Hologram Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 Eg drive å planlegge ei heimelaga vannkjøling å lure litt på peltier... eg har lest litt i guidane på overklokking men eg er fortsat ikkje heilt sikker.. Viss eg ska laga ei vannblokk med peltier; må den då lagast på ein spesiell måte eller kan eg bare laga ei vanlig vannblokk å setta på et peltier under...?? Koss er det best å beskytta det mot kondens?? Kor kraftig peltier trenge man egentlig?? Koss virke det med strøm til peltieret? koble eg det bare til strømforsyningen akkuratt som alt aent?? og sist men ikkje minst: kor får eg kjøpt det? eg har ennå ikkje funne ein butikk som faktisk har peltier inne............ Lenke til kommentar
PumpAction Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 Peltier kjøleblokk er som regel bygd opp slik: Coldplate - Tec/Peltier - Kjøleblokk Coldplate er bare en kobberplate, tec'et ligger i klem mellom blokk og coldplate slik at det ikke er i direkte kontakt med cpu. Tec'et skal ha et viss press på seg for å funke optimalt, samt det er mer effektivt å ha en plate mellom cpu og tec hvis core er mindre enn tec, fordi du får fordelt varmen fra cpu ut over hele tec'et. Har du varmespreder kan du fjerne denne da den kun bli et ekstra lag metall for varmen å passere med slik kjøling. Strømforyningen burde være en egen til tec da det ikke er noen psu som kan drive et stort tec(226watt) + en kraftig overklokket cpu + et kraftig skjermkort, blir for mye for 12v railen. 226watt er vel det kraftigste du enkelt kan få tak i, og anbefalt til amd xp/64 eller p4. http://www.netconnection.no har 226watt tec Isolere med dielektrisk fett, eller vaselin om jeg ikke tar feil, samt neopren. btw. du kan trygt dele opp innlegget ditt i avsnitt så det blir enklere å lese Lenke til kommentar
Terje82 Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 Her ser du hvordan elementet moteres. Mellom en Vannblokk og en coldplate, det skal være kjølepasta mellom alle komponentene. Dette ern blokk jeg laget til grafikkortet mitt, den har et element på 80 Watt. På CPU vill ikke det holde, da trengs det vell fra rundt 200 watt og oppover. Husk at du helst bør ha en egen strømforsyning til element på slike størrelser da de trekker mye strøm. Isolering er viktig, her er et bilde av blokka mi uten noe belastning: Når jeg brukte den på ett mx440 kort frøs den rett å slett fast i kortet. Nå utvikler kansje ikke det så mye varme da. Som isolering finnes blant annet et stoff kalt neoprene, det er en slags skumgummi som er helt tett. Lenke til kommentar
Novec Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 Nå har vi satt opp ekstrem- og vannkjøling som underkategori, så jeg flytter tråden dit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå