jjjjjjjjjjeeeeeeeeeeee Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 Hei! Jeg har så smått begynnt med fotografering og lagt dem ut på diverse fotosider. På noen av bildene har jeg fått til svar at jeg burde prøve og "softe" dem litt i photoshop og dette vil jeg gjøre. Problemet er bare at jeg ikke helt vet hva det er og har ingen aning på hvordan jeg skal gjøre det. Har søkt litt på google men ingen av svarene jeg fikk der var serlig opplysende. Så jeg håper at det er noen her som kan gi meg et svar på hva dette er eller henvise meg til en side der dette blir forklart. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 Softing kan bety så mangt, og er ikke noe teknisk beskrivelse. Jeg tror du rett og slett får finne et bilde om illustrerer dette, så vi igjen kan fortelle deg hvordan du får det til. Men en ting du kan prøver er i PS å kopiere bilde på et nytt lag, bruke filter Gausian blur (5 - 10) og så sette overlay mode til feks overlay, screen, soft light..osv. Og så justere opacity. AKIRA Lenke til kommentar
Zork Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 (endret) Når noen sier at et bilde bør 'softes' mer, så betyr det som regel at det er for skarpt... oftest bestreber vi oss jo på å få bilder så skarpe som mulig, men enkelte typer bilder tjener mer på å være litt mer 'diffuse'. Portretter er vel det beste eksempelet. Et sylskarpt nærbilde av et ansikt vil ofte være lite flatterende for modellen... hver minste rynke, arr og andre 'imperfections' står tydelig frem... Skal man ha noe håp om at modellen vil sitte for en igjen, så er det ofte en fordel at slikt sløres bort. I før-photoshopske tider brukte man ofte spesielle filter for å få denne effekten, og fattigmannsmetoden er jo å smøre vaselin på objektivet... uten at jeg vil anbefale det... Gaussian blur som er anbefalt ovenfor her er en bra måte å gjøre det på. F.eks: http://graphicssoft.about.com/cs/photoshop...pssoftfocus.htm Endret 4. oktober 2004 av Zork Lenke til kommentar
Nimzo Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Finnes det andre måter å få softing på? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå