Gå til innhold

Firewire-for dårlig kvalitet?


Anbefalte innlegg

Leste en artikkel i siste Digital Video om en gruppe i england som lager animasjon.

De brukte Mac + et program som het Frame Thief + PD170. I artikkelen sa de blant annet at de ikke kunne bruke dv gjennom firewire fordi kvaliteten ble for dårlig(!!)

De tok inn bilder i mac`en gjennom et analogt kort.

Jeg trodde at Firewire gav den optimale kvaliteten når du skulle ha video inn i PC`n? Noen som kan forklare dette for meg??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke kjennskap til kamera, og har heller ikke lest artikkelen, så jeg må gjette litt.

Slik jeg ser det kan det vær en av to som gjør at de vil bruke analog:

1. De kan ta opp til PC (MAC) direkte fra kameraet. Da slipper de DV komprimering i det hele tatt ved å ta opp analogt.

2. De ønsker ikke å bruke software DV codec, som forringer kvalitet ved rekoding, i mer eller mindre grad avhengig av produsent.

Lenke til kommentar

Firewire ja, DV nei. DV-video er lett komprimert, 5:1 om jeg husker rett. Typisk DivX/Xvid videoer er 100:1-200:1, så det er ikke mye. Tar de signalet direkte fra utgangen på kameraet, slipper de det. Jeg tror nok dette er helt spesielt fordi de driver med animasjon. DV er laget for fotorealisme, og komprimeringsmetoden kan vel være uheldig for "strektegninger" som animasjon.

 

Kjella

Lenke til kommentar

Som tidligere sagt, - DV komprimerer mye - ekkel kvalitetsforringelse, dermed

er det bedre å ta inn bildene rene om du har utstyret.

 

Skal du bruke chromakeying+DV så er det et sannt helvette... 4:1:1 er det

komprimert, der 4:4:4 er full kvalitet på ved yuv (tror det var slik). Uansett...

 

-- Og Jan Fredrik, - det er bare å ta et bilde som er 720x576 (evt. 756x576) og

bruke TIFF eller PNG som lagringsmetode det, så ser du hvor stort bildet blir.

 

Tror ikke de blir noe større, fordi du bruker nok ikke DV codecen på bildene

dine, - men bildene dine blir derimot overført via DV - og dermed er allerede

kvalitetsforringelsen skjedd.... :)

Lenke til kommentar

PD170 digital video kamera.

Poenget deres var problemene de hadde med bruk av dette utstyret til animasjon da det ikke hadde funksjon for å ta et bilde om gangen. Sånn forsto jeg det ivertfall. Så ingenting om at de klagde på kvaliteten til firewire. Det ville vært rart da denne overfører det som er på tapen.

 

Skal lese artikkelen igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...