et kort med hardware støtte for decoding av mpeg2, men det har to "ufordeleer".

- Du trenger det bare hvis maskinen din ellers er gruse-treg!

- Hvis masinen din er så treg, så sliter du jo med å kjøre noe som helst annet enn mpeg2 (mpeg4 varianter ect.)

Så... med andre ord ser jeg ikke noe gruinn til å kjøpre noe annet enn et helt vanlig kort med den rette output du trenger (noe passivt kjølt er vel kanskje å foretrekke med tanke på støy, om PCen står nær der du ser film)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Skal bygge en HTPC (som hovedsakelig vil bli brukt til film) og har derfor problemer :whistle:

Som alle geeks vet så har en vanlig DVD-film for PAL-systemet som brukes i blant annet Norge en oppløsning på 720 x 576 punkter. Når jeg da skal kjøre dette på BenQ PE7800 som kjører 1024x576.

Noen som har noen ideer?

Skal foresten kobles opp mot et ati skjermkort. Noen som har noen best kombinasjon ?

Jeg tror nok det vil fungere ypperlig uten. Du skal vel bare spille av video, og ikke ta opp fra en HDTVkilde? Isåfall må det holde i massevis med et vanlig skjermkort.

Lenke til kommentar

Hadde ikke HW en nyhet for ca 1-2mnd siden der de skrev om et S3 kort som var ypperlig i bruk for filmer ol.

Skal se om jeg finner nyheten jeg tenker på...

Tror det var denne: http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=8735&side=1

Eller kanskje det var dette: http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=9953

:hmm:

og forøvrig: http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=10823

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar

Skal bygge en HTPC (som hovedsakelig vil bli brukt til film) og har derfor problemer  :whistle:

Som alle geeks vet så har en vanlig DVD-film for PAL-systemet som brukes i blant annet Norge en oppløsning på 720 x 576 punkter. Når jeg da skal kjøre dette på BenQ PE7800  som kjører 1024x576.

Noen som har noen ideer?

MKens jeg har dere her. Hva er oppløsningen for widescreen DVD (PAL) og vanlig + wide i NTSC?

Jeg vet at du vil ha er bildeprossesseringskort, men hva med et skjermkort som du kan sette inn i en annen pc (hvis du har det). Det er et S3 kort som har tv-ut med enn oppløsning på 1900*1200 pixler og en spessiel gpu som funker utmerket til å se filmer med på tv'en. Den bruker også nesten ingenting av cpu+minne, den gjør alt selv og koster bare 998kr hos mpx.

P.S

har den selv i stue pc'en og den funker utmerket.

Endret av camxer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...