Gå til innhold

Seagate støy (knatring)

Anbefalte innlegg

Har 3 stk. Seagate Barracuda 200GB S-ATA disker som jeg fortviler litt over. Kjøpte disse fordi de skulle være stillegående (i alle fall stillere enn WD-diskene mine). Fra Caviar diskene mine kunne man høre et konstant sus; som kom fra platene som spinner. VELDIG irriterende. Dette er helt eliminert på Seagate diskene; MEN: Her kommer støyen fra lesing/skriving til disk. Dere vet sikkert hva jeg mener; kan best beskrives som "knatring". Og det er ikke lite støy heller. Vil nesten si at det er verre å høre på de enn platene som snurrer i WD-diskene. Dette er et stort problem, da jeg MÅ ha pc'en på om nettene.

Og så til spørsmålet mitt: Jeg har sett på omtaler av ulike støydempings-alternativer for disker ala NoVibes, Sunbeam HDD Silencer osv. Vil dette ha noen effekt på knatre-lyden? Disse produktene er vel mest effektive mot vibrasjons-støy som forplanter seg i kabinettet, eller? Vil gjerne høre fra noen som har prøvd disse produktene og kan fortelle meg om dette tar livet av knatringa.

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lest at Seagate S-ATA diskene er mer bråkete enn P-ATA.

Den beste måten å dempe lese/skrive-lyd er strikkoppheng eller annen mekanisk vibrasjonsdemping. (Dempematter hjelper nok mest på høyfrekvent hvin.)

(edit)

Jeg har ikke prøvd noen kommersielle produkter, men å legge disken på skumgummi virker, kanskje helst med noe antistatisk mellom.

Uansett bør du være obs på temperatur. Jeg vil IKKE anbefale å montere 7200 RPM disker i NoVibes oppe i en 5,25" brønn med minimal luftgjennomstrømning.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar

Seagate og WD diskene var liksom helt motsatt. Ikke noe knatring fra WD, men utålelig hvining. Ingen hvining fra Seagate, men utålelig knatring. Blei veldig skuffa når jeg fikk diskene.

Trodde egentlig at jeg kanskje måtte bruke matter eller lignende for å bli kvitt lese/skrive-støy, jeg. Men jeg skal prøve å ta diskene ut og høre om de bråker mye mindre når de ikke er skrudd fast i kabinettet.

Uansett bør du være obs på temperatur. Jeg vil IKKE anbefale å montere 7200 RPM disker i NoVibes oppe i en 5,25" brønn med minimal luftgjennomstrømning.

Edit: Nei, må vel helst inn med et par xtra vifter...

Endret av Tiger__Style
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en samsung-disk, og denne hviner mye mer enn seagate-diskene mine. Summa summarum, så har jeg troen på en seagate i zalman diskkjøler/demper. Denne kjøler i tillegg til at den vibrasjonsdemper. Det jeg skal satse på, i hvert fall. (har ikke prøvd, men det høres lovende ut)

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte en samsung-disk, og denne hviner mye mer enn seagate-diskene mine. Summa summarum, så har jeg troen på en seagate i zalman diskkjøler/demper. Denne kjøler i tillegg til at den vibrasjonsdemper. Det jeg skal satse på, i hvert fall. (har ikke prøvd, men det høres lovende ut)

Har du en Link til denne Zalman hdd silencern da ? :ermm: jeg vil gjerne vite åssen den ser ut osv.. har 2 stk Hdd Silencer I254514.jpg og jeg må si jeg er ikke serlig fornøyd :(

Lenke til kommentar

Zalman kjøler/støydemper:

http://www.digitalimpuls.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=1668

Har liksom ikke helt troen på sånne løsninger når det gjelder knatring. Og som sagt, ble ikke diskene mine særlig mer stillegående når jeg skrudde de ut, og holdt de løst i handa.

Edit: Bestiller nå et par av disse: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=SBHDS1

så får vi se hvir mye det hjelper.

Endret av Tiger__Style
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...