LessThanJake Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 Hva skal til for at jeg skal kunne logge inn på hjemmepc'n min fra skolen med ssh. sshd(npe jeg har skjønt den må) kjører og for å teste har jeg logget meg inn på skolen også prøver jeg å logge meg inn igjen hjemme med ssh brukernavn@ip men da bare henger det, intill jeg trykker Ctrl+c. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 Først sjekk at sshd fungerer. Prøv å logge deg på egen maskin fra egen maskin. Dersom det fungerer må du åpne riktig port i eventuell firewall du har satt opp. Og om du har en router, forwarde den til riktig maskin. Skriv 'cat /etc/services |grep ssh' og du vil se at ssh bruker port 22. Som root, skriv 'nmap localhost' og du vil se hvilke porter som er åpne. F.eks: # nmap localhost Starting nmap 3.50 ( http://www.insecure.org/nmap/ ) at 2004-10-01 16:50 CEST Interesting ports on localhost (127.0.0.1): (The 1658 ports scanned but not shown below are in state: closed) PORT STATE SERVICE 22/tcp open ssh Nmap run completed -- 1 IP address (1 host up) scanned in 1.101 seconds Se http://www.portforward.com/ for informasjon om forwarding på routeren din, om du har en. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 1. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2004 hvis jeg prøver å koble til egen maskjin får jeg bare: ssh: connect yo host xxxx port 22: Connection timed out Vi har en router som vi har fått av NextGentel, er ikke jeg som har styrt med den og jeg kan lite om netverk. Er det sansynlig at jeg må stille på den. i /etc/services var det skrevet dette ssh 22/tcp # SSH Remote Login Protocol ssh 22/udp # SSH Remote Login Protocol x11-ssh-offset 6010/tcp # SSH X11 forwarding offset og nmap gir at 22/tcp er open Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 Vi har en router som vi har fått av NextGentel, er ikke jeg som har styrt med den og jeg kan lite om netverk. Er det sansynlig at jeg må stille på den. Jepp! Ingen forwarding i routern = ingen server Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 1. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2004 leste litt på portforward.com, og forstod det slik at hvis jeg forward-er port 22 til min pc, så kan ingen andre på nettet bruke ssh? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 leste litt på portforward.com, og forstod det slik at hvis jeg forward-er port 22 til min pc, så kan ingen andre på nettet bruke ssh? Andre på LAN'et kan fint ssh'e ut, og du kan til og med sette opp flere ssh-server på LAN'et men de må isåfall kjøre på andre porter enn 22 hvis du bare har én ip-adresse på deling. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 hvis jeg prøver å koble til egen maskjin får jeg bare: ssh: connect yo host xxxx port 22: Connection timed out .... og nmap gir at 22/tcp er open Dette virker rart. La meg få presisere. Du er logget på egen maskin og skriver: 'ssh localhost'. Og du får ikke forbindelse selv om nmap sier at porten er åpen?! I såfall skjønner ikke jeg noe mer Men det som er sikkert, skal du koble på utenirfra så må routeren settes opp til å forwarde innkommende trafikk på port 22 til riktig maskin. Kun en maskin på lokalnettet kan kjøre en ssh deamon (sshd) på port 22 og ta imot trafikk utenifra. Eller sagt på en annen måte, én port på routeren kan bare forwardes til én maskin bak routeren. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 5. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2004 Nå har jeg fått det til, det var bare å konfigurere ruteren rett, så funket det. Altså det går ikke koble til egen maskin utn å gå om ruteren. Men hvor sikkert er det egentlig nå, bør jeg fikse på firewall eller noe . Kan jeg foreksempel fikse det slik at jeg kun kan logge inn fra visse ip-er og ikke som root! Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 5. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2004 Svarer på eget spørsmål, kanskje noen andre lurer på det samme. Filene /etc/hosts.deny og /etc/hosts.allow kan brukes. F.eks for å blokke tilgang til alle services fra en IP kan man i ..deny skrive inn ALL:IP og ... ALL:***.***.***.*** blokker tilgang til alle services for alle IP'er Så kan man tilate de man vil igjen i ..allow filen på tilsvarende måte. Jeg er langt i fra noen ekspert, så hvis dette er en elendig metode, si i fra! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå