Gå til innhold

Harddisk med skjult innhold?

Anbefalte innlegg

Morn.

Har en kompis som har kjøpt seg en Elkjøp-pc, ja, jeg vet det er litt ullent, men sånn er det nå.

Maskinen var utstyrt med XP Home Edition, men han ville ha XP Pro, samt Office Pro, så jeg lånte han mine cder og tenkte det skulle gå greit, da jeg har hjulpet andre med Elkjøp-pcer i å installere XP Pro før uten problemer.

Saken er da, etter å ha formatert partisjonen Home Edition lå på og installert Pro på denne, så virker det som om HE ligger en plass på harddisken ennå, for etter installasjon, så er det over 60 GB brukt på disken og så mye plass bruker vel ikke Pro?

Dessuten, ved oppstart, så får man valg om man vil starte Pro eller Home Edition. HE funker ikke når man velger det, men Pro ser ut til å fungere fint ellers.

Skulle han kanskje ha sletta helt den partisjonen HE lå på, som man kan velge når man har boota med XP-cden, før han formaterte og installerte Pro? Slik at det ikke var noen partisjoner og man måtte ha oppratta en ny en?

Help, anyone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Valg under oppstart ligger i c:\boot.ini

Event. backup av tidligere windows ligger under windows katalogen i skjulte mapper $NtUninstall ol. Du kan også bruke "Disc Cleanup" for å rydde plass (denne vil i de fleste tilfeller komme med muligheten til å fjerne div. backuper i windows)

Selv ville jeg fjernet _hele_ forrige windows, da gjerne ved formatering før installering av nytt OS.

Lenke til kommentar

Vet at sånne ferdig pc'er som Packard Bell har recoveryprogrammet Windows og alt sammen liggende i windows hele tiden, men hvis du formaterte og slettet _ALT_ skulle det også ha forsvinnet. Har du prøvd og formatert i dos? Evt. putte inn XP Pro cd'en så velge partisjon du vil innstalere på, så sletter du partisjonen(e) som ligger der, lager en ny en (se om du får oppgitt like mange GB som han har!) også innstalere XP pro.

Lenke til kommentar
Vet at sånne ferdig pc'er som Packard Bell har recoveryprogrammet Windows og alt sammen liggende i windows hele tiden, men hvis du formaterte og slettet _ALT_ skulle det også ha forsvinnet. Har du prøvd og formatert i dos? Evt. putte inn XP Pro cd'en så velge partisjon du vil innstalere på, så sletter du partisjonen(e) som ligger der, lager en ny en (se om du får oppgitt like mange GB som han har!) også innstalere XP pro.

Han putta XP Pro cden i og sletta alle partisjonene og opprattet en ny og installerte på den.

Da ble det oppgitt den mengden GB det skulle være.

Merkelige greier.

Lenke til kommentar

Ikke så merkelig. De legger inn recovery image på en skjult partisjon, slik at det er enkelt å 'nullstille' Windows. Siden dette er en annen partisjon enn C: så forsvinner den ikke når du formaterer.

Men når du har slettet partisjonene så ble også den borte.

Lenke til kommentar

fdisk /mbr

(med mellomrom, takk)

så spørs om han har det gamle, gode ruklet med diskettstasjon og oppstart diskett.

(men hva gjør man forresten for å friske opp master boot seksjonen, hvis man ikke har, og hvis det ikke går med XP installasjons CD?).

Lenke til kommentar
fdisk /mbr

(med mellomrom, takk)

så spørs om han har det gamle, gode ruklet med diskettstasjon og oppstart diskett.

(men hva gjør man forresten for å friske opp master boot seksjonen, hvis man ikke har, og hvis det ikke går med XP installasjons CD?).

Argh! Helga er ødelagt! Føkkings tykkleif, hehe :p Men helt korrekt, syntax bør være skrevet riktig. Om du mangler diskett, finn en win98 CD og boot, eller last ned et image og brenn :)

Ellers; Nero lager bootable CD`er og så er det bare å brenne inn innholdet av en bootdisk og tut & kjør :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...