Gå til innhold

Fjerning av støv i Photoshop ?

Anbefalte innlegg

Det snakkes så mye om at det kan være så vanskelig å fjerne støv på bildebrikkene.

Men er ikke det mulig å fjerne dette i photoshop hvis det er snakk om en flekk eller to ?

Er litt amatør når det gjelder ps , men mener å ha lest at det skal være mulig.

Det er jo greit å spare seg for unødvendig mange ganger rens av sensor hvis det kan skade den.

Er det noen som vet.....?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det Photoshop filteret gjør mere skade enn nytte når det gjelder digitale speilrefleks. I de fleste tilfeller blir det noen uklare mørkere flekker der støvet er hvis man ikke bruker en meget høy blender verdi. Ingen Photoshop filter greier å fikse det.

Det du kan gjøre er å ta et bilde av en helt jevnt belyst grå flate på samme blender, inverter det og multipliser det med bildet du vil ha fikset. Hvis du gjør det rett så kan du fikse de fleste problemene når det gjelder støv pluss vignettering. Det vil kreve at du kan en del om Photoshop og vet hva forskjellen på 8 og 16 bits modus er osv.

Det enkleste er å bare bruke en blåseballong og få bort det verste støvet fra brikken, resten vil ikke være synlig for noen utenom de manisk besatte.

Lenke til kommentar

Det er greit så lenge man følger bruksanvisninga. Hvis man har til vane å ødelegge ting så burde man overlate det til noen andre siden det er mulig å ødelegge kameraet hvis man er ekstremt uforsiktig.

Hvis man har litt øvelse så er det en operasjon som er gjort på noen få sekunder med en blåseballong. Hvis man bruker spesielle rensesett for grundig rengjøring så tar det en del lengre tid og er litt mere komplisert.

Lenke til kommentar
Det er greit så lenge man følger bruksanvisninga. Hvis man har til vane å ødelegge ting så burde man overlate det til noen andre siden det er mulig å ødelegge kameraet hvis man er ekstremt uforsiktig.

Hvis man har litt øvelse så er det en operasjon som er gjort på noen få sekunder med en blåseballong. Hvis man bruker spesielle rensesett for grundig rengjøring så tar det en del lengre tid og er litt mere komplisert.

Men hvorda er det med speil og søker ?

Er disse like ømfintelige som sensoren.

Har fått noe støv på søkeren som også var vanskelig å blåse bort , selv om det gikk til slutt.

Det er jo ikke et like stort problem , i og med at det ikke kommer med på bildet.

Men du verden hvor irriterende det er å se støvfnuggene i gjennom søkeren. :yes:

Lenke til kommentar

Speilet og søkeren er mindre følsomme. Litt støv på speilet gjør lite fra eller til, det vil ikke være i fokus. Men støv på søkerskiva er meget plagsomt siden støvet vil være i fokus hele tida.

Jeg vil si at D70 ikke er bra nok på det området, det kommer støv inn overalt selv om du ikke tar av linsa. Hvis det da ikke er meget støvete på fabrikken og det er det støvet som sakte sprer seg rundt i kameraet som et virus.

Lenke til kommentar

For rensing av sensor, kan jeg anbefale bruksanvisning på

følgende sted

http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning

Det å blåse rundt støvet virker ikke, da dukker det bare opp igjen.

Selv om Nikon bruksanvisning truer med død og fordervelse dersom man

prøver seg på rensing, må jeg si at jeg forstår hvorfor de garderer

seg, men at det er helt greit å gjøre hvis man ikke har 10 tommeltotter.

Man renser kun AA filteret som ligger oppå sensor, ikke rett ned på selve sensor.

Utstyret er også veldig kjekt til fjerning av støv fra speil etc.

Eclipse rense væske og Pecpads kan fås kjøpt hos Oslo Kameraservice og Fotovideo i hvert fall.

Selv lagde jeg en spatel av en slik duppeditt som man stryker ut tapet

med, skar ut passende bredde av den.

Etter 4-5 forsøk første gang fikk jeg fjernet alt støv.

Nikon anbefaler forøvrig at man slår av kameraet før man skifter linser,

ettersom elektronikken/sensor da ikke har noen ladning og tiltrekker

støv i mindre grad. Uten at jeg har noen personlig erfaring med dette.

Endret av Kolibri
Lenke til kommentar

Å blåse bort støvet fungerer brillefint, med en skikkelig blåseballong så får du byttet ut nesten all luften i kamerat med et blås og det meste av støvet kommer ut. Siden det er en kjapp operasjon så minsker du også sjansen for at du får inn nytt støv.

Det største problemet er at noen partikler sitter så godt fast at det er vanskelig å få de blåst bort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...