Gå til innhold

make command gone missing!


Anbefalte innlegg

Heisann... er ganske fersk på linux fronten og har fått et "lite" problem (allerede) :wink:

 

Jeg sitter her og skal installere en "pakke" for PCMCIA støtte..

kjører config filen (./Configure) men får følgende melding:

 

" ./Configure: make: command not found

Ack! This system does not have a 'make' command!

Install a normal set of Linux development tools and try again.

 

Configuration failed "

 

Jeg har da ikke sletta noen kommandoer eller filer jeg (tror jeg) !

Noen Linux guruer som kan sine saker? :grin:

Help! Is most sertenly needed

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du C compiler og denslags på maskinen? (Prøv å skrive gcc og se hva som skjer)

 

Du mangler kanskje alt som er av development tools, det er nemlig ikke alle distroer som installerer slikt som default lenger.

 

Litt avhengig av hvilken distro du bruker, har du kanskje et slags installasjonsprogram hvor du kan velge pakker, gå isåfall inn der og legg inn "alt" som har med development å gjøre.

 

Ellers kan du selvsagt installere RPM/DEB pakker individuelt.

 

PS. Til en annen gang er det gjerne greit å sørge for at slikt blir lagt inn under selve installasjonen

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-13 23:13, Langbein skrev:

Har du C compiler og denslags på maskinen? (Prøv å skrive gcc og se hva som skjer)


Du mangler kanskje alt som er av development tools, det er nemlig ikke alle distroer som installerer slikt som default lenger.


Litt avhengig av hvilken distro du bruker, har du kanskje et slags installasjonsprogram hvor du kan velge pakker, gå isåfall inn der og legg inn "alt" som har med development å gjøre.


Ellers kan du selvsagt installere RPM/DEB pakker individuelt.


PS. Til en annen gang er det gjerne greit å sørge for at slikt blir lagt inn under selve installasjonen


 

 

C compiler?... nå kjører jeg lycoris distroen da (plasser meg gjerne i båsen forran newbi'ene :grin:

 

Men CD nr.3 heter Dev-Tools.. så der burde jeg vel kunne finne noe..

 

 

Quote:


Den 2002-05-13 23:18, Arntfinn skrev:

er du sikker på at du skal skrive ./configure da?

hvis du f.eks skal legge inn gtk-perl, så må du skrive ./Makefile.PL eller.no


 

 

configure er det eneste scriptet som ligger i mappa.. Jeg greide å kjøre det første gangen (med ./Configure), men så skulle jeg "hennvise" til kernel.. rota litt og gikk tilslutt ut av konsollen.. Prøvde seinere å gjøre det samme på nytt (fant ut av jeg måtte hennvise til /usr/src/linux-2.4.12) Så fikk jeg som sagt denne feilmeldingen min..

 

 

Hjertelig takk for svar begge to! Skal nok finne ut av det (ikke lett å gå fra windows og dets filstruktur/system til linux.. Hva er hva, hvor og ikke minst hvorfor? ) :razz:

Lenke til kommentar

Fant masse developmnet pakker på cd3.. installerte den eneste pakken jeg fant som begynte på "make" :smile: Da kom jeg litt lengre.. nå mangler jeg noe "gcc" greier..

 

Jeg får fremdeles beskjed om å installere ett normalt sett med development tools for Linux..

Finnes det EN pakke, eller må jeg installere ALLE de førtitålv pakkene på dev cd'en ? :grin:

 

...eller ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...