Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nettverk "med hindringer"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg har en vanlig trådløs ruter fra 3com. den liker best å signalisere i fri sikt. vi deler med naboen og derfor måtte vi sette ruteren i vinduet og naboen sin antenne i sitt vindu. dette gikk forsåvidt veldig bra, men avstander er bare 30 meter...

alt over det tror jeg du må kjøpe pro-utstyr.

Lenke til kommentar

Jeg tviler sterkt paa om du vil faa noe kon takt med motparten din. Strengt tatt saa bor traadlost nett ha fri sikt (med mindre man bor i et hus og veggene ikke er for tykke (betong), her er det forst snakk om at du/eller naboen din bor i en dal og du/naboen din bor paa en aas, pluss at det er trer og hus imellom. Jeg foreslaar en ting av egen erfaring, ta deg en stige og gaa paa taket ditt, da mener jeg saa hoyt du kan komme (opp paa moena), selvfolgelig saa maa du vere forsiktig. Avtal ogsaa at naboen din ogsaa stiller opp paa taket paa sitt hus, har dere eventuelt mulig til aa se hue til hverandre, eventuelt at begge tar et flagg eller noe annet synlig og veiver opp i lufta?

Kan du da se naboen din, saa er det ikke noe problem med traadlost, da har jeg enda ett raad til deg. Ta deg en tur til soppeldynga eller til skraphandleren og se om de har 3-4meter langt aluminiums (eventuelt staal) ror, og det bor ikke vere mer i en diameter enn det en mobil er (ca 2 tommer eller noe slikt).

Fest en directional antenne paa hver stang og begynn aa sikt inn (tror ikke du har mer en 6-18graders vinkel aa gaa paa?).

Har selv gjort det med ei stang og antenne, funka helt perfekt, men for min del saa hadde naboen en omni-directional antenne og jeg brukte en direktional, jeg maatte dog plassere antenne ca 15m ifra husveggen ut paa plenen (rettere sagt, paa gjerde mellom vaar nermeste nabo).

Sist men ikke minst, den frie sikten vi hadde var forstyrret av noen grantrer, men de i seg selv er ikke solide matriale som skjermer hele signalet....

Men ta naa stigen og klart opp paa taket og veiv med et flagg og be naboen gjore det samme, har dere mulighet til aa se hverandre har dere mulighet til traadlost. Er det snakk om at dere kan bruke ei stang som jeg snakket om og plassere denne 2-3meter hoyere opp i lufte enn toppen av taken, enda bedre.

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...