Gå til innhold

LP innEr ikke så reser på lyd så jeg trenger litt

Anbefalte innlegg

Skal sette opp et forslag til maskin for en kar, og han vil ha et lydkort med phono inn. Han har en bøtte m LPer som skal digitaliseres og har LP spiller på gammelt midi anlegg uten line out. Så finnes det er lydkort som man evt kan plugge LPspillern rett i m phono?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes et program som renser vinyl-lyden for scraths & striper, og med medfølgendse RIAA-forsterker slik at du kan plugge den rett i PC-kortet.(husker ikke navnet men kanskje noen her gjør?)

Hvis kompisen din har RIAA-trinn fra før mener jeg at han kan plugge dette rett

i lydkortet.

Har lenge tenkt å rippe vinylen, selv men orker ikke :no:

EDIT: :!: finleste posten en gang til, hvordan i all verden skal han koble platespilleren til lydkort uten linje ut??

Er det forsterkeren som mangler linje ut+ at platespilleren er løskomponent?

Tviler på at det finnes lydkort med innebygd riaatrinn , noe du må ha for å få lyden på rett frekvens

Endret av ronndi
Lenke til kommentar

Hei!

Har spilt en del LP'er over til CD.

Jeg brukte en gammel Technics-forsterker mellom platespilleren og datamaskinen. En annen mulighet er en USB-preamp, men det er litt bortkastede penger hvis du har en forsterker...

Om det er interessant; av programvare brukte jeg "Magix Audio Cleaning Lab" til dette. Programmet kan fjerne støy/klikk/hakk osv (hvis du ønsker det da), oppretter selv egne spor til hver låt (fungerer som oftest bra), og kan selv brenne cd-platen når du er ferdig med å ta opp musikken. Du trenger altså egentlig bare ett program.

Jeg er meget fornøyd med det programmet og resultatene ihvertfall og vil absoultt anbefale det, men det finnes nok mange andre programmer som er veldig bra til dette formålet.

Mvh

Vegard

Lenke til kommentar

Terratec DMX 6-Fire hadde vært tingen, men Komplett har dessverre sluttet å føre det. (Ring og kjeft på dem!)

Med dette kortet kan du plugge platespilleren rett inn i phono inngangen, og RIAA korreksjonen foregår i software. I tillegg tar du opp i 24/96 med topp kvalitet.

Løsningen ellers er å kjøpe et godt 24/96 kort og en separat phono forsterker.

Endret av simfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...